• scs

Duoflex xtp i baksätet, frågor om montering

Är det nån som vet vad som gäller när man monterar en Acta Graco Duoflex xtp i baksätet? Måste det vara ett mellanrum mellan bilstolen och sätet framför eller är det ok att bilstolen ligger an mot framsätet? Jag har instruktionsboken och jag vet att det ska vara stödben vid användning i baksätet men jag hittar inget om just avstånd mellan bilstol och framsäte. Om vi sätter duoflexen i mitten i baksätet så sticker ju stolen fram lite mellan båda framsätena och sidorna på stolen ligger ju mot sidorna på framsätena är det ok?

Vi har en Britax Hi-Way också och där står det klart och tydligt att det ska vara ett avstånd mellan bilstol och framsätet men i duoflexens bruksanvisning står ingenting. Jag tänkte kolla med Acta på måndag men frågar här i fall det är nån som redan kollat med Acta. Ska tillägga att vi nu har stolen i framsätet på makens bil så mina funderingar är hur vi ska göra om vi ska ha in båda stolarna i baksätet på den andra bilen.

• Svar på tråden Duoflex xtp i baksätet, frågor om montering
  • Det svarta fåret

Den får ligga an mot framsätet, bara den står ordentligt på stödbenet. Det är liksom stödbenet som ska hålla uppe stolen ndå. Tänk på att den bara är upp till 18kg i baksätet.

• scs

Tack för snabbt svar! Va bra, då kan det ju funka för oss Vår dotter har långt kvar till 18 kg så det är lugnt (fast jag tycker det är lite dåligt av Acta, Britax stolar går till 25 kilo på alla platser i bilen).

• Queen Of Darkness

Jag har frågat 2 olika försäljare, och fått 2 olika svar. (Att den får nudda, och att den absolut inte får nudda) så jag chansar inte utan har den i framsätet.

• scs

Oj då! Min erfarenhet är att försäljarna på t.ex. Babyland och liknande ställen faktiskt inte alls har så bra koll på bilbarnstolar och montering. Jag får väl ringa Acta och kolla innan vi flyttar stolen.

• Finesse
    Queen Of Darkness skrev 2009-03-21 18:31:15 följande:
    Jag har frågat 2 olika försäljare, och fått 2 olika svar. (Att den får nudda, och att den absolut inte får nudda) så jag chansar inte utan har den i framsätet.
    Fast då lutar du väl den inte mot instrumentbrädan hoppas jag.. för det är samma sak där.. iaf på Hi-way.. hur det är med akta har jag ingen aning om..

TS, det bästa är ju att ringa till Akta.. då får du ju rätt svar
  • Queen Of Darkness

jag vill gärna veta vad dem svarar!
    På babyproffsen sa dem till mig att den får nudda, men dem sa oxå att jag inte behöver stödbenet bak och att klacken kan stå uppepå sätet trots att dottern väger över 11 kg.
    Där jag köpte stolen (en liten liten affär) sa hon att det måste vara minst 1 cm imellan. Men jag vet inte vilket jag ska gå på så jag vill gärna veta vad du får för svar av dem.

• Queen Of Darkness
    Finesse skrev 2009-03-21 18:35:20 följande:
    Fast då lutar du väl den inte mot instrumentbrädan hoppas jag.. för det är samma sak där.. iaf på Hi-way.. hur det är med akta har jag ingen aning om.. TS, det bästa är ju att ringa till Akta.. då får du ju rätt svar
    jo det gör jag. för i bruksanvisningen står det klart och tydligt att den ska göra det, däremot står det inget om ifall den får stödja bilsätet framför om den är i baksätet.
  • Finesse
    Queen Of Darkness skrev 2009-03-21 18:37:25 följande:
    jo det gör jag. för i bruksanvisningen står det klart och tydligt att den ska göra det, däremot står det inget om ifall den får stödja bilsätet framför om den är i baksätet.
    ok.. jag vet ju som sagt inget om aktas stolar.. annat än duologicen och den hade vi i baksätet.

men hi-way får inte lutas varken mot instrumentbrädan eller sätet eftersom den har ett stödben som ska användas. det är ju samma sak med babyskydd.. dom får inte heller lutas mot nånting av det.
  • Queen Of Darkness
    Finesse skrev 2009-03-21 18:40:53 följande:
    ok.. jag vet ju som sagt inget om aktas stolar.. annat än duologicen och den hade vi i baksätet. men hi-way får inte lutas varken mot instrumentbrädan eller sätet eftersom den har ett stödben som ska användas. det är ju samma sak med babyskydd.. dom får inte heller lutas mot nånting av det.
    Nej precis. Jag kan helt ärligt säga att Amandas duoflex xtp är det sämst köp jag någonsin gjort. Hon sitter inte bekvämt i den, bruksanvisningen är svårförstådd/står inte med för mig viktiga delar (som den här frågan då) och jag tycker att den tar för stor plats.
    Jag ska köpa en hi-way till lillasyster men funderar på att köpa en till storasyster oxå och sälja duoflexen. har läst bruksanvisningen från britax om hi-wayen och den är jättelätt att förstå.
  • Finesse
    Queen Of Darkness skrev 2009-03-21 18:47:23 följande:
    Nej precis. Jag kan helt ärligt säga att Amandas duoflex xtp är det sämst köp jag någonsin gjort. Hon sitter inte bekvämt i den, bruksanvisningen är svårförstådd/står inte med för mig viktiga delar (som den här frågan då) och jag tycker att den tar för stor plats. Jag ska köpa en hi-way till lillasyster men funderar på att köpa en till storasyster oxå och sälja duoflexen. har läst bruksanvisningen från britax om hi-wayen och den är jättelätt att förstå.
    ja jag tycker oxå det..

ot, men jag gillar inte alls akta.. kolla den här tråden.. och visst jag kanske är dum.. men helt ärligt trodde jag att stolen var en två i ett stol.. www.familjeliv.se/Forum-3-101/m41566346.html
  • Queen Of Darkness
    Finesse skrev 2009-03-21 18:57:02 följande:
    ja jag tycker oxå det.. ot, men jag gillar inte alls akta.. kolla den här tråden.. och visst jag kanske är dum.. men helt ärligt trodde jag att stolen var en två i ett stol.. www.familjeliv.se/Forum-3-101/m41566346.html
    Då fortsätter jag vara ot Jag har läst den tråden tidigare och jag kan inte säga annat än att acta f*n får skriva om sina bruksanvisningar och ta med allt!
    Just den stolen vet jag inte så mkt om, men jag förstår varför du trodde att det var en 2 i 1 stol.
  • Finesse
    Queen Of Darkness skrev 2009-03-21 19:02:43 följande:
    Då fortsätter jag vara ot Jag har läst den tråden tidigare och jag kan inte säga annat än att acta f*n får skriva om sina bruksanvisningar och ta med allt! Just den stolen vet jag inte så mkt om, men jag förstår varför du trodde att det var en 2 i 1 stol.
    Det enda jag tycker är att det kunde vara en varningstext om att den inte ska användas utan bas.. det står uppradat så mkt annat men den saken missade dom helt å hållet.. menmen nu är vi alldeles för ot..

Iaf så enligt Britax när jag pratade med dom så får stolen nudda sätet, det behöver inte vara 1 cm emellan.. dom skriver mest så för att folk ska förstå att dom måste använda stödbenet.. men vi har ändå 1 cm.. bara för att vara på den säkra sidan
  • Queen Of Darkness
    Finesse skrev 2009-03-21 19:05:58 följande:
    Det enda jag tycker är att det kunde vara en varningstext om att den inte ska användas utan bas.. det står uppradat så mkt annat men den saken missade dom helt å hållet.. menmen nu är vi alldeles för ot.. Iaf så enligt Britax när jag pratade med dom så får stolen nudda sätet, det behöver inte vara 1 cm emellan.. dom skriver mest så för att folk ska förstå att dom måste använda stödbenet.. men vi har ändå 1 cm.. bara för att vara på den säkra sidan
    Ja jag gillar britax. dem verkar bry sig om säkerheten åtminstone till skillnad från acta som inte har någon bra service mot sina kunder.
  • Finesse
    Queen Of Darkness skrev 2009-03-21 19:10:32 följande:
    Ja jag gillar britax. dem verkar bry sig om säkerheten åtminstone till skillnad från acta som inte har någon bra service mot sina kunder.
    åsså kan man ringa dom närsomhelst under en vardag.. typ iaf

Akta har endast telefontid mellan 9-10 eller om det var 10-11.. jaja iaf bara 1 timme! alldeles för lite för oss oroliga föräldrar
  • Queen Of Darkness

ja den timmen lyckades jag missa när jag ringde för några veckor sedan angående huvudskyddet som sitter på stolen. Ne tacka vet jag britax

Svar på tråden Duoflex xtp i baksätet, frågor om montering