• mammasgullar

hur stor är chansen ?

Vet att det finns säkert något liknande inlägg men jag orkar inte leta.

Det jag funderar över är dessa premisar.
    På sjukhuset sa de att det inte är så vanligt att man föder fler prematurer, men det är ju inte så vanligt att man föder 1 prematur heller, tydligen.

Men om man föder första barnet extremt prematurt, hur stor är chansen att man föder nästa barn prematurt?

Min son är född i v25, han är nu snart 10mån.
    Och vi vill ju inte vänta allt för länge med nästa, men man vi vågar ju inte heller tänka på nästa så tidigt, för ifall nästa skulle bli prematur också vill vi ju gärna att sonen ska vara äldre.

Usch det är så mycket tankar kring allting. Hur ska man veta hur man ska göra ?

• Svar på tråden hur stor är chansen ?
  • knäppisen

Vad du ska göra är att ta med dig din journal och gå till en förlossningsläkare eller likanande och höra om vad som gäller för just dej.

Men generellt sett, om det inte finns någon synbar anledning till att ett barn kommer förtidigt, så finns ingen ökad risk att barn nr 2 också kommer tidigt. Jag känner fullt med tjejer som fått nr 1 tidigt, men nr 2 sent

• Frila2

Som sagt så beror det helt på varför första barnet kom tidigt. Om första kom tidigt pga cervixinsufficiens är risken rätt stor andra gången också. Jag fick havandeskapsförgiftning och fick min dotter nästan 12 veckor tidigt. I "vanliga" fall så är det ingen större risk att få hf igen, men jag fick det så tidigt och har massa riskfaktorer som göra att jag har minst 40 % risk nästa gång. Beror det på prematura värkar pga GBS tex så innebär det inte att det blir likadant nästa gång eftersom man har mer koll.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Latvata

Jag har precis fått veta att jag är gravid med vårt andra barn och jag är sååå nervös över att det kommer att gå som sist eller tom värre. Min son föddes i v. 29+3 och allt har gått jättebra med honom och man hittade ingen anledning till varför han föddes för tidigt så inget tyder på att nästa ska komma för tidigt heller, men självklart finns oron där ändå. Jag försöker att inte tänka negativt utan man får hoppas helt enkelt att allting går bra...och det gör det säkert också....

• aprilsol08

Jag har tre barn och alla har kommit för tidigt utan att de vet varför.

• mammasgullar
    Frila2 skrev 2009-03-23 09:00:43 följande:
    Som sagt så beror det helt på varför första barnet kom tidigt. Om första kom tidigt pga cervixinsufficiens är risken rätt stor andra gången också. Jag fick havandeskapsförgiftning och fick min dotter nästan 12 veckor tidigt. I "vanliga" fall så är det ingen större risk att få hf igen, men jag fick det så tidigt och har massa riskfaktorer som göra att jag har minst 40 % risk nästa gång. Beror det på prematura värkar pga GBS tex så innebär det inte att det blir likadant nästa gång eftersom man har mer koll.
    Vad är GBS?
    Sonen är född "troligen" av en infektion, men de hittade inget som tydde på att jag hade en infektion, vilket gör det svårt för mig att tro att det var en infektion, då de skriver "troligen". Skulle de VETA att det var en infektion skulle de väl endå inte skriva troligen?

Jag fick verkar i v24 och åkte in till sjukhuset, förlossningen hade startat. Hann precis gå in i v25 å få kortisonsprutor.

Kan det vara ärftligt att föda för tidigt?
    Jag är född i v 36, och min son i 25..

Men jag tror inte mer koller hjälper i mitt fall, jag var på kontroll på måndagen, natten till onsdagen började värkarna, och på tidigt på fredag morgon är sonen född. De hittade inget "fel" varken på måndagen, blodproven och allting såg normalt ut. De hittade heller ingenting fel på onsdagen ,torsdagen, fredagen, lördagen, söndagen eller måndagen.
Svar på tråden hur stor är chansen ?