Kul att du vill satsa på en systemkamera! Bra och kul val.
Det finns en massa olika märken. Generellt sett vågar jag påstå att ingen systemkamera gör dig besviken när det gäller bildkvaliteten, alla är så pass bra idag att det är svårt att göra ett uselt val.
Om intresset är starkt, och du känner att du kommer vilja utvecklas, råder jag dig att välja ett märke där det finns ett vettigt utbud på begagnade grejer. Lätt använda objektiv, blixtar och liknande kostar plötsligt mycket mindre pengar.
Då har man i praktiken två starka val: Canon eller Nikon.
Jaha - och vilken väljer man? Här brukar jag säga till nybörjarna - välj den som känns bäst. Den som ligger bäst i handen, och menysystemet verkar bäst på. Kamerorna från bägge märken tar mycket bra bilder, så där har man inte så stora risker att gå på en nit, så att säga.
Min första kamera var en Konica minolta A1, hybrid mellan kompaktkamera och systemkamera.
Uppgraderade efter något år till en Nikon D50. Fantastisk skillnad på allting.
I fjol hade jag totalt växt ur den, och uppgraderade till en D300. Mycket pengar, men eftersom jag jobbar med foto var det motiverat kände jag. Denna förväntar jag mig håller två år, sen får den bli backup-kamera.
Ett bra kamerahus är bra, men trevliga objektiv och tillbehör lyfter bilderna till helt nya nivåer.
Såg länken på en begagnad D200, det är otroligt mycket kamera för pengarna!
I ditt fall hade jag nog satsat på något billigare, så kan man känna sig fram om kamerahobbyn verkligen är något för dig. Det händer väldigt ofta att det där stora suget efter fotograferande sedan omvandlas till... ingenting. Kameran ligger i sin väska och används sällan.
Jag hittade ett par annonser på Canon EOS 400D. En riktigt bra och extremt prisvärd kamera. Den är lite mindre i greppet än motsvarande Nikon, vilket brukar gillas av tjejer som ofta har mindre händer än killar.
www.fotosidan.se/classifieds/view.htm