• entjej

magsyra (reflux) i halsen/munnen?

Jag har i sex veckor haft ett helvete med min mun. Jag har en jättehemsk smak i munnen som blir värre efter mat och senare på dagen. Det blir då också mer slemmigt i munnen som jag ibland omöjligt kan svälja ner utan msåte gå och spotta ut. Kvällarna är rena mardrömmen. Jag kan inte träffa några människor alls på e.m och kvällar. Jag har också beläggning på tungan. Ev är det svamp, ev inte. men även om det är det vet inte läkarna om det är det som ger mig de stora symptomen. De känner inte igen detta med slemmet. Ingen bryr sig heller. V.c tycker att gyn ska ta hand om det för att jag är gravid och verkar tro att det är förändringar pga graviditeten som går bort av sig själv. Gyn känner inte igen detta som en graviditetskomplikation, lite dålig smak kan man ha men inte så här mycket och inte slemmet, och tycker att det är v.c. som ska ta hand om mig. Dvs ingen anstränger sig det minsta. Jag har kollat upp bihålorna och tänderna. Det är ingen iinfektion där. Ingen inom sjukvården hjälper mig och jag hatar dom för det. Jag vill opckså bli uppkollad om jag har svamp i övriga kroppen eftersom jag tog prog i tarmen till v. 15. Vi har normalt LITE svamp (candida) i tarmen och prog är svamp-pådrivare. Men inget görs. För säkerhets skull kämpar jag på med min candidaa-diet. Dvs ingen mat med tillsatt socker, inget rent vetemjöl (äter dock fullkornsvetemjöl), inte för mycket frukt, inget brröd med jäst, inte för mycket mjölkprodukter. Ligger på minus tre kg fast jag är i vecka 21 nu.

Jag orkar inte med något annat än att klara dagarna. Jag vill glädjas åt min graviditet, iställlet har det blivit som en mardröm. Om jag visste det var pga graviditeten och det skulle försvinna sedan så skulle jag stå ut med det bättre. Men ingen vet, och ingen bryr sig och jag lider och är dessutom orolig.

Jag har surfat runt efter information många många timmar för att hitta vad dessa symptom kan bero på . Jag tror inte 100 timamr räcker...kanske 200 timmar.
    För några dagar sedan kom jag in på en amerikans sida om reflux. Dvs det som ofta brukar leda till halsbränna som många har i graviditeten. Man får ju lättare reflux när man är gravid pga magmunnen blir uppluckrad pga prog och så fostret som trycker. Jag har inte känt någon halsbränna men nu har jag på fflera ställen läst att det inte är ett absolut måste utan man kan ha reflux utan halsbränna och att magsyran kan kommer upp ända till halsen munnen. Och att en del får flöda av salliv då och då.

Jag börjar undra om det kan vara det jag har. Om smaken och konsistensen faktiskt är magsyra. Efter maten, så är det enda som kan stoppa flödet av slemmet som smakar äckligt att ta några dents läkerol från apoteket. Det höjer pH värdet. Jag har legat väldigt mycket om dagarna de senaste månaderna för att jag tidigare hade en blödning från moderkakan. Eftersom jag inte har någon aptit så har jag ätit först när jag varit välldigt hungrig och då ätit mycket. Så jag har bara ätit två gånger per dag...frukost och ett storrt mål och då blivit så mätt så jag lagt mig ner.

Både att ligga ner efter maten och att äta stora mål ökar ju risken för reflux.
    Läset också att antihistaminer motverkar magsyraproduktion. Jag tar anti-histamin till natten. Kanske är det därför jag inte känner av detta på natten och morgonen förrän jag ätit?

Jag köpte rennie igår men tog då bara tre på en dag och kan inte säga att det hjälpte så mycket.. Måste ta mer i så fall. Skulle gärna vilja testa Gaviscon som lägger sig som ett lock för att se om slemmet uteblir då men undrar vad som händer om man redan har syra i halsen när man tar det. Det skulle ju bli ett geleartat lock av gaviscon och syra. tänk om det blir det i halsen så jag inte kan andas ordentligt.

Är det någon som haft reflux ända till halsen/munnen? Är det någon som vet något om detta? Hoppas någon kan hjälpa mig. Orkar inte så mycket mer. Är helt slut av att orkar med detta och slåss för att få någon hjälp av sjukvården.

• Svar på tråden magsyra (reflux) i halsen/munnen?
  • Micki

Jag har haft mycket problem med magen och sura uppstötningar
    Förstår att det är jobbigt för dig! Jag kan säga att gaviscon inte hjälpt mig direkt men på vissa är den jättebra. Däremot så tycker jag Losec mups funkar bra.

Hoppas du blir av med besvären snart!

♥BF 3 april♥
  • Grodan12

Gaviscon funkade inte på mig heller, provade Link, som faktiskt funkar, får ta en tablett varnnan timme vissa nätter, men det funkar!
    Hade ont långt upp imatstrupen tidigare, men det har gått tillbaka (befarade inflammtion i matstrupen )

• Grodan12

Jag spottade också massor med slem, men det har försvunnit helt t om glömt bort det.
    Tilläggas kan att jag inte äter fet eller kryddad mat samt slutat med kaffe helt.
    Äter fil/yoghurt (små mängder) upp till sex ggr per dag. Jag tycker att det lugnar magen.

• entjej
    Grodan12 skrev 2009-03-23 10:00:05 följande:
    Jag spottade också massor med slem, men det har försvunnit helt t om glömt bort det.Tilläggas kan att jag inte äter fet eller kryddad mat samt slutat med kaffe helt.Äter fil/yoghurt (små mängder) upp till sex ggr per dag. Jag tycker att det lugnar magen.
    Hade du reflux alltså och spottade masssor av slem? Var det värre efter mat? Träffade du någon läkare som sa att mycket slem kunde höra ihop med reflux? Hade du halsbränna också? Hade du dålig smak? I så fall försvann de samtidigt?

Eller sa läkaren någon annan orsak till ditt slem? Är du gravid? När kom slemmet och när försvann det?

Många frågor....hoppas du vill hjälpa mig genom att svara på dom.
  • Grodan12

Jepp, reflux.
    Nej, jag tog aldrig upp slemmet med läkaren. Har ännu värre problem med sömnen och foglossning att prata med henne om
    Halsbränna + beläggning på tungan (borta nu) + slem (som man spottar ut, man vill INTE svälja det! Också borta nu.) Kan också få uppstötning ända upp i munnen (blä).
    Jag är i v 29 nu. halsbrännan började i v 23/24 ungefär. Kommer efter jag har ätit (ca 30-45 min efter) Kommer också när magen är tom.
    Kommer även på natten - gör jätteont och rapar surt mm. Tar en tablett och sittsover, kan sedan sova ngn timme - sedan ny tablett.
    Tar en tablett vid behov - alla problemen är mycket bättre nu sedan jag började med Link. Gaviscon funkade ibland, ibland inte.
    Som sagt är jag restriktiv med kosten och äter även många små mål, aldrig en stor måltid.

• entjej

Så du hade också beläggning på tungan. Hur såg den ut? Sa de att det berodde på reflux? Måste fråga igen. Försvann alla symptomen samtidigt?

Okey, mitt kom v 15. Är i vecka 22 nu. När försvann de för dig? När du började med link? Du tar link nu alltså? Hur ofta?

Hur ofta äter du och undivker du viss kost?

• Grodan12

Vitaktig beläggning på tungan. Nej, ingen har sagt att den beror på reflux, har inte pratat så mkt med BM om det, bara nämnt halsbränna och fått lista på mediciner jag kan prova.
    Alla symptomen klingade av på ca en vecka, förutom halsbränna och uppstötningar. Link lindrar/tar bort dessa.
    Började med Gaviscon för två veckor sedan, ätit Link i ca tio dagar.
    Olika hur mga jag behöver ta under ett dygn beroende på sömn, kost, aktivitet, stress. Vissa nätter tar jag bara en Link på kvällen och sedan måste jag äta en yoghurt och dricka vatten direkt när jag går upp.
    Äter inte fet eller kryddad mat. Aldrig stora portioner. Jag tycker att fil och yoghurt går bra. Nu kan jag äta frukt utan problem, var problem för två veckor sedan. Dricker inte juice, kolsyrat eller kaffe.

• entjej

Du skriver att alla symptom klinkade av på en vecka, förutom halsbränna och uppstötningar.

Hur menar du då? Slemmet och den vita beläggningen hade du dom bara en vecka och så försvann de av sig själv? Eller menar du att det försvann efter en vecka med gaviscon eller efter en vecka med Link? Blev symptomen bättre direkt du började med medicinen eller fick du vänta en vecka på resultat?

Det betyder jättemycket för mig att veta exakt hur det var för dig så jag hoppas du vill svara jättenoga så jag förstår.

Tack så jättemycket för informationen om hur du äter. Jag har ju tidigare pga min dåliga aptit pga slemmet och smaken bara ätit två gånger per dygn och då jättemycket.

• Grodan12

En vecka (ungefär, har ju inte skrivit dagbok om det direkt) efter att jag började med Link hade slem, beläggning och mitt onda i matstrupen försvunnit.
    Det blev bättre direkt, men inte bra på en gång, det tog nog en vecka innan det var OK s a s . Kommer tyvärr inte ihåg mer noga.
    Vet heller inte hur mycket kosten gjort sitt till. Prova med yoghurt - det funkade jättebra, dvs inte gott, men går att få i sig. Små tuggor av maten också och tugga noga.
    Tom mage = dåligt för mig.

Svar på tråden magsyra (reflux) i halsen/munnen?