• Marie med två barn

Festlig vegetarisk mat?

Min mans bästa kompis har nyligen träffat en ny tjej. Nu ska de komma hem till oss på middag på fredag kväll. Problemet är bara att hon är vegetarian. Vad kan jag fixa för mat? Vill ju gärna göra ett bra första intryck och även få henne att känna sig välkommen.

• Svar på tråden Festlig vegetarisk mat?
  • FKKC

Äter hon fisk är det ju lättare annars är det ju gott med couscous med grillade grönsaker som zuccini, paprika och tomat.

• Marie med två barn

Hon äter inte fisk, inte kyckling, inte skaldjur och inte nöt, fläsk lamm eller vilt.

• julmusten

Om hon ater agg, sa kan man ju gora diverse gronsakspajer.

Det finns aven en massa olika sorters pasta man kan trixa till, (pesto ar ju sketagott).

Vegetarisk mat ar inte sa himla kranglig faktiskt. Ta bara bort kottet fran era vanliga matratter och lagg till lite extra gronsaker. Kolla dock sa att hon inte ar vegan, for da kan det bli lite krangligt, (fast inte sa himla!! ).

• Vanilj

Vad ska ni ha som äter kött?

• Vanilj

Har du kollat i den vegetariska frys disken? Där finns Soja korvar, Vegetariska snitzlar, bbq sesam nuggets, vg bollar, vegetarisk färsås, vegetarisk burgare, vegetarisk mixfärs.

Det finns ett märke med qourn var försiktig med den det finns många som får ont i magen av den.

Jag skulle rekomendera " hälsans kök" varmt!

Du kan hitta vegetarisk i det mesta affärer defenitivt på ica, city gross,willys, coop forum,konsum.

• eviskurren

Jag är själv vegetarian, men inte min sambo. Oftast bjuder vi på vegetariskt till alla när vi har gäster, typ pajer, lasagne eller så, men annars utgår vi från en vegetarisk rätt och så får de som vill lägga till nåt i köttväg. Det känns enklare än att utgå från en kötträtt. Nu verkar hon ju vad jag förstår inte vara vegan, men om så skulle vara fallet kan man t ex göra en wok med diverse grönsaker + kokosmjölk och cashewnötter. Det behöver inte vara så krångligt faktiskt. Sällskapet är ju faktiskt huvudsaken Och att alla blir mätta...

Vad man gör beror ju på hur pass fint det ska vara också. Är det en nära kompis så kan man t ex göra hemgjord pizza tillsammans och låta var och en få välja sin egen fyllning. Eller nån variant med tacos, där du ser till att det finns bönor (t ex kidneybönor på burk) eller nån kryddig linsröra eller liknande att fylla med förutom alla klassiska tillbehör.

• Sammet

JAG tycker inte de färdiga biffarna är så festliga...
    Det låter roligare med grillade grönsaker och en sallad med ex quionoa (en slags grodd) eller bulgur (ungefär som couscous) eller couscous, salladsblad, solroskärnor, tomat, fetaost (om hon inte är vegan), majs, någon böna eller lins, avocado.
    Rör ihop med lite olivolja, citronsaft, salt, peppar, färska kryddor...

Det skulle JAG tycka var festligt!
    Lycka till!

• Vanilj

Jag som är vegetarian själv är trött på att äta bara grönsaker för det är det man brukar få när man går ut och äter överallt eller hemma hos andra,jag menar inte otacksammt.
    Men bara grönsaker är ju inte en riktig middag enligt mig.

• Vanilj

vg snitslarna är väldigt festliga tycker jag själv med nån go sås och kanske klyftpotatisar eller nåt annat festligt och grönsaker till det.

• julmusten

Vegatrisk lasange ar fantastiskt gott. Jag har en slakting som gor en gudomlig sadan, och den ar relativt lattlagad.

Gronsakerna som anvands: Hackad spenat, (frusen gar skitbra), aggplanta, morotter, zuchini och en massa vitlok. Slica aggplantan och zukkinin tunt, tunt, tunt. Riv morotterna.

Sedan sa ar det bara att varva med alla vanliga lasagne innehall. Plattor, tomatsas bechamelsas, (eller vad det nu heter), och gronsaker. Spenaten gor sig bast med hackad vitlok for sig sjalv som ett lager, men de andra gronsakerna gar att blanda, (fast jag tycker det blir bast om man har spenat och aggplanta separat och blandar zuchinin och morotterna. Ha lite gosig ost pa ochin ugnen tills det blir gyllenbrunt.

En jattegod sallad till och vips sa ar det jattemumsigt.

Vi far nastan alltid den lasagnen och den ar saaaaa god. Hon har vant om manga kottatare med den, (jag ater sjalv inte jattemycket kott sa jag ar redan omvand!! )

• elims

tacomiddag kan du ju göra för tillbehören kan hon ju äta.
    köttfärs till er och "hälsans kök mincefärs" till henne (eller quornfärs)

eller kanske canneloni, där du bytt ut köttfärsen mot mincefärs/quornfärs, och två sorters såser - ostsås och tomatsås?! En stor härlig grönsallad till!

• Lady

Om du vill att hon ska känna sig EXTRA välkommen gör inte seperat mat till henne utan gör samma mat till alla

Något som är snabblagat (du kan förbereda kvällen före) gott och ser fint ut är lassange (byt ut KÖTT mot veggefärs) till det god sallad och varma vitlöksbaguetter.........duka med fin duk servetter ljus, fint porselin fina glas etc

• Marie med två barn

Tack snälla ni för alla tips! Det får bli antingen veg lasagne eller tacos.

• FiaFågel

Hej, du skulle kunna kolla på min hemsida www.gronmat.net. Där finns massor recept och bland annat förslag på festliga menyer!

• Flutterby

Fiafågel: kikade in på din sida, den verkar ju kanon! Är vegetarian se'n många år o har lite idétorka när det gäller recept. Blev inspirerad!

• Vami

Den här lasagnen är toppengod och mycket festlig:

Lasagne med getost (eller annan god ost)

Antal portioner
    4

Ingredienser
    2 aubergine
    2 zucchini
    3 schalottenlökar
    2 paprikor
    10 skogschampinjoner eller vanliga champinjoner
    1 burk hela tomater
    2 skalade vitlöksklyftor
    1/2 msk färsk timjan
    salt, peppar, socker
    1 1/2 pkt färska lasagneplattor (ev äggfria)
    2 1/2 msk smör
    2 msk mjöl
    5 dl mjölk
    250 g getost (kan bytas ut mot annan stark ost)

Gör så här:
    Skölj alla grönsakerna, skär dom i mindre bitar (utom paprikan) och krossa vitlöken med en kniv. Dela paprikorna på hälften och lägg dom på en plåt med skinnsidan uppåt. Ringla lite olivolja över och salta och peppra. Baka paprikorna högt uppe i ugnen (250 grader) i ca 10 minuter tills dom nästan blivit svarta på ovansidan. Tag ut paprikorna och lägg dom i en plastpåse tills dom svalnat lite. Skala och dela dom i mindre bitar.

Sätt en stor stekpanna, en gryta eller en wokpanna på spisen. Häll lite olivolja i pannan. Fräs auberginen, zucchinin, löken, champinjonerna, vitlöken, timjanen och den bakade paprikan i ca 5 minuter. Häll i tomaterna och smaksätt med salt, peppar och lite socker. Låt det småkoka i ytterligare ett par minuter.

Smält smöret i en kastrull, häll i mjölet och rör om. Häll i mjölken, ta bort kanterna på getosten, dela den i bitar och lägg i den i såsen. Smaksätt med salt och peppar. Låt det koka till en bra konsistens (ca 10 minuter).

Sätt ugnen på 180 grader. Varva grönsakssåsen, ostsåsen och lasagneplattorna i en form. Börja med grönsakerna, sedan ostsåsen och lasagneplattorna. Täck det översta lagret lasagneplattor med ostsås. Baka i ugnen i ca 20 minuter. Servera gärna en sallad till!

Och det här är typ som lasagne, urgott också! Ps. Dubbla eftersom ni är fyra

Spenatfylld pastarulle

Antal portioner
    4 som förrätt, 2 som huvu

Ingredienser
    250 g fryst bladspenat
    2 vitlöksklyftor
    1 msk smör
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 1/2 dl Kelda ostsås
    4 färska lasagneplattor
    1 dl riven ost
    2-4 tomater
    1 msk balsamvinäger

Gör så här:
    Sätt ugnen på 225 grader. Tina spenaten och pressa ur vattnet. Skala och hacka vitlöken. Fräs spenat och vitlök i smör någon minut. Salta och peppra. Rör ner 1 dl ostsås och lägg spenaten på lasagneplattorna. Rulla ihop och lägg dem i en smord ugnssäker form. Häll över såsen som är kvar och strö över osten. Dela tomaterna och lägg dem bredvid rullarna. Droppa balsamvinäger över tomaterna. Gratinera i mitten av ugnen ca 20 minuter. Garnera med färska örter.

• Sammet

FiaFågel: Fin sida du har! Den ska jag använda mig av

Svar på tråden Festlig vegetarisk mat?