• Anonym

Blöder näsblod flera gånger i veckan

Min fru har plötsligt börjat blöda näsblod fler gånger i veckan och hon har aldrig blött nästblod. När hon var liten har hon förstås blött näsblod men hon slutade när hon blev kring 10 år. Vad tror ni att det beror på?

Får inte henne till läkaren

Hon har även blivit opererad för en cysta i hjärnan för ca 4 år sedan. Tror ni att det kan ha ett samband. Har även högt blodtryck

Ska givetvis försöka övertala henne att uppsöka läkare

• Svar på tråden Blöder näsblod flera gånger i veckan
  • Anonym

Ingen som vet? Är inte gravid

• gröna hönan

Min pappa blödde mycket näsblod, vilket blev bättre när han fick ordning på sitt blodtryck. Han smorde dessutom näsan med olja varje dag, vilket också hjälpte. Det blev liksom skorpor som stelnade och när han petade bort dem så blödde det igen och så blev det nya skorpor osv. Oljan (oliv eller jordnöt eller vilken man föredrar!) mjukade upp så att det inte blev skorpor.

• Neko

Blöder hon ur samma näsborre eller är det olika?

Hur är hennes järnvärde (Hb)?

• Runawaybride

Jag har hört att det kan bero på högt blodtryck, och på sköra slemhinnor i näsan som brister t ex när man är förkyld, har snutit sig hårt eller varit ute i kylan.
    De kan nog kolla det ganska lätt genom att titta på nässlemhinnan. Om hon är väldigt, väldigt trött också skulle det förstås vara större anledning att oroa sig, som jag förstått det iaf, men jag är ingen expert och det är såklart en god idé att fråga läkaren en gång för mycket istället för en för lite. Hoppas det inte är någon fara och vilken tur hon har som har en så omtänksam och uppmärksam make.

• Storm07

Äter hon blodförtunnande eller omega3? Det kan göra att man blöder näsblod om man har känsliga slemhinnor.

Svar på tråden Blöder näsblod flera gånger i veckan