vad kostar mjölkersättning?
Hej!
Tänkte höra om det är någon som vet vad mjölkersättning kostar?
Kommer antagligen inte kunna amma och är därför nyfiken på vad det kostar i en månad?
Hej!
Tänkte höra om det är någon som vet vad mjölkersättning kostar?
Kommer antagligen inte kunna amma och är därför nyfiken på vad det kostar i en månad?
Här i min stad kosar ett paket med 500 gram mjölkeersättning NAN 52 kronor och det går väl åt ett paket i veckan minst! Det beror på hur mycket din bebis äter men egentligen tror jag att du borde räkna med ett och ett halvt paket och då blir det ju 6 paket ersättning i veckan och 6 x 52 är 312.
Så ungefär 300 kronor i månaden, men som sagt det beror ju på hur mycket din bebis äter, min åt 150 ml per mål men det finna ju bebisar som äter 200 eller mer och då går det ju åt mer pulver.
400 kronor i månaden kostade det för oss.
Mängden som barnet äter ökar med tiden, i början går det ju inte åt så mycket men nu vid 11 v äter vår tjej kring 1 liter/dygn och då blir det 3-4 paket/vecka (Babysemp där ett paket ger 2 liter, om jag inte minns fel). De kostar knappa 60 kr på vår butik. Som Viggan skriver varierar mängden mycket mellan olika barn.
har tvillingar ett paket räcker i max 2 dagar, o kostar här ca 65-70 kr/paket så för oss kostar det väldigt mycket
det sjuka är att det blir MYCKET billigare sedan när barnet vid 4 månader kan gå över på t ex babysemp 2. då kan man plötsligt köpa 12-literskartonger som kostar 130:-, som det är exakt samma innehåll i som babysemp1, förutom att 2an har lite risstärkelse i sig. så otroligt sniket av semper mfl att sko sig på att man före 4 månader inte har något val angående vad man matar sitt barn med om man inte ammar (dvs innan man börjar med fast föda). eller så är det bara ännu en medveten smäll på käften att man valt att inte amma. jag blir också så arg över att det på varje ersättningspaket står "rådgör alltid med BVC innan du ger ditt barn modersmjölksersättning". vadå? sedan när har BVC rätt att bestämma över vad jag ger mitt barn?
hehe, vad arg jag blev. nåväl, godnatt!
Jag kan bara tips om att nan är billigare i Damnark (om du bor i närheten). Nu vet jag visserligen inte om priset har ändrats sedan jag köpte sist vilket är ca 8 månader sedan. Sedan så får man ta hänsyn till att kronans värde ändrats. Men när jag köpte så kostade en 1 kg paket ca 75% av vad det kostade i Sverige efter att jag räknat om det till svenska kronor. Eftersom hållbarheten är lång så hamstrade jag hem minst 15-20 paket åt gången.
NAN 2 är inte dyrare i min stad på västkusten (uddevalla) där kostar 500 gram NAN1 52 kronor och 1000 gram NAN 2 103 kronor. Så här var det ingen prisskillnad. :)