• TLindberg

Dränera själv eller firma..

Hej

Vet att jag tjatar om dränering hela tiden, men vi ska dränera och kan inte så mycket om de.
    Undar nu om de är någon som dränerat själv. Och hur mycket fick ni göra, alltså la ni dit dränerings rör eller de kanske redan fanns. Någon som har fått förstärkt upp grunden innan ni satt dit Platonmattan...
    Är det någon skillnad på hur man drännerar, med frigolit eller bara Platonmatta. Kanske beror på vad man ska använda källaren till. Vi ska bara ha som förvaring, men vi har tvättstugan i källan..
    Någon som berätta hur ni gjort... Eller hur mycket de har kostat för er som använt en firma.
    Väldigt TACKSAM för alla svar...
    Vill lära mig om dränering, så dom inte lurar oss

Kram

• Svar på tråden Dränera själv eller firma..
  • Tingeling85

Vi valde att dränera själv. Men de gäller att ta reda på hur de ska gå till å ha bra kontakter är ett plus! Dock gav vi grävarjobbet till en bekant. Men hade vi anlitat ett firma hade de gått på 70 tusen nånting, vi kom undan med 45 tusen allt som allt.

• TLindberg
    Tingeling85 skrev 2009-03-22 10:05:39 följande:
    Vi valde att dränera själv. Men de gäller att ta reda på hur de ska gå till å ha bra kontakter är ett plus! Dock gav vi grävarjobbet till en bekant. Men hade vi anlitat ett firma hade de gått på 70 tusen nånting, vi kom undan med 45 tusen allt som allt.
    Vart kan man ta reda på demest nödvändiga dåå....? Försökt läsa på nätet men jag tycker de står olika på alla sidor. Kan du någon bra sida, där dom beskriver hur man ska göra.
    Och vet ni hur de skulle bli med försäkring om man gör de själv...
  • Tingeling85

Som ovan tipsade om, byggahus.se är en jättebra sida, där vet ja att min karl surfade runt och även själv ställde frågor och fick bra svar. Man måste nog helt enkelt jämföra olika sätt och material och fråga runt vad som är smartast, bäst och billigast.
    Ja ska fråga karln lite mer sen idag då han kommer hem så återkommer jag!

• Pappa G

Ofta är det ju mycket så mycket grävningsarbete att det krävs en liten grävmaskin. Skillnaden mellan att själv hyra en sådan, få hem den och lära sig köra den kanske inte är så stor i förhållande till att hyra in en firma som gör det, och är vana vid att köra maskinen.

• mirakelasta

Gå in på tillverkarnas sida. Platon, Isodrän, Pordrän. De har arbetsbeskrivningar.

Om man använder platon ska man ta bort jordmassorna och fylla med grus, har du isodrän ska jordmassorna tillbaka.

• Sebbes    mamma

vi har oxå snackat om o dränera huset..
    Men vi har kommit överens här hemma om att d blir firma...
    Vi har ett ganska gamalt hus, o skulle vi göra d själv o något går fel så blir d inte så bra me försäkringsbolaget (eftersom vi inte har Förarbevis, eller va d heter)
    o värsta senariot att väggen ger med sig.... uuuuuhh!!!

Nu e d bara som vi har pratat, vet inte hur d e med försäkringen...

• TLindberg
    Tingeling85 skrev 2009-03-23 08:30:57 följande:
    Som ovan tipsade om, byggahus.se är en jättebra sida, där vet ja att min karl surfade runt och även själv ställde frågor och fick bra svar. Man måste nog helt enkelt jämföra olika sätt och material och fråga runt vad som är smartast, bäst och billigast. Ja ska fråga karln lite mer sen idag då han kommer hem så återkommer jag!
    Ja fråga... Är jätte tacksam för alla råd jag/vi kan få...
  • TLindberg

Pappa G skrev 2009-03-23 10:22:10 följande:

Ofta är det ju mycket så mycket grävningsarbete att det krävs en liten grävmaskin. Skillnaden mellan att själv hyra en sådan, få hem den och lära sig köra den kanske inte är så stor i förhållande till att hyra in en firma som gör det, och är vana vid att köra maskinen.
    Gubben min kan köra grävmaskin och så har vi kontakt med en som håller på att tävlar i grävning..??? Va nu de är. Men de är just de att vi har ett gmmlt hus och e lite rädd om vi måste förstärka en vägg...

Jätte tacksam för alla åsikter o råd.
  • Karisma
    TLindberg skrev 2009-03-22 03:44:52 följande:
    Är det någon skillnad på hur man drännerar, med frigolit eller bara Platonmatta.
    Frigolit dränerar inte utan isolerar, platonmatta ser till att vatten inte tränger in i grunden.

Isodrän eller Podrän både isolerar och dränerar. Bor man nedanför tex ett barg där vattentryck ligger på grunden ska man ha platonmatta annars går det bra med isodrän. Platonmatta är billigare. Podrän lite billigare än Isodrän, Isodrän ska vara snäppet bättre dock.

Vi anlitade en kompis som grävde runt huset med grävmaskin, vi handgrävde under altan och bro. Vi la nya dräneringsrör samt så regnvattnet leddes ner i rör i marken. ca70 000:- skulle firma ha(då ingick inte dräneringsrör el byte av inkommandevatten) , vi kom undan med 40 000:- . Förra året när gräsmattan skulle göras iordning så blev vi lata och anlitade firman som bytte inkommande vatten till att så gräsmattan åxå. Vi har inte fått räkning ännu men gissar på 30 000:-. Så i slutändan så tjänade vi inte jätte mkt på att göra själva dräneringen själv.

Ni ska inte göra själv om ni inte vet hur ni ska göra, vi sökte info på nätet. Samt killen på Beijerbygg där vi köpte allt material gav oss nga matnyttiga tips.

Passa på att kolla inkommande vatten samt avlopp när ni ändå gräver upp, kanske är de rören dags att byta. Vi behövde bara byta inkommande vatten. Vårt hus är från -63.

Jag tipsar åxå om byggahus.se, finns mkt bra att läsa där.

/K
  • TLindberg
    Karisma skrev 2009-03-23 16:12:15 följande:
    [citat]
    Frigolit dränerar inte utan isolerar, platonmatta ser till att vatten inte tränger in i grunden.Isodrän eller Podrän både isolerar och dränerar. Bor man nedanför tex ett barg där vattentryck ligger på grunden ska man ha platonmatta annars går det bra med isodrän.

Ok... Vårt hus ligger nederst i en backe o över oss ligger de två hus, ska vi då ha Platonmatta??? För tycker de verkar enklare att lägga Isodrän om man skulle dränera själv.
    Jo jag vet att frigoliten isolerar. Men måste man ha frigolit?

*förvirrad* =)
  • Suck och suck

Min sambo bott i en grop här ute sen jag träffade honom och detta hitills 12-åriga projekt kommer att pågå hela livet. Han gräver nere i gropen, spadtag efter spadtag. Fin ergonomisk ställning. och har hitills grävt ut en tredjedel av gropen.
    Detta projekt kommer inte ta slut förrän vi dör. :-O

• Suck och suck

"Isodrän" är det min sambo har använt att dränera med iallafall (till den tredjedel av gropen han grävt ut alltså=).
    Jag vill också ha en tävlingsgrävare hit!

• TLindberg

Gräver för hand.... ojj =O
    Stackars rygg...

• Karisma

Ok... Vårt hus ligger nederst i en backe o över oss ligger de två hus, ska vi då ha Platonmatta??? För tycker de verkar enklare att lägga Isodrän om man skulle dränera själv. Jo jag vet att frigoliten isolerar. Men måste man ha frigolit? *förvirrad* =)
    [/citat]

Jag läste det som att ni hade tänkt dränera med frigolit, hade ju blivit tokigt.

Man behöver absolut inte isolera en källare ni har säkert inte det idag. Men däremot ska man isolera så ska man göra det på utsidan så man inte stänger in all fukt.

Platon tror jag går fortare att sätta upp är ju "bara" att rulla ut mattan över väggen och fästa den. Mkt smågrejer med isodrän som tar tid att sätta upp. Har ni idag problem med att väggen mot backen är väldigt fuktig? Ett sätt är ju att anlita ngn som kolla exakt vad ni ska ha, begär offert från ngn som har isdrän/podrän så säger ju de om det är ett alt för er.

Vi ha inte haft problem med fuktiga källaväggar förutom där rabatter varit utan vi var mest ute efter att isolera källaren för att få upp värmen lite efter att vi bytte till fjärrvärme, vi ska även inreda vår källare, men rätt inte som det var innan där allt var igenstängt och ingen luft kunde cirkulera.

Kanske skulle ni anlita ngn som kollar grunden, finns speciella grejer de kan använda för att kolla om sprickor och så. Tänkte om ni nu ska göra själv är det ju bara att veta om grunden kommer hålla.

/K

• Karisma
    Suck och suck skrev 2009-03-23 22:45:29 följande:
    Min sambo bott i en grop här ute sen jag träffade honom och detta hitills 12-åriga projekt kommer att pågå hela livet. Han gräver nere i gropen, spadtag efter spadtag. Fin ergonomisk ställning. och har hitills grävt ut en tredjedel av gropen.Detta projekt kommer inte ta slut förrän vi dör. :-O
    Helt ärlig, var jag du så skulle jag anlita en firma som färdigställde det där. Har han fler projekt vid sidan om åxå?

Har du sett på arga snickarn på kanal5, mga husägare som börjar renoverar överallt utan att färdigställa ngt. De flesta blir väldigt stressade av det.

/K
  • TLindberg
    Karisma skrev 2009-03-24 06:52:25 följande:
    Har ni idag problem med att väggen mot backen är väldigt fuktig?

Nä, de kan jag inte påstå... Men på en vägg så har vi många sprickor, o mellan vägg o golv kom de in vatten efter ca 1mån efter vi flyttat in. Gubben som bodde innan har tydligen försökt laga de med en sträng cement över den sprickan. Varken vi el beriktnings mannen såg den innan. Strängen lossnade när jag upptäckte vattnet i källaren. o de är därför som vi bestämde oss för att dränera fortare än vi hade tänkt oss. Men jag vet ju inte om sprickorna har sprukit genom hela väggen ut till utsidan.

för att få upp värmen lite efter att vi bytte till fjärrvärme.

Fjärrvärme har vi.

Kanske skulle ni anlita ngn som kollar grunden, finns speciella grejer de kan använda för att kolla om sprickor och så.

Firmor som dränerar måste väl ha såna "speciella grejor" eller..?
Svar på tråden Dränera själv eller firma..