• tempo21

Blir så jävla less... -bihålor

Jag får alltid problem med mina bihålor när jag är förkyld. Gör det jag kan hemma för att få det att lätta men då jag inte kan använda nässprejer i större utsträckning så kommer jag till den punkten att jag får ringa VC. Och nästan varje gång får jag samma svar: Nässprej och ångbad.

Jo tjena att det hjälper att få bort skiten. Borde inte de på VC reagera på att jag ringer vid varje förkylning och har så ont att jag har lust att donera bort hela huvudet?

Nu har jag varit småsnorig ett tag och stångats med en förkylning som inte velat bryta ut och i fredags så började det mala i bihålorna och idag gör det så ont att jag är helt matt och så känner jag febern krypa på.

Hatar mina bihålor och avskyr att behöva ringa VC i veckan. Som tur är så har jag bytt och de jag går till nu verkar vettigare. Har Rinexin som jag knaprar full dos på och sprayar näsan.

Är det någon som har några bra huskurer som jag kan prova innan jag flippar totalt och drar ett täcke över mig och sover till sommaren?

• Svar på tråden Blir så jävla less... -bihålor
  • SvenThorstens

En till som sitter här med eländiga täppta hålor...grr

• skruttan68

Hejsan sitter här med samma problem jag är grav i vecka 26+0 jag har varit dåli fram och tillbaka sen ett par veckor tillbaka.

sökte för en ihållande förkylning som jag har från och till sen jag blev med barn.
    Nu hade jag en bihålsinflamation jag fick då pencillin sa de ..jag åt min atab i en vecka som jag skulle men sen när jag sluta börja helvetet jag fick som blixtrar framför ögonen sen fick pulserande över ett av ögonen bara det var en pärs...gick tillbaka då fick jag en slemhinne avsvällande renexin och ta två tab per dag....samt fick jag otrivin comp som ska dämpa trycket i näsan.. den har jag inte tagit ännu men min barnmorska sa nån gång är ingen fara vid behov ..min läkare sa det stannar uppe vid näsa och runt bihålorna det är ingen fara... sen har jag ju späningshuvud värk som inte vill släppa den och migrän ihop men det sa doktorn att det kan reta varandra så de blir migrän attack av att mina bihålor är retade och mina slemhinner .. sitter här nu och skriver och har sett folk med samma problem tycker de skönt att se ...då jag har varit orolig..och varje dag så tänker jag oh hoppas jag mår bättre.... förresten kan jag säja att det som är i min mage är en sladdis så jag har barn sen tidigare och denna graviditet är inte som de andra då de har varait jätte bra...skriv gärna jättekram till dej från mej annelie från norrk

• Flyssel

Har du testat en nässköljare? Finns på Apoteket och fungerar så att man sprutar upp en saltlösning i ena näsborren och så går vätskan upp i bihålorna och sköljer rent. Förutom att rensa skräp så ger det även en avsvällande effekt.

• tempo21

Jag var till läkare och fick antibiotika. Var bra en dag sen så blev jag sämre igen. Tillbaks till läkare då det kändes som jag fick nån mysko reaktion på antibiotikan. Kom till en kanonbra läkare som skickade mig till röntgen av bihålorna för att få dem spolade om det var var eller vätska i dem. De hittade bara en svullnad och lite polyper så jag fick sluta med antibiotkan och fick istället nåt annat som funkar kanon...

Allergitabletter och avsvällande näspray. Hon var jättekunnig på bihålor och sa att det är mkt pollen och då jag är allergisk mot det så var det troligen det som gjorde att mina bihålor kajkade ihop och att jag kände mig febrig och hängig + att jag förmodligen var förkyld. Så efter en dag med näspray - nasonex - och allergitabletter - arieus (stavning?) - så är mina bihålor i topskick och jag känner mig inte så hängig längre.

Det var sååå skönt att träffa en läkare som tog mig på allvar efter intensiva samtal till VC vid förkylning och att hon gjorde nåt klokt av det.

Hon sa att det berodde mkt på okunskap inom vården när man får ångbad och förkylningsnässprey när man ringer om bihålor. Det är inte så många som vet att allergin måste behandlas även uppe i ansiktet och inte bara i luftrör om man har känsliga bihålor och är astmatiker.

Vart du än vänder dig så har du skinkan där bak...
Svar på tråden Blir så jävla less... -bihålor