Någon annan med extrema muskelspänningar?
Jag går hos en erfaren naprapat som har arbetat med elitidrottare. Jag känner till honom sedan tidigare och vet att han är kompetent och seriös. Han konstaterade att jag är extremt spänd från höfterna upp till nacken. Han säger att det är sällan man ser så spända muskler och att det måste ha byggts upp under flera år. Han förklarade att det är allvarligt och att jag måste ta det lugnt men samtidigt röra på mig försiktigt.
När jag kom till honom hade jag domningar i fötter och händer, svullnader i ländryggen, bitmärken i tungan, huvudvärk och yrsel. Jag hade skickats runt bland olika läkare som hittills inte har hittat något fel. (Jag är fortfarande under utredning.)
När jag har varit hos naprapaten känner jag mig först enormt lättad men dagen efter är det som om blodcirkulationen löper amok och jag blir väldigt trött ch svag. Det varnade han också för. Jag hoppas förstås att han har rätt, (det hade ju kunnat vara något mycket värre), men jag är fortfarande chockad över att muskelspänningar kan ge så starka symtom.
Jag har haft några riktigt tuffa år och fick diagnosen PTSD för ett par år sedan. Jag har varit otroligt pressad privat med flera traumatiska händelser på kort tid men jag har bitit ihop eftersom jag är helt ensamstående med ett barn. Jag har kämpat för att barnet ska ha det bra men glömde nog bort mig själv. Det kändes som om jag bara levde i huvudet och inte i min kropp så jag ignorerade att den började lägga av.
På sista tiden har jag kommit på mig själv med att pressa ihop käkarna hela tiden och hoppa till om någon rör vid mig, så det är inte långsökt att mina problem kan bero på spänningar. Jag blir lite ledsen när t.o.m. naprapaten säger att jag är ett extremfall eftersom jag inser att jag inte alls har tagit hand om mig själv. När jag kom hem efter första gången grät jag som ett barn. Det känns som jag har lagrat allt det jag inte orkat eller kunnat ta itu med i kroppen.
Det här är verkligen en varningssignal för mig. Nu ska jag börja pyssla om mig själv och ta hand om min hälsa bättre.
Är det någon här som har riktigt jobbiga muskelspänningar? Vilka symtom fick ni och vilken behandling tycker ni hjälper mest?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 19:52
Nu förstår jag vad naprapaten höll på med. Han kollade mina triggerpunkter. Jag har vartenda symtom på Myofasciellt smärtsyndrom, se länken. www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp