• EllaMa

Nybörjare behöver verkligen hjälp med blomval!

Vi ska äntligen skaffa riktiga blommor!
    Menb jag har långt ifrån gröna fingrar, vi ska ha blommor inne där de både är sol och skugga, och massa blommor ute på balkongen där det också är sol och skugga.
    Och ett fönster där det mest är skugga men lite sol.

Vet ni några särskilda blommor som kan passa?
    Nåt tips så de inte dör första veckan?

• Svar på tråden Nybörjare behöver verkligen hjälp med blomval!
  • Shaun the sheep

Mitt enda tips är att åka till Plantagen (eller var ni nu handlar era blommor) och fråga de som jobbar där! Jag köpte en väldigt lättskött blomma till en kompis som nyss flyttat, och jag gjorde just så. Såvitt jag vet lever blomman än iallafall :P

• ALJO

På balkongen är ju alltid pelargoner tacksamma, plantera om i större krukor med bra blomjord och vattna inte ihjäl. Inne i skuggigare passar vanliga orkideer, dom klarar det mesta, murgröna är lite svårare med glöm inte o vattna och duscha ibland så brukar dom klara sig ett tag.
    Det är ju svårt att säga vad du skall köpa, köp det du tycker är fint och ställ det i rätt fönster, plantera om i större kruka och vattna lagomt så går det nog bra.

• SuzyQgirl

Jag föredrar gröna växter som är tåligast. Vill du att de ska tåla uttorkning så ska du välja växter med tjocka blad eller stammar för dessa växter lagrar vatten i blad resp. stam så därav tål de uttorkning bättre. Sen kan man även säga att gröna växter med ljusa blad vill ha mer sol & mörkare klarar skugga bättre.
    Så svärmors tunga, zammiakalla(garderobsblomma), flasklilja, ficus, dracena, pussmun, gullranka m.m. är blommor som jag föredrar. Vill du ha blommande så är de flesta s.k. slit & släng blommor. Typ begonia man har de till de blommat färdigt sen slänger man dem. Pelagoner är som ovan redan tipsat utmärkt på balkongen. Men det här med blommor har ju mycket med tycke & smak också....

• mlsa

Ampelliljor är tåliga och klarar sig bra både i sol och skugga. De sålde småplantor väldigt billigt på ikea häromdagen. Lätta att föröka själv också.
    Pelargoner har du ju redan blivit tipsad om - plantagen har många olika sorter nu.
    Novemberkaktusar och andra succulenter är lite lagom fulsnygga och gör sig riktigt bra i rätt miljö!
    Hoyor och orkideer är också trevliga och långlivade. Behöver inte så mycket tillsyn.
    På balkongen kan du ha kryddväxter, någon kruka med murgröna, byttor med sommarblommor (luktärt, rosenskära, ringblommor eller vad du nu gillar). Stora kärl är att föredra, annars får du tillbringa hela sommaren med att bara vattna.

Lycka till!

• Duckan74

Orkidéer har jag. Sänker dem i vattenbad var 10-14 dag och låter de stå en stund. De blommar om och om igen.

Svar på tråden Nybörjare behöver verkligen hjälp med blomval!