• Anonym (pinsamt)

Wartec salva

Min gynekolog upptäckte för en tid sen att jag hade kondylom och hon sa att det skulle gå bort av sig själv. Men mina små gjorde inte det så jag fick en salva som heter Wartec. Jättebra salva och den tar bort kondylomen men under min lilla behandling fick jag inte riktigt bort en som sitter precis bredvid klitorisen, jobbigt nog, och idag upptäckte jag att den hade vuxit sig rätt stor. Jag har fortfarande salvan kvar men har kastat info så nu är frågan såhär. Vet någon om det är ok att jag tar salvan fast jag är gravid? Det är ju trots allt en utvärtessalva men man vet ju aldrig.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Wartec salva
  • LinaEje

BIPACKSEDEL Wartec 0,15% krämObservera att läkaren kan ha ordinerat läkemedlet för annat användningsområde och/eller med annan dosering än given i bipacksedeln. Följ alltid läkarens ordination och anvisningarna på etiketten på läkemedelsförpackningen. Vad innehåller läkemedlet? Ett gram kräm innehåller: Verksamt ämne: podofyllotoxin 1,5 mg (0,15% m/m). Övrigt: metylparaben (E 218), propylparaben (E 216), sorbinsyra, fosforsyra, emulgator E-2155, stearylalkohol, cetylalkohol, isopropylmyristat, flytande paraffin, medellångkedjiga triglycerider, butylhydroxianisol, renat vatten. Varje förpackning innehåller en spegel. Hur verkar läkemedlet? Podofyllotoxinets verkningsmekanism är ej helt känd, men effekten antas bero på att de virusinfekterade cellernas tillväxt hämmas och därmed virusens förmåga att sprida sig till frisk vävnad hämmas. Därmed tillbakabildas vårtorna. Innehavare av försäljningstillstånd: Stiefel Laboratories (UK) Ltd Holtspur Lane, Wooburn Green, High Wycombe, Bucks HP10 0AU, England Information lämnas av: Sylak AB, Ekonomivägen 5, 436 33 AskimVad används läkemedlet för? Wartec används för behandling av kondylom (könsvårtor). Hos män behandlas vårtor på penis och runt analöppning och hos kvinnor behandlas vårtor på yttre könsorganen. Smittan överförs sexuellt. Wartec kräm skall användas av patienter som av någon anledning inte kan använda Wartec lösning eftersom den senare har en bättre effekt med obetydligt fler biverkningar. När skall läkemedlet inte användas? Wartec skall inte användas: - på öppna sår efter kirurgiska ingrepp. - vid överkänslighet mot podofyllotoxin eller mot övriga innehållsämnen i Wartec. Att tänka på innan och när Du använder läkemedlet Undvik att få Wartec i ögonen. Om detta skulle ske, skölj rikligt med rinnande vatten. Tvätta händerna grundligt efter varje behandling. Långvarig kontakt med frisk hud ska undvikas, eftersom krämen innehåller en aktiv läkemedelssubstans som kan skada frisk hud. Under behandlingsperioden bör Du undvika att ha samlag då behandlingen påverkar slemhinnorna.
    --------------------------------------------------------------------------------
    Page 2
    Graviditet Risk finns att fostret påverkas. Rådgör därför alltid med läkare före användning av Wartec under graviditet. Amning Det är möjligt att ett barn som ammas kan påverkas. Använd därför inte Wartec under amning annat än på bestämd ordination från läkare. Trafikvarning Inga kända effekter på förmågan att framföra fordon och använda maskiner. Hur skall Du använda läkemedlet? (Dosering) Dosen bestäms av läkaren, som avpassar den individuellt för Dig. Vanlig dos för vuxna är behandling två gånger om dagen, morgon och kväll, under tre dagar. Om vårtorna finns kvar efter första behandlingsperioden upprepas behandlingen efter 4 dagars uppehåll, 1-3 gånger med 4 dagars uppehåll mellan behandlingsperioderna - se exempel på schemat. Dag1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21Morgon kväll W W W W W W WWW WW WWWW W W W Följ behandlingsschemat ovan, eller annat av läkaren förskrivet, noga. Behandlingsresultat blir inte bättre av att Du behandlar oftare. Bruksanvisning/instruktion Tvätta vårtorna noggrant med tvål och vatten före behandling och torka torrt med t.ex. en pappershandduk eller servett. Stryk ett tunt lager av krämen, med hjälp av ett finger, på vårtorna en efter en tills alla vårtor har behandlats. Krämen ska masseras in. Undvik att få krämen utanför vårtorna, eftersom Wartec innehåller en aktiv läkemedelssubstans som kan orsaka skada på frisk hud vid långvarig kontakt. Tvätta av överflödig kräm utanför vårtorna med tvål och vatten. Tvätta händerna noggrant efter varje behandling.
    --------------------------------------------------------------------------------
    Page 3
    Nedanstående anvisning underlättar för kvinnor: Fäll upp spegeln och vik under locket, vilket spegeln skall stå på. Då hamnar den i bäst vinkel och riskerar inte att falla ihop. Fel Rätt När Du ska behandla dig själv sätter Du dig lämpligast på badrumsgolvet med ryggen emot en vägg. Håll ihop fötterna och drag upp knäna. Skjut ut stjärten från väggen ca 10 cm. Spegelns placering. Behåll fötterna tillsammans men låt knäna falla ut åt sidorna så långt det går. Spegeln placerar Du på ett sådant avstånd framför dig så att Du bekvämt kan se att behandla vårtorna. Sära blygdläpparna med fingrarna för bättre åtkomlighet. Vad skall man göra om man tagit för stor dos? Om någon sväljer Wartec av misstag, kontakta läkare eller Giftinformationscentralen (tel. 112) genast. Ta gärna med tuben och denna bruksanvisning. Vilka biverkningar kan läkemedlet ge? Upp till hälften av alla patienter känner en måttlig sveda eller ömhet efter två till tre dagar. Även klåda, hudrodnad, inflammation och sårbildning kring det behandlade området förekommer. I flertalet fall är reaktionerna milda och försvinner av sig själva efter avslutad behandling.
    Page 4
    Risken för biverkningar ökar om podofyllotoxin används på frisk omkringliggande hud eller slemhinna. Om besvärande biverkningar skulle uppträda bör läkare kontaktas. Hur skall läkemedlet förvaras? Används före utgångsdatum som finns på förpackningen. Förvara Wartec oåtkomligt för barn. Av miljö- och säkerhetsskäl ska överbliven eller för gammal medicin från allmänheten lämnas till apotek för omhändertagande. Reviderad:2004-11-17

• Anonym (pinsamt)

Tack för långa utdraget LinaEje, ringde faktiskt både barnmorskan och sjukinfo och bägge sa att jag skulle vänta med användning tills jag träffade min läkare, å andra sidan, det är bara en liten skinnflärp och inget jag har obehag av, fast man känner sig inte så fräsch.

Svar på tråden Wartec salva