• Gabbesmamma

Nån som har varit i Bali?

Behöver lite tips, var och när ska man åka? Hur är priserna? Finns det många farliga djur? Hur är folket? Allt positivt och negativt tack! Har ni tips på hotell ?

• Svar på tråden Nån som har varit i Bali?
  • Glaadis

Var på Bali för tre år sedan och jag älskar ön.
    Vi åkte runt på dagarna men hade några fasta hotell.
    åk dit !!!

• 081119 1

Vi var där i en månad för några år sedan....
    ÅK DIT å koppla av.
    Hyr bil med chaufför och ta er över till andra sidan ön, med svart sand å super billiga bungalows. Eller varför inte ta båten över till Lombok (Lombok Coconut hotel drivs av en svensk tjej.....)
    Bali coconut hotel på Bali är kanon oxå å bra pris.....
    Nu blir jag avis.....vill oxå åka dit igen!
    Ta med minimalt med packning, handla där, sy upp kläder, skinnjackor, skor......
    allt är så billigt. Maten fantastisk och befolkningen vänlig och hjälpsam.
    ÅK!!!

Vi såg inga farliga djur......
    Vi reste i November......
    Mörkt tidigt på kvällen......
    vad ska man mer säga......
    Vill man leva som en kung då reser man till Bali...
    Vi skeppad hem möbler i container, för de är fantastiska på trähantverk och det kostar så lite att handla där....
    Vi bokade enbart 3 första nätterna på nätet å sen fixade det sig LÄTT på plats kostade så lite så lite!

Bali är verkligen fantastiskt....
    Min man dyker och vi var med honom på fantastiska platser där han var på dykningar!

• Glaadis

vi åkte i Januari till Bali och vi hyrde bil med Guide och chaufför soom hämtade oss i Denpasa för att sedan åka till Lovina och bodde på ett litet bungalo hotell som heter Damain som drivs av en dansk.
    Helt underbart och man kan åka och kolla delfiner om man vill.

sen var vi bla i Kuta som håller högt tempo med mycket folk och affärer,Nusa Dua ,Jimbaran, osv.

Folket är jätte vänliga och gästvänliga , älskar barn .

Inga farliga djur på själva Bali men man kan åka till en varanö om man vill.

Efter att åkt runt på Bali så åkte vi till Lombok och det är en fin ö det med.

Priserna i Bali för tre år sedan var väldigt biligt och det är lätt att leva där med lite pengar.

Våga prova lokala resturanger och pubbar för det är bättre inhemsk mat om man gillar kryddor.
    De andra resturangerna är lite "turistanpassade.

Hoppas att ni åker och att ni får en underbar resa.

• beccazin

Du ska verkligen åka dit, helt fantastiskt, varit där 2 gånger, oktober 2005 och november 2006.
    Har nyss bokat in en tredje gång, åker mitten av januari och är borta i en månad, längtar.
    Grymt billigt, kan äta för några kronor, iaf 2006.
    Gillar man surfing är den grym på Bali.
    Vi bodde ena året på AP inn (Kuta), kostade 100kr för 2 pers inkl. frukost.
    Andra året hyrde vi ett hus med egen pool, kom inte ihåg vad det kostade men det var inte mycket.
    Älskar shoppingen, riktiga affärer där man kan köpa märkeskläder mycket billigare än hemma. Säljs märken som Billabong, Rip Curl, Lee, Insight, Quicksilver, Mooks, Volcom, Roxy, mm mm. Body shop finns oxå med jättelåga priser.
    Sen har dom ju alla billiga marknader med krimskrams.

• mammamia72

Mitt tips är att undvika Kuta Beach, så slipper ni påträngande försäljare. Vi åkte i mitten på juni då var det lågsäsong. Bodde i Sanur på södra siddelen och det var jättefint. Fanns en del stora insekter, jätteskalbaggar och små söta gekkos kravlade runt, men de var ju inte farliga. Ormar fanns det gott om, träffade på dem både på land och i vattnet men det var inte jättemånga möten tack och lov. Ubud är jättefint, finns vackra hantverk där. Maten är kanon, en del stark mat men vi bad dem unvika kryddor helt så blev det bra för mig! Försök att ta er ut ifrån de största turiststråken och se er om lite, ön är fantastiskt fin.

• Gabbesmamma

Mammamia72. är det giftiga ormar?
    Är det dummt att bo 2 veckor på samma ställe? Vi brukar hyra bil så ön kommer vi definift att se.
    Jag älskar stark mat...Surfa kan jag tyvärr inte men hoppas på bra snorkling

• TheStar

Har bara varit i Kuta (hemskt) samt en dagstur norrut (fint, men svårt att få någon egentlig bild). Detta kan bidra till att Bali inte är något resmål jag någonsin kommer att längta tillbaka till. Oerhört påfrestande försäljare, och fruktansvärt smutsigt/skräpigt. Sen var det iofs billig och god mat och helt OK boende vill jag minnas, men gigantiska spindlar satt överallt i träden och kraftledningarna - har ingen aning om de var giftiga eller inte (antaligen inte) men är man fobiker så är man...

• TheStar

Som sagt så har jag säkert varit på "fel ställe" - men kan i alla fall varna för det då. Hoppas ni får till en bra resa vart ni än åker!

• mammamia72

Hej igen,
    Ormarna vi såg var giftiga, men de bet oss inte. Vi kollade upp i bok efteråt. Såg bland annat en lång orm som var svart/vitrandig och levde mest i vatten. Ortsbefolkningen tar det med ro, de ryckte på axlarna och sa "they have a life too" när vi undrade om de inte ska slå ihjäl ormarna de fångar istället för att släppa ut dem i vattnet igen...
    Om ni ska hyra bil bör ni nog fundera både en och två gånger. Vi gjorde det och trafiken är hemsk på vissa ställen! Vägarna usla på sina håll. Folk åker moped med hela familjen på och man hisnar av farten de håller, och de små barnen åker med, mellan föräldrarna, pappa kör och mamma bakom... Människorna är jättetrevliga, vänliga och hjälpsamma men polisen stoppade oss och undrade vilka vi var en gång. Utan åtgärd dock. :)

Svar på tråden Nån som har varit i Bali?