• Litchi

Hur mycket barnmat äter era 9 månaders?

Hej!

Jag vet att man inte ska jämföra barn med varandra och att alla är olika.
    Men jag skulle vilja någorlunda veta hur mycket barnmat era 9 månaders äter?
    Min tjej är liten i maten och är därför nyfiken på hur mycket jämnåriga äter.

En hel burk, en halv? Äter de 8 månaders burkar eller 6 månaders?

• Svar på tråden Hur mycket barnmat äter era 9 månaders?
  • AlvaLovisa

Gröt morgon och kväll, en burk mat till lunch och en burk till middag. 2-3 msk broccolipuré och fruktpuré till det. Till kvällsgröten äter hon en liten smörgås skuren i tärningar. Hon får även1-2 dl juice varje dag. (Hon är lite tanig så juicen ger lite extra kalorier)

• AlvaLovisa
    AlvaLovisa skrev 2009-03-22 11:44:21 följande:
    Gröt morgon och kväll, en burk mat till lunch och en burk till middag. 2-3 msk broccolipuré och fruktpuré till det. Till kvällsgröten äter hon en liten smörgås skuren i tärningar. Hon får även1-2 dl juice varje dag. (Hon är lite tanig så juicen ger lite extra kalorier)
    8-månaders mat äter hon.
  • Eisa

8-månadersburkar har vi
    han äter 1 hel sån till varje måltid

12.34
  • Blue Bear

Stor portion gröt med frukt till frukost..
    Stor burk (nästan en hel) hemlagad/köpt 8-månaders bukar till både lunch och middag.. sen får han oftast lite frukt som efterätt också.. sen äter han välling på kvällen, ca. 250ml..

Just det... Och mellanmål 2 ggr under dagen ch välling (ca. 200ml 1 gång under natten).

• Veica

Jag har lite annan erfarenhet. Min som är 8, 5 månad och jag har svårt att ens få honom att äta en halv burk mat. Han äter nästan en portion gröt på morgonen, sen ger jag honom burkmat (mat och dessert eller mosad frukt) ett par gånger under dagen, men då handlar det om inte ens halva burkar. Sen äter han välling ett par gånger. Jag varvar 6 månaders och 8 månaders burkar.

Sitter i minst en halvtimme varje gång och det slutar alltid med att han får kväljningar så jag tror att det är väldigt olika hur barnen äter.

• MarieHJ

Hon äter endast barnmatsburkar för 8 månader. Oftast äter hon upp en hel + dessert. Men nu har hon vart lite hängig o grinig i samband med att hon har fått tänder, så då ¨äter hon kanske bara en halv.

• Tualisa

Min tjej äter 6 eller 8 månaders. Tycker ej om bitar.. kan äta smörgås, men inte bitar i maten..
    Sen är hon liten.. väger strax under 7 kg. Äter 1/2 stor burk till lunch och middag.. och gröt på morgonen.. välling flera gånge runder dagen, är mest förtjust i välling Tror att det är väldigt olika... hur mycket dom äter...

Lilla Alva är här 080514
  • 3 barns mamma84

Min är 7mån äter 8 månader burkar det gjorde han redan när han var 5mån gammal.

• Lindacecilia78

min lille kille på snart 9 mån äter en burk(stor) till lunch. vi varierar mellan 6 mån och 8 mån burkar, har märkt att 8 mån burkarna har lite för stora bitar i sig - men vi övar! i övrigt äter han välling, gröt, mellis(frukt) m.m.

• Litchi

Tack för många intressanta svar! Det är mycket givande att få höra hur ni har det med maten. Och skönt att höra från dig Veica att det är fler som äter som min tjej.

• Lisa 68

Hej

Min snart tio måneders äter havregrynsgröt morgon o kväll, samt amning, även på natten 1-2ggr. Äter 3/4dl burk 8 månaders lunch o middag. Lite mellanmål eller amning över dagen. Märkte när man minskade ner amning rätt rejält på förmiddagen så åt han betydligt bättre o nu sover han lite bättre iallafall, dock aldrig en hel natt...

Han har även haft svårt med bitar men upptäckte att HIPPs åttamåneders burkar har mindre bitar än övriga. Nu äter han allt bara man mosar lite.

• allt och lite till

min äter 1-4 gånger i veckan :P
    han gillar det inte och jag vill inte tvinga han.
    han äter bara välling 1 års välling och han är 1 år om 1 vecka.
    han har haft 1 års vällingen sen han var 9 månader

• 3 barns mamma84

min pojk som är 7mån äter

kl 8.00 Mannagrynsgröt
    kl 10.00 Välling 250ml
    kl 12.00 burkmar 2 st från 8mån
    kl 14.00 frukt eller jogyrt
    kl 16.00 mat det jag har gjort an va allt möjligt
    kl 18.00 Välling 250ml
    sover hela natten till 8.00

• Mamma Russin

Min Stina är 9 månader och äter:

ca 06.00 250 ml välling på morgonen
    ca 09.30 1 port. 8 månaders gröt
    ca 13.00 ca 1½ dl mat + efterrätt
    ca 15.00 ca 1 dl mat + efterrätt
    ca 17.30 1 port. 6 mån gröt
    ca 19.00 250 ml välling

detta är Stinas dagsranson..;) Hon äter i stort sätt bara hemlagad mat..
    8 månaders vällingen klarar inte hennes mage av.. Hon får diarre..

enburkrussin.blogspot.com

• silavs

min 9 månaders dotter äter:

07.30 frukost:8 månaders fruktgröt+ lite fruktpure eller macka med smör

11.00 lunch: 1 burk 8 månaders och ibland lite fruktpure som efterrätt

13.00 mellis: fruktpure

15.30 middag: 1 burk 8 månaders och ibland fruktpure som efterrätt

18.30 kvällsmat: 8 månaders fruktgröt

• MuffinCake

En bra dag äter de en hel 8 månaders burk per dag (till lunch), men om de kinkar nöjer vi oss efter att de ätit en halv var.

Max och Hannah - mina mirakel
Svar på tråden Hur mycket barnmat äter era 9 månaders?