• Mollie

Någon som bakat Leilas citronsockerkaka ur "A piece of cake"?

Som sagt, har någon testat att baka Leilas sockerkaka, grundreceptet, i hennes bakbok A piece of cake?
    Jag gjorde det igår och fick det här resultatet:

Den var i ugnen mycket längre än vad som stod i receptet, jag har inte mätt fel och vi har testat ugnen, verkar itne vara trasig för har bakat annat och det gick hur bra som helst. Översta larget, ca 1-2 cm var gräddat, men inte resten, bara smet, inte ens botten var något som helst gräddat.
    Tänkte om det kan vara nått fel i receptet, men jämförde med ett annat och mängden av de olika ingredienserna verkar stämma...

Kan även lägga till att jag ej är en storbakare med världsvana, men jag tycker att en sockerkaka inte ska vara nått problem..., eller??

~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Svar på tråden Någon som bakat Leilas citronsockerkaka ur "A piece of cake"?
  • Mollie

Verkligen ingen...?

• koje

vart hittar man recepten på den?

• Sara och Henrik

Jag har bakat den, och jag fick en fin och god sockerkaka. Precis som en sockerkaka ska vara.

Jag tycker det ser ut som om din kaka har fått för mycket vätska i smeten. Är du helt säker på att du måttade rätt? Kanske fick du "assistans" från någon i familjen, jag vet inte. Men testa engång till, för jag har gjort flera av recepten i boken och det har blivit fin fina resultat.

• mina små kämpar

i hennes recept brukar hon skriva grader för varmluftsugn och då behöver du ha högre grader i vanlig ugn

• Mollie
    Sara och Henrik skrev 2009-03-22 11:11:01 följande:
    Jag har bakat den, och jag fick en fin och god sockerkaka. Precis som en sockerkaka ska vara.Jag tycker det ser ut som om din kaka har fått för mycket vätska i smeten. Är du helt säker på att du måttade rätt? Kanske fick du "assistans" från någon i familjen, jag vet inte. Men testa engång till, för jag har gjort flera av recepten i boken och det har blivit fin fina resultat.
    Jag har med bakat många recept ur boken och fått bra bakverk!
    Grejje är den att när jag hällde ur smeten i formen så tyckte jag att den var för tjock, så jag kollade faktiskt genom receptet en gång till och det ska vara 50 g smör och 1 dl mjölk och det hade jag mätt upp innan så det vet jag stämmer, sen hade jag i saft från 1 citron enligt receptet, inget mer eller mindre.
    Och nej, ingen assistans för de var ute och lekte, lika bra så!
  • Mollie
    mina små kämpar skrev 2009-03-22 11:11:18 följande:
    i hennes recept brukar hon skriva grader för varmluftsugn och då behöver du ha högre grader i vanlig ugn
    Det står 175 grader och jag hade det + varmluften på... Vet att Leilas recept oftast är efter varmluftsugn men det kan vara såvrt att baka med varmluften tycker jag...

Körde en till i en annan form och den blev bra efter 55 minuter i ugnen. Undrar så hur den kommer va att äta..?
    Inget annat som jag bakat ur boken har behövt stå längre än angivet... Men nu vet jag det...
Svar på tråden Någon som bakat Leilas citronsockerkaka ur "A piece of cake"?