Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Rosen81

kålpudding utan sirap??

Skulle göra kålpudding idag, men upptäckte nu att jag inte hade någon sirap, tror ni det funkar utan det, eller blir det inte gott.

• Svar på tråden kålpudding utan sirap??
  • Angelica30

Man kan väl ha lite socker i istället, men jag ska nog erkänna att jag hade antingen dragit mig iväg till affären eller struntat i att göra det utan sirap.

• MaijaO

Brun farin funkar lika bra. Eller vanligt socker, men det är lättre att bränna så var försiktig.

• Rosen81

Känns som jag måste föröka mig på det ändå, vi har ingen affär här och jag har lagt fram massor med kötfärs som tinat, får höra om grannen kanske har, annars får jag väl testa med lite socker. Har ingen brun farin heller tror jag. Tack i alla fall

• Marma

Aldrig gjort kålpudding med sirap o tittar i receptet nu o då står det inget om det heller. e detta nån lokal grej?

O har aldrig haft nån som klagat på smaken heller även gamlingar då som ätit det sen urmines tider. Blandar man i sirap i smeten bara eller?

• ElsaEbbesMamma

Jag har heller aldrig haft sirap i kålpuddingen.. Men, jag kör inte ens med ris i som det står i receptet.. Kör en helt annan variant..

Elsabus 060429 & Skrutt i magen BF+4
  • Rosen81
    jamen dåså, då kan det ju vara värt ett försök! Vi har alltid haft sirap i min familj. Efter att ha kokat kålen så steker jag kålen och ringlar över sirap.
  • Rosen81

Ni får jättegärna dela med er av era recept, kl o testa nån annan variant.

• Mumu

Det går absolut utan sirap, men det blir ju tusen gånger godare med . Jag skulle ha haft i farinsocker eller strösocker mot slutet av stekningen, det blir alldeles säkert lika bra.

Bäst just nu: SNART åka till solen!
  • ElsaEbbesMamma

Jag kör på min mammas recept..
    Har dock inga exakta mått, utan höftar..

Ungefär 4-500g köttfärs.. Sen river jag kål och ser ungefär hur mycket det är, så att det blir ungefär lika mycket kål som köttfärs..
    Sen steker jag kålen, mycket fett, så att de nästan får färg, en del av kålen får färg..

Upp i skålen, låt svalna lite.. Sen blandar jag i köttfärsen(rå) och ett ägg. Blandar ihop med händerna, kryddar med salt och peppar.
    Lägger upp i en ugnsform, kryddar lite till, häller på nästan 3dl grädde.

Sätter in den i ugnen på 200grader i 1 timme. ungefär efter halva tiden häller jag på resten av grädden..

Serverar till kokt potatis, grönsaker, lingonsylt och ev gräddsås, så att det blir lite mer sås.. :)

Elsabus 060429 & Skrutt i magen BF+4
  • Mumu

Jag har inget recept, men jag gör så här:

Skär massor av vitkål i bitar och grovhackar ett par lökar. Steker alltsammans i smör och tillsammans med sirap. Sen gör jag en lös smet på färs (helst blandfärs), rå lök i bitar, mjölk och ägg. Salt och peppar såklart. Häller en tredjedel av kålen i en ugnssäker form, blandar en tredjedel med färssmeten och lägger ovanpå kålen i formen. Den sista tredjedelen kål lägger jag överst och så gräddar jag i ugnen på typ... 175 kanske? En timme eller så.

Bäst just nu: SNART åka till solen!
  • Marma
    Rosen81 skrev 2009-03-22 09:20:21 följande:
    jamen dåså, då kan det ju vara värt ett försök! Vi har alltid haft sirap i min familj. Efter att ha kokat kålen så steker jag kålen och ringlar över sirap.
    Jaha, du gör som min man gör.. e för lat för att göra det...:P

Vilka recept ni verkar ha, här kör vi bara vitkål, köttfärs, vatten salt o peppar typ lite ris eller korngryn oxå, blanda sen in i ugnen o äts med potatis, brunsås, lingonsylt...

Fått receptet från svärmor, o kokboken kör med typ samma men utan ris.
  • BeccaStina

vi använder varken socker eller sirap, tycker det blir äckligt om man har det på, det smakar inte naturligt.. så vi tycker det e gott utan ;)

• Angelica30

Jag steker kålen med lite sirap, sen i ungsform och tar bara köttfärsen som den är, salt och peppar och sedan på med mer kål. Lite vatten och en klick smör i formen. Potatis och lingonsylt till det

• vintjej

Åh, vilken intressant tråd!:)
    Gjorde mitt livs första kålpudding för någon vecka sedan,enligt A nnas nya kokbok .
    Det var ingen sirap, eller ris med i det receptet. Dessutom förkokar man kålen. Kul att få lite andra varianter på puddingen.

• Gummsan82

Jag har testat honung istället för sirap (bättre GI-vädre!) och det funkade alldeles utmärkt!

• annca

Har inte nåt sött alls i min kålpudding, och nästan inget tilsatt fett heller förutom buljong... Däremot måste det vara fläskfärs!

Kokar ett par portioner ris
    Strimlar och slakar vitkål och lite purjolök eller finstrimlad gul lök i grönskasbuljong. (spar buljongen!)
    Blandar fläskfärs, ris, ett ägg, salt peppar och kålet.
    Bred ut i ugnsform, häll över buljongen och baka i 200 grader ca 40 min. Mot slutet kan man hälla över lite matlagningsgrädde.
    Serveras med enbart rårörda loingon till. (Inte potatis, ingen sås, alltså)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden kålpudding utan sirap??