• Kling

Köpt majonnäs och frusen cheesecake

Kanske det är en dum fråga - men hur är det med icke hemlagad majonnäs? Om man inte bör äta råa ägg (som i hemlagad) är det ok med köpt? Innehåller köpmajjo rått ägg överhuvudtaget? Jag pratar om utländska ägg inte de svenska säkra äggen!

En fråga till. Brukar göra en cheesecake som inte tillagas i ugnen utan bara fryses. Dör ev salmonellabakterier i de råa äggen frysen?

• Svar på tråden Köpt majonnäs och frusen cheesecake
  • La Lola

Svenska ägg får ätas i alla former.
    Oavsett om det är i majjo eller fryst cheesecake.

*mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Kling

Äggen är som sagt inte svenska.

Ingen som vet om köpt majjo innehåller "färska ägg" eller om salmonellabakterier dör i frysen? Vill kunna mumsa på även när jag är utomlands...

• pluttskrutt

Vore ju himla konstigt om de säljer produkter med ev. salmonellabakterier i affären, även de som inte är gravida kan ju drabbas allvarligt av salmonella och det är ingen vacker syn.

• pp08

Köpt majonäs brukar göras på ägg-gula, men eftersom dessa produkter oftast värmebehandlas för att kunna hålla längre är det OK att äta. Själv brukar jag undvika majonäs-produkter, men utomlands skulle jag oroa mig mer om andra produkter än majonäs som kan vara farliga (tex. grönsaker, kyckling, vatten).

• jeskre

Cheese caken vet jag inte med med majjon kan du äta med gott samvete det tror jag iaf.
    HAde vart intressant att få veta hur d blir med cheesecake för det äar ju sååå gott..

• Kling

Va bra! det var det jag misstänkte. Nu kan jag glatt smaska i mig köpmajjo!

Svar på tråden Köpt majonnäs och frusen cheesecake