• Flerbarnstokan

Ängelholm - hur är det att bo där?

Sambon har ett jobb på gång - i Ängelholm... Jag har aldrig varit där men han bodde nära när han var yngre. Vi har tidigare bott 8 år i Lund och trivdes bra, har släkt i Skåne och har ett tag funderat på att flytta tillbaka dit. (Vi har båda fast jobb där vi bor så jag vet inte om vi vågar...)

Ängelholm???
    Var vill man bo? Vilka områden skall man undvika? Vilka skolor är bra (en i 4:an och en som skall börja F-klass, och en liten som kommer behöva dagis)? Är det svårt att få dagisplats? Var finns det lekplatser? Finns det något område där man kan bo nära lekplats och våga låta barnen gå själv till skolan? (Där vi bor nu bor vi mitt i centrum i lgh, men jag vill helst hitta ett hus om vi skall flytta, men inte för långt från centrala delarna...)

Är det någon som bor där som har ett "lite annorlunda barn". Min son har en diagnos och har en assistent på heltid i sin nuvarande skola, är Ängelholms kommun snåla med sådant eller stöttande?

• Svar på tråden Ängelholm - hur är det att bo där?
  • HelenS

Kan tyvärr inte hjälpa dig, känner inte till områdena där. Men en fin stad är det med fin hembyggdspark!

• buffybus

kan bara säga att det är sååå fint i ängelholm o skulle verkligen kunna bo där.. vi bor nu 3 mil ifrån typ.. klippan...

André ska bli storebror i Juli-09
  • Flerbarnstokan
    buffybus skrev 2009-03-22 15:43:36 följande:
    kan bara säga att det är sååå fint i ängelholm o skulle verkligen kunna bo där.. vi bor nu 3 mil ifrån typ.. klippan...
    Det är där släkten bor...
  • 1 och 1 är 3
    Flerbarnstokan skrev 2009-03-22 20:14:54 följande:
    Det är där släkten bor...
    Då måste jag lägga mej i även om jag tycker de e fel att ha en åsikt när man inte kan svara fullt ut på de du frågar...

Örkelljunga!! Litet och mysigt, bra skolor, billiga hus (jämfört m ä-holm) Nära till både jobb och släkt men ändå på avstång, kan va skönt ibland
    080826 - Puma Teolin
  • Flerbarnstokan

1 och 1 är 3 skrev 2009-03-22 20:23:05 följande:

Då måste jag lägga mej i även om jag tycker de e fel att ha en åsikt när man inte kan svara fullt ut på de du frågar...Örkelljunga!! Litet och mysigt, bra skolor, billiga hus (jämfört m ä-holm) Nära till både jobb och släkt men ändå på avstång, kan va skönt ibland
    Ja, där har jag heller aldrig varit. Måste kanske åka på lite utflykter innan vi kan bestämma oss...

Inga från Ä som vet något om det jag undrar i TS. Finns det kanske någon Ä-tråd? Jag får leta...
  • buffybus
    Flerbarnstokan skrev 2009-03-22 20:28:27 följande:
    1 och 1 är 3 skrev 2009-03-22 20:23:05 följande: Ja, där har jag heller aldrig varit. Måste kanske åka på lite utflykter innan vi kan bestämma oss...Inga från Ä som vet något om det jag undrar i TS. Finns det kanske någon Ä-tråd? Jag får leta...
    bor din släkt här? alltså klippan e ju bra tycker vi haha men ängelholm händer det ju lite mer.. dock dyrare hus hehe.. mycket dyrare... men fin stad... och på sommaren e den helt underbar.. och man kan bara promenera eller cykla till havet...
    André ska bli storebror i Juli-09
  • Flerbarnstokan
    buffybus skrev 2009-03-23 08:45:58 följande:
    bor din släkt här? alltså klippan e ju bra tycker vi haha men ängelholm händer det ju lite mer.. dock dyrare hus hehe.. mycket dyrare... men fin stad... och på sommaren e den helt underbar.. och man kan bara promenera eller cykla till havet...
    Det är sambons föräldrar som bor kvar där, men vi tycker nog att Klippan är lite för litet för oss, vill nog bo i lite större stad. Tror det bor ca 70 000 där vi bor nu och det tycker jag egentligen är ganska lagom. Vi har velat fram och tillbaka länge om att flytta tillbaka till skåne, senast i julas, men då var det så plötsligt för jobbet skulle tillträdas redan i januari och då kände vi att NEJ. Nu har vi ju lite mer tid på oss, men det svåra är att jag vet inte säkert riktigt vad jag vill... Karriärmässigt skulle en flytt nog gynna oss båda men vi trivs ganska bra här och stora sonen har vänner här, är rädd att han skulle ha svårt att träffa nya och komma in i en ny skola etc... Ännu svårare blir det ju när man inte vet något om Ängelholm. Men det låter som de flesta tycker att det är en fin stad?
  • Maja Gräddnos

Jag bor i Ängelholm sen 9 år tillbaka. Det är en jättefin, lugn och mysig stad.Husen här är dyra och bostadsrätterna med.

Men det finns många fina områden där man kan gå och cykla till skolan. Ett område med mysiga 70-talsvillor och 30-talshus är Södra utmarken, där finns det F-6-skola och flera dagis som ska vara jättebra. Det är gång- och cykelavstånd till stranden.

Det finns nybyggda villor på Kroneslätt, de är dyra men fina. Då går barnen på Villanskolan, den har väl ett helt ok rykte. Vi bor själva på Nyhem som också är ett jättetrevligt område, lugnt och ligger fint nära ån. Ganska centralt också. Här finns trevliga BR-radhus men de kostar nära miljonen.

Sen har vi hela norra området av stan och Skälderviken som ligger norr om stan. Det är stans finare kvarter, men kostar därefter.

Vill ni bo i lite billigare BR-radhus finns det många till salu på Nya Kungsgården. Där finns bra dagis och barnen går i skolan på Rebbelberga skola. De kostar 6-700 000 och har en månadsavg. på runt 7000 :-/mån. Vi funderar själva på att flytta dit, där bor många barnfamiljer. Nackdelen är att det ligger nära en 70-väg och ett industriområde.

Jag vet ingenting om hur stan är för barn med diagnoser, men tror att det överlag är en rätt snål kommun.

Bortsett från att här är dyrt att bo kan jag varmt rekommendera Ängelholm. Här är vackert och här bor hyggligt folk. Du är välkommen att fråga mig om du undrar över något mer!

• Flerbarnstokan

Maja Gräddnos skrev 2009-03-23 15:05:33 följande:

Jag bor i Ängelholm sen 9 år tillbaka. Det är en jättefin, lugn och mysig stad.Husen här är dyra och bostadsrätterna med. Men det finns många fina områden där man kan gå och cykla till skolan. Ett område med mysiga 70-talsvillor och 30-talshus är Södra utmarken, där finns det F-6-skola och flera dagis som ska vara jättebra. Det är gång- och cykelavstånd till stranden.
    Det finns nybyggda villor på Kroneslätt, de är dyra men fina. Då går barnen på Villanskolan, den har väl ett helt ok rykte. Vi bor själva på Nyhem som också är ett jättetrevligt område, lugnt och ligger fint nära ån. Ganska centralt också. Här finns trevliga BR-radhus men de kostar nära miljonen.
    Sen har vi hela norra området av stan och Skälderviken som ligger norr om stan. Det är stans finare kvarter, men kostar därefter.Vill ni bo i lite billigare BR-radhus finns det många till salu på Nya Kungsgården. Där finns bra dagis och barnen går i skolan på Rebbelberga skola. De kostar 6-700 000 och har en månadsavg. på runt 7000 :-/mån. Vi funderar själva på att flytta dit, där bor många barnfamiljer. Nackdelen är att det ligger nära en 70-väg och ett industriområde.Jag vet ingenting om hur stan är för barn med diagnoser, men tror att det överlag är en rätt snål kommun.Bortsett från att här är dyrt att bo kan jag varmt rekommendera Ängelholm. Här är vackert och här bor hyggligt folk. Du är välkommen att fråga mig om du undrar över något mer!
    Där vi bor nu är priserna också dyra, så vi har väl redan talat om att 2,5-3 miljoner är vad man får vara beredd tt ge och när jag kollade på hemnet så verkade det inte omöjligt att hitta något för det i Ä. Finns det några områden och skolor som man bör undvika eller som har lite sämre rykten? Stör järnvägen, den verkar gå genom hela staden? Finns det många lekparker? Känns staden barnvänlig????

Förlåt för alla frågor
  • Maja Gräddnos
    Flerbarnstokan skrev 2009-03-23 16:02:58 följande:
    Maja Gräddnos skrev 2009-03-23 15:05:33 följande: Där vi bor nu är priserna också dyra, så vi har väl redan talat om att 2,5-3 miljoner är vad man får vara beredd tt ge och när jag kollade på hemnet så verkade det inte omöjligt att hitta något för det i Ä. Finns det några områden och skolor som man bör undvika eller som har lite sämre rykten? Stör järnvägen, den verkar gå genom hela staden? Finns det många lekparker? Känns staden barnvänlig????Förlåt för alla frågor
    Till det priset får ni ett bra boende här i stan!

Mig veterligt finns det inget villaområde eller nån skola som har sämre rykte än någon annan. De områden här i stan som har sämst rykte är hyresrättsområden; Villan, Papegojan och Heimdall.

Det finns många fina villor ute på nybygget Kroneslätt, men en stor nackdel är att det inte ligger något direkt naturområde nära.

Gillar ni äldre villor hade jag absolut satsat på mitt favoritområde Södra Utmarken eller Epadalen. Fint och mysigt, nära havet och skogen och hur lugnt som helst. Trygga cykelvägar till skolan.
    Där bor blandat folk också, inte bara småbarnsfamiljer och inte bara rika. Det ser jag som en stor fördel.

Järnvägen stör inte alls, den ligger som ett band mellan havet/skogen och stan, den skär inte igenom staden alls. Man tänker inte på den bortsett från att det är en fördel med Pågatågen och den goda förbindelsen till Helsingborg, Malmö och Köpenhamn.

Lekplatser finns här gott om och en jättefin hembygdspark. Jag tycker staden är väldigt barnvänlig och trygg. Vi funderar ibland på att flytta någon annan stans där huspriserna är lägre, men för barnens skull är det svårt att tänka sig en bättre plats att växa upp på.

Som du hör är jag väldigt positiv, men när jag jämför med vänner till oss som bor på andra platser i Skåne tycker jag Ängelholm är en ren idyll i jämförelse; Här finns allt!
  • bluedabade

Är det dyrt att bo i Ängelholm tycker ni? Jämför med Malmö tex så är det INTE dyrt!

• Maja Gräddnos
    bluedabade skrev 2009-06-21 21:51:00 följande:
    Är det dyrt att bo i Ängelholm tycker ni? Jämför med Malmö tex så är det INTE dyrt!
    Men är det rimligt att jämföra med Sveriges tredje största stad? Ängelholm är ju bara en liten pyttestad.

Huspriserna i Helsingborg och hela kuststräckan upp till Båstad är höga, ja, om man jämför med andra städer av samma storlek. Det tror jag man kan säga utan överdrift.
Svar på tråden Ängelholm - hur är det att bo där?