• Anonym (Desperat)

Hjälp, jag tror jag lider av bukfetma!

Jag är väldigt smal för övrigt, men sen andra barnet har allt samlat sig runt magen, ingen annan stans! Jag är verkligen tjock runt midjan och det ser helsjukt ut när jag är så smal annars.
    Jag går gärna upp i vikt, men allt kommer på magen, så folk har altid frågat om jag är gravid, direkt! Mår jättedåligt av det här...
    Ska erkänna att jag äter en del onyttigt, men vill verkligen sluta med det. Är det någon som kan svara på varför det kan bli så här?
    Rör på mig varje dag, men inget händer på magen, är det något i maten jag ska ta bort?

Jättetacksam för svar! Är desperat

• Svar på tråden Hjälp, jag tror jag lider av bukfetma!
  • Anonym (Desperat)

Ingen som kan svara?

• Anonym (olika)

Vi är nog helt enkelt olika, vissa männsikor lägger på sig på buken, andra på rumpan & låren osv.

Ta kontakt med dietisten hos din vårdcentral så kan du få hjälp med vad du ska tänka på.

• Anonym

Rör på dig varje dag skriver du. Min fråga är: hur mycket?
    Vad du ska ta bort i maten är ju svårt att svara på när vi inte vet vad du äter. Förutom uppenbara grejer: socker, vitt bröd, cola osv

• Anonym (Desperat)
    Anonym skrev 2009-03-22 10:30:34 följande:
    Rör på dig varje dag skriver du. Min fråga är: hur mycket? Vad du ska ta bort i maten är ju svårt att svara på när vi inte vet vad du äter. Förutom uppenbara grejer: socker, vitt bröd, cola osv
    Jag rör på mig minst 30 minuter om dagen, det jag hinner med. Har två barn och ett hem att ta hand om. Men tydligen är det något jag äter eftersom det är massa fett och bara på magen. Jag är jättelång och jättesmal och ser princip höggravid ut, inte kul! Syns tom under min tjocka jacka. Jag anser inte att lägga på sig så här är normalt alls. Har aldrig haft en sån här mage, förrän efter mitt andra barn.
    Det är ju tyvärr inte svullna tarmar, utan jag kan verkligen ta tag runt allt.
    Tycker det är så konstigt att det blir så här eftersom jag inte dricker alkohol eller något. Har en typisk mansbuk, ölmage
  • Anonym (Desperat)

Är det verkligen ingen mer som känner igen sig efter 102 klick

• Anonym

frågan är väl vad du äter, svårt att ge tips om vad du ska ändra på annars...
    "rör på dig" skriver du, menar du promenader lr att verkligen MOTIONERA?

• Anonym (Desperat)

Jag trodde rent ärligt att man kunde få råd och stöd gällande sånt här på fl, men jag hade nog fel. Istället får jag påhopp om jag motionerar eller inte, väldigt ledsamt tycker jag.
    Jag ville veta om det var någon annan i samma situation, som var smal, men ändå tjock om bara magen. Samt vad det kan bero på

• Engla9

Jag är också jätte smal..förutom runt magen. blev så efter sista barnet nu.. jag äter för mycket onyttigt. Har tydligen hög förbränning har alltid varit smal..trots dåliga vanor .. Nu har det lagrats runt magen..

Jag vet inte riktigt vad du menar med din fråga? Du får väl helt enkelt röra på dig mera o stoppa i dig mindre..lättare sagt än gjort kanske? Alla är vi väl olika...dock är de juu så att de som inte äter massa skit inte har massa fett på kroppen...

Hur gammalt är ditt minsta barn? Ge det lite tid...jag har gett mina valkar ett år...sen har jag börjat att anstränga mig lite..om jag inte är nöjd över det jag ser i spegeln...

mina älskade skit ungar
  • Anonym

vadå påhopp? du kan ändra din kropp genom rätt kost och motion, då måste man ju få veta hur dina vanor ser ut för att ge råd på bästa sätt.

• Tigertofflan

Fast att lägga på sig runt magen (dvs bukfetma) beror ju inte på att du äter något speciellt, som lägger sig bara där.

Du lider av bukfetma, ja. Typisk manlig fetma.
    Män lägger oftast på sig bara på magen, kvinner oftast på rumpa, höfter och lår.

Jag har oxå den tråkiga varianten, dvs bukfetma, och har en tjock mage, medan rumpa och höfter och lår är smala och smärta.

Har inga bra tips att ge dig, mer än att motionera (kanske börja träna?) och äta mindre/rätt.

• skogstomte

hörde någonstans att bukfettma hos kvinnor nästan alltid berode på stress i kombination med för mycket kalorier kan det stämma på dig ? (eftersom det kom efter andra barnet tänkte jag).

Att man går upp i vikt beror ju på att man äter mer än man gör av med men hur fettet fördelar sig har andra orsaker.

Jag skulle söka kunskap hos en dietist men även i böcker av lite alternativa skolor t ex kokbok för den självläkande människan, kanske hos en homeopat. Tror att skolmedisinen är för dåliga på sådan här mer kompelxa frågor som kräver ett holistiskt perspektiv.

Lycka till, hoppas du hittar någon lösning!

• Anonym

Jag tror att det är ärftligt var fettet hamnar när man går upp i vikt, och att man inte kan göra mycket åt saken. Jag lägger också på mig om magen så fort jag går upp i vikt, medan andra blir runda om baken eller höfterna. Hjälper inte träning eller viktnedgång, tror jag att fettsugning är enda återstående alternativet om man är beredd att gå så långt.

• EllieMay
    Anonym (Desperat) skrev 2009-03-22 20:15:48 följande:
    Jag trodde rent ärligt att man kunde få råd och stöd gällande sånt här på fl, men jag hade nog fel. Istället får jag påhopp om jag motionerar eller inte, väldigt ledsamt tycker jag.Jag ville veta om det var någon annan i samma situation, som var smal, men ändå tjock om bara magen. Samt vad det kan bero på
    Men det är väl inget påhopp om man frågar om du mortionerar och hur!
    Vi vet ju inget om din livsstil där av frågar man självklart.
    Jag har lite samma problem efter att jag fick barn, allt sätter sig på magen.
    Jag får tänka noga efter vad jag äter och när, äter inget efter klockan 18:00.
    Rör på mig så mycket jag kan, går ut och går, ska jag stor handla så går jag, använder ingen form av transport. Gör sittupps ect och det fungerar bra. äter du mycket onyttig mat så är det boven i dramar. jag har hört från flera läkare att efter man har fått barn kan metabolismen/ämnesomsättningen förändras, så har det varit för alla kvinnor i min släkt. Så man får vara extra noga med vad man äter och inte växa fast i soffan, innan jag fick barn kunde jag äta hur mycket skräp mat som hellst och bodde mycket på soffan men endå så gick jag inte upp i vikt. Skulle jag göra detta nu skulle jag lätt dra på mig 50 kg på ett år.
    Inget vatten utan regn
  • Anonym

Kolla upp hur dina hormonnivåer ligger, du kanakse har för lite kvinnligt hormon å för mkt manligt?

• Anonym (hmm)

Varför inte testa att sluta med kolhydrater? Det fungerar bra för mig i alla fall. När jag äter bröd, pasta osv så blir magen som en ballong, inte alls kul. Utan kolhydrater (inte helt utan, men utesluter bröd, pasta, potatis osv)mår jag mycket bättre!

• Southern Belle

Några har redan nämnt stress och homoner och är det inte så att stress höjer kortisolhalten i kroppen och det ger bukfetma?

Så förutom att lägga om kosten och motionera mera kan det kanske vara värt att göra lite avspänningsövningar och andra må-bra-saker som spa, tjejkvällar osv...

• Southern Belle

Southern Belle skrev 2009-03-23 00:20:39 följande:

Några har redan nämnt stress och homoner och är det inte så att stress höjer kortisolhalten i kroppen och det ger bukfetma? Så förutom att lägga om kosten och motionera mera kan det kanske vara värt att göra lite avspänningsövningar och andra må-bra-saker som spa, tjejkvällar osv...
    homoner = hormoner!
Svar på tråden Hjälp, jag tror jag lider av bukfetma!