• Anonym

Barn och Robinson... Vad låter ni egentligen era barn se på TV?

För mina barns skull väljer jag att vara anonym i denna fråga (äldsta barnet läser här ibland, och jag vill inte att h*n ska känna sig "dum" som inte får se samma program som "alla andra").

Läste i en annan tråd att många tycker 7 år är lagom för att se Robinson.

VA???

Har ni helt missat allt skitsnack, pakter, utröstningar, mobbing och svordomar?

Jag blev chockad över att inse att så många låter BARN se detta. Vill hemskt gärna höra fler åsikter om saken, och även om vilka andra TV-program ni låter era BARN se.

Ett annat exempel såg jag i Let's Dance. I ett filmat inslag visade de hur Laila Bagges son satt med och såg Stjärnornas Krig på video. Han är fem år!!!
    Är Stjärnornas Krig lämpligt för en femåring???

Jag tycker inte ens att alla tecknade (barn)program är OK pga att de är så våldsamma och otäcka.

Är det jag som totalt överbeskyddar mina barn, eller har folk i allmänhet tappat förståndet när det kommer till barn och TV?

• Svar på tråden Barn och Robinson... Vad låter ni egentligen era barn se på TV?
  • Anonym

beror lite på kan jag tycka. det viktiga kan jag tycka när det gäller en del program på TV är ju att man är med och ser så man kan förklara vad som händer om det är något konstigt.
    Tror faktiskt det är många 5-åringar-iallafall om man hör pratet på de förskolor jag varit- som ser på tex stjärnornas krig, harry potter m.m. de vet jag att dem kommer inte sonen få se förren han är iallafall närmare 10 år.
    nu är ju sonen liten men han får oftast bara se video/dvd-filmer som vi vet vad de handlar om.

• Anonym

Jo, nog är det många 5-åringar som ser både det ena och det andra. Och det är ju det som är problemet!

• Majsan70

Mina barn får se det mesta i mitt sällskap. Nu är mina stora barn tomåringar o tro det eller ej så har de blivit fullkomligt normala o sansade barn som inte har några våldstendenser eller svår som borstbindare för det.

Censur och förbud är inget jag vill ha i mitt hem utan vi är med o förklarar istället vad som händer o varför det kan bli på det viset. Jag är själv uppvuxen på detta sätte o än är jag varken massmördare eller missanpassad i samhället.

• Anonym

Det beror väl på, kommer ihåg att bror min var helt såld på star wars och hajen-filmerna då han var runt fem år..han är helt normal idag..älskar skräckfilm..:D

Min sambos favoritfilm som fyra åring var första star wars filmen, han är också normal.

Själv skulle jag in på en hjärn-röntgen på lasarettet när jag var runt 8 år och fick därför inte sova förrän på sjukhusen så på natten satt jag och pappa och kollade på "när lammen tystnar" inget fel med mig heller..

Däremot så har jag märkt själv att jag är lite kinkig gällande min treåring..han får inte se kung fu panda tex då dem sparkas och slåss och har sig..men jag vet inte varför..

• Anonym (73)

Mina barn får definitivt se Robinson. Det är ju en massa intriger och skitsnack i Idol också, det går inte att komma undan i dagens samhälle. Dessutom är barnen tonåringar plus en som närmar sig tonåren. Men de fick se Robinson förut när det gick och de var yngre också.

Jag tycker att det är mycket värre med Tom & Jerry! Allting går ut på att vara elak mot Tom, det ses som positivt att lura och göra illa Tom. Vad är det för förebild för barnen?

• Anonym

En femåring som ser Hajen, och en åttaåring som ser När lammen tystnar...

Ja, det är inte utan att jag blir förvånad.
    Och detta med att det är skitsnack i idol, visst är det, men inte heller det får min åttaåring se!

Rent allmänt går alla program med svordomar bort, även om det är s k humorprogram. VARFÖR ska BARN sitta och se sånt???

VARFÖR ska de se Robinson???

Blir de glada av sådana program? Lär de sig något? Gör det dem till bättre människor?

Big Brother och liknande ska vi bara inte tala om. Sånt får mina barn se när de flyttat hemifrån, och inte en dag tidigare. VARFÖR vill man att ens barn ska se folk supa och kn---a i TV? VILL man att de ska bli imponerade av detta och tycka sånt är häftigt?

Blir rent beklämd när jag hör barn svara "kändis" på frågan om vad de vill bli när de blir stora. VAD de vill bli kända för verkar inte spela någon roll! Gud, vad ledsen jag hade blivit om mina barn svarade så.

• Snooze

Mina barn ser i princip allt på TV och film....vår barn är 10, 8 och 5 år och de tittar på Star Wars, Harry Potter och Sagan om ringen, de flesta Zombie-filmer typ Resident Evil utblandat med disneyklassiker och Astrid Lindgren-filmer.
    Samt att de spelar Tv-spel med hög åldersgräns.
    Det är ett val vi gjort och vi förklarar noga vad som händer och vad som finns "bakom" filmerna/spelen. Vi har även en noga uppföljning med dagis/skola och alla våra barn är väldigt lugna och sociala och har inga våldsamma tendenser eller mardrömmar. Våldsamma/läskiga filmer och spel är en stor del av vår vardag och något våra barn vuxit upp med....

• Anonym

"Våldsamma/läskiga filmer och spel är en stor del av vår vardag och något våra barn vuxit upp med...."

VARFÖR???

Varför visa saker man sen måste följa upp med dagis och skola för att se att barnen mår bra av?
    Vänd på resonemanget, vad VINNER barnen på att se sådant i så låg ålder? Vad hade de FÖRLORAT på att vänta några år?

Är det fel att längta efter något? Fel att slippa introduceras för vuxenvärlden alldeles för tidigt? Vad finns det kvar att upptäcka då?

Mina barn tycker det är ett stort steg att bli gammal nog att få se schlagern. Dels för att det är ett vuxenprogram och dels för att man då får vara uppe en timme extra.

• Anonym (73)
    Anonym skrev 2009-03-21 20:26:06 följande:
    "Våldsamma/läskiga filmer och spel är en stor del av vår vardag och något våra barn vuxit upp med...."VARFÖR???Varför visa saker man sen måste följa upp med dagis och skola för att se att barnen mår bra av?Vänd på resonemanget, vad VINNER barnen på att se sådant i så låg ålder? Vad hade de FÖRLORAT på att vänta några år?Är det fel att längta efter något? Fel att slippa introduceras för vuxenvärlden alldeles för tidigt? Vad finns det kvar att upptäcka då?Mina barn tycker det är ett stort steg att bli gammal nog att få se schlagern. Dels för att det är ett vuxenprogram och dels för att man då får vara uppe en timme extra.
    Personligen så tycker jag att det är bättre att titta på programmen tillsammans med barnen vartefter de växer upp och att man tillsammans pratar om programmen/filmerna. Om man "beskyddar" barnen under hela deras uppväxt och sedan när de flyttar hemifrån så får de plötsligt se en massa filmer, ja då får barnen inget stöd i att hantera detta. Samma sak med att jag låter mina barn vara ensamma hemma längre och längre stunder, att jag låter dem ansvara för matlagning (och planering) en kväll i veckan vardera, att jag låter dem ansvara för sina egna läxor/papper som ska lämnas in/gympakläder/etc. Allting handlar om att jag lär dem hur de ska bete sig och sedan låter jag dem träna upp sig vartefter med mer och mer eget ansvar. Man kan ju inte behandla dem som bebisar i 18 år och sedan förvänta sig att de ska klara sig själva i den stora vida världen.

För övrigt valde mina barn bort Robinson och tittar just nu på Americast Funniest Videos på femman.
  • Anonym

Självklart ska barn introduceras både successivt och i sällskap med vuxen.
    Vad jag inte förstår är varför man börjar så tidigt?

Mina barn kommer också få se otäcka filmer om de vill, och då i sällskap med mig, men f-n inte när de är sju år! Vi kan ju BÖRJA se sådant när de är 12 - 13 år.

Jag menar inte att helt isolera barnen och totalt skydda dem från allt, för att sen låta dem se allt på egen hand när de flyttar hemifrån.

Exemplet med Big Brother var ju inte för att det är otäckt, utan för att det är skit-TV.

Svar på tråden Barn och Robinson... Vad låter ni egentligen era barn se på TV?