• Pokergirl

Bra digital systemkamera sökes

Tänkte försöka lära mig fota och behöver investera i en vettig digital systemkamera men det är ju en djungel!

Skulle vara jättetacksam om ni som har lite mer kunskap kan guida mig och tipsa om en bra kamera att starta med.

• Svar på tråden Bra digital systemkamera sökes
  • Pokergirl

Tack, ska kika på den. Är den lättanvänd?

• Dinturiel

Jag har en Nikon D40 och är nöjd med den. Maken har en Nikon d200. Han har även avverkat Olympus.

Finns en uppsjö fina systemkameror till bra pris här om man vill testa sig fram men inte slänga ut en massa pengar.

www.fotosidan.se/classifieds/view.htm

• Pokergirl
    Dinturiel skrev 2009-03-22 10:23:07 följande:
    Jag har en Nikon D40 och är nöjd med den. Maken har en Nikon d200. Han har även avverkat Olympus.Finns en uppsjö fina systemkameror till bra pris här om man vill testa sig fram men inte slänga ut en massa pengar.www.fotosidan.se/classifieds/view.htm...
    Tack! Tänkte inte ens på att köpa begagnat, bra tips!
  • sockan1

Jo vi är nöjd med våran d90, tycker den är lätt använd, är inget proffs på fotografering. Den går att filma med också

• Blomsteröga

Jag investerade i en canon 450 D och är grymt nöjd

• Rebubblan

Köp inget dyrt och avancerat till att börja med. Nikon och Canon är störst och därför finns det mycket alternativ vad gäller utrustning till de två märkena. Du ska hellre lägga krut på att komplettera din utrustning efter hand (olika objektiv, externblixt, roliga filter etc) än ett dyrt kamera hus, för där är inte skillnaden jättestor om du inte jobbar med foto utan bara fotar privat.

Ingångsmodellerna från både Nikon och Canon kan du få under 5000kr med ett kit objektiv, men vilken du ska köpa är jättesvårt att säga. Du bör åka till en butik och klämma och känna vilken som känns bäst i handen.

Själv har jag en Canon Eos 400d, men känner flera som köpt Nikon D40 för att den är så billig (har gått på kampanj under 3000kr på Elgiganten t ex) och de är jättenöjda och det är en jättebra nybörjarmodell.

Ciaran 040305 ~ Maximilian 081025
  • racer x

Varför måste du ha en systemkamera? Det är inte kameran som tar bilderna, utan du själv måste se till att bilderna blir bra och det kan du ära dig med vilken kamera som helst.

Folk här verkar ha en övertro på systemkameror. Det är mycket svårare att i början få bilderna bra än från en kompaktkamera.

• Pokergirl

Rebubblan: Jag har kikat på Nikon D60, kanske är ett bra startalternativ, verkar väldigt lättnavigerd.

sockan1: D90 är lite för mkt pengar tyvärr.

racer x: Har ett intresse och vill ha bättre möjlighet till macrobilder och porträtt, kommer gå grundkurs i systemfotografering och vill därför ha en kamera jag kan arbeta lite med. Dock en nybörjarkamera, det får inte bli för användarovänligt.

• racer x

Beror på vilken kamera du ska ha men bara på dom två objektiven försvinner åtminstone runt 4000-5000,-. Macro objektiv är dyra.

• Blomsteröga

Racer X, Jag tycker att bilderna blir miljoner gånger bättre med min systemkamera. Det finns fler möjligheter att välja inställningar och då blir bilderna bättre. Dessutom tycker jag att det blir bättre när man använder sökaren. Många kompaktkameror har inte ens en sökare vilket gör att man inte ser ett smack av vad man egentligen siktar på när det är ljust ute.

• racer x
    Blomsteröga skrev 2009-03-22 12:02:05 följande:
    Racer X, Jag tycker att bilderna blir miljoner gånger bättre med min systemkamera. Det finns fler möjligheter att välja inställningar och då blir bilderna bättre. Dessutom tycker jag att det blir bättre när man använder sökaren. Många kompaktkameror har inte ens en sökare vilket gör att man inte ser ett smack av vad man egentligen siktar på när det är ljust ute.
    Jo visst, men hur många här inne har köpt en nikon d40 för att sen köra på auto??? Att hitta inställningarna tar ett tag, och inget man kan lära sig av andra.
  • Mjolle

Kul att du vill satsa på en systemkamera! Bra och kul val.

Det finns en massa olika märken. Generellt sett vågar jag påstå att ingen systemkamera gör dig besviken när det gäller bildkvaliteten, alla är så pass bra idag att det är svårt att göra ett uselt val.

Om intresset är starkt, och du känner att du kommer vilja utvecklas, råder jag dig att välja ett märke där det finns ett vettigt utbud på begagnade grejer. Lätt använda objektiv, blixtar och liknande kostar plötsligt mycket mindre pengar.
    Då har man i praktiken två starka val: Canon eller Nikon.

Jaha - och vilken väljer man? Här brukar jag säga till nybörjarna - välj den som känns bäst. Den som ligger bäst i handen, och menysystemet verkar bäst på. Kamerorna från bägge märken tar mycket bra bilder, så där har man inte så stora risker att gå på en nit, så att säga.

Min första kamera var en Konica minolta A1, hybrid mellan kompaktkamera och systemkamera.
    Uppgraderade efter något år till en Nikon D50. Fantastisk skillnad på allting.
    I fjol hade jag totalt växt ur den, och uppgraderade till en D300. Mycket pengar, men eftersom jag jobbar med foto var det motiverat kände jag. Denna förväntar jag mig håller två år, sen får den bli backup-kamera.

Ett bra kamerahus är bra, men trevliga objektiv och tillbehör lyfter bilderna till helt nya nivåer.

Såg länken på en begagnad D200, det är otroligt mycket kamera för pengarna!
    I ditt fall hade jag nog satsat på något billigare, så kan man känna sig fram om kamerahobbyn verkligen är något för dig. Det händer väldigt ofta att det där stora suget efter fotograferande sedan omvandlas till... ingenting. Kameran ligger i sin väska och används sällan.

Jag hittade ett par annonser på Canon EOS 400D. En riktigt bra och extremt prisvärd kamera. Den är lite mindre i greppet än motsvarande Nikon, vilket brukar gillas av tjejer som ofta har mindre händer än killar.

• Pokergirl

Tack Mjolle för ditt engagemang och all information. Kamerorna du länkade till såg väldigt prisvärda ut. Jag ska läsa på lite med canon eller nikon verkar det luta åt. Har sneglat lite på Nikon d60 också.

• racer x

Va 17 är systemfotografering?? Fotar man system av något slag ...

• racer x

Och ja vill du ha mycket att välja på begagnat så är det väl canon som har mest att välja på. Hade en 400d innan.

• Ezder

Vi är jättenöjda med vår Nikon D90. Kanske lite för mycket pengar för oss nybörjare, men å andra sidan då har vi något riktigt bra att bygga vidare på med fler objektiv och så... D40 eller D60 är dock säkert jättebra kameror de också.

Det finns ju grymt mycket man kan göra med en D90 (eller annan systemkamera), men jag skäms inte att säga att vi till vardags mest utnyttjar att den är så snabb, ljuskänslig och har smarta autofunktioner, ger bra bildkvalitet osv, så att vi kan knäppa bilder på sonen precis den sekund han gör något roligt och det blir bra. Den kan också filma med bra kvalitet. Och vill man leka med inställningar finns alla möjligheter till det...

Svar på tråden Bra digital systemkamera sökes