• Min högsta önskan

Honungsvatten vid halsont?

Har haft ont i halsen nu sen flera dagar tillbaka, och försöker kurera mej med hjälp av honungsvatten.
    Just honung sägs ju vara nyttigt och bra vid just halsont.
    Men tanken slog mej...
    Försvinner allt det nyttiga om man har kokt vatten???
    Alltså, jag lägger i en tesked honung i en mugg och slår på nykokt vatten..
    Ska det bara vara varmt vatten kanske för att honungen ska göra nytta??

Någon som vet??
    Eller tror sej veta??

• Svar på tråden Honungsvatten vid halsont?
  • Odetta

jag vet inte huruvida det nyttiga försvinner, men vill du vara säker så ät en sked honung efter teet...det brukar jag göra! Sedan brukar jag även pressa en hel citron i honungsvattnet....det funkar alltid för mig att kurera bort halsont med:)

Lycka till och krya på dig!
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Ittisen

Jag vet inte, men jag gör på samma sätt...honungen lenar ju i halsen i alla fall! Dessutom häller jag i ett par droppar citron också! Krya på dig!

• M Hellin

De nyttiga i honungen dör när vattnets temp är högre än 75.

Du kan även gurgla med saltvatten, mot halsont.

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • vampyria2

Ja man ska helst blanda ut det i kallt vatten för att få bästa efekten, en massa viktiga ämnen förstörs av varmt vatten {#lang_emotions_dreamer}

Det var en läkare som berättade det för mig, sen tog jag upp det men min BVC sköterska och hon sa samma sak, så jag tror på det i villket fall {#lang_emotions_sunny}

• Min högsta önskan

Tack för tipsen!
    Ska ordna lite citron.. och ta honungen "naturell"..
    Saltvatten låter.. inte så gott.. Får nog bli nödlösningen!

• Min högsta önskan

Men hur lyckas man få honungen att smälta i kallt vatten???

vampyria2 skrev 2009-03-22 12:38:20 följande:
    Ja man ska helst blanda ut det i kallt vatten för att få bästa efekten, en massa viktiga ämnen förstörs av varmt vatten Det var en läkare som berättade det för mig, sen tog jag upp det men min BVC sköterska och hon sa samma sak, så jag tror på det i villket fall
  • M Hellin

Men varför spä i vatten, drick vattnet först, och ta sen en klick honung som en halstablett, och sug på.

Att ha i åtanke är att importhonung sällan finns några nyttiga ämnen kvar alls i eftersom de går igenom värmebehandling för att vi inte ska få hit en massa oönskad ohyra och parasiter.

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Min högsta önskan

Får testa det..

M Hellin skrev 2009-03-22 12:42:03 följande:

Men varför spä i vatten, drick vattnet först, och ta sen en klick honung som en halstablett, och sug på. Att ha i åtanke är att importhonung sällan finns några nyttiga ämnen kvar alls i eftersom de går igenom värmebehandling för att vi inte ska få hit en massa oönskad ohyra och parasiter.
  • vampyria2
    Min högsta önskan skrev 2009-03-22 12:40:46 följande:
    Men hur lyckas man få honungen att smälta i kallt vatten???
    Man rör om då smälter det {#lang_emotions_dreamer}
    M Hellin skrev 2009-03-22 12:42:03 följande:
    Men varför spä i vatten, drick vattnet först, och ta sen en klick honung som en halstablett, och sug på. Att ha i åtanke är att importhonung sällan finns några nyttiga ämnen kvar alls i eftersom de går igenom värmebehandling för att vi inte ska få hit en massa oönskad ohyra och parasiter.
    För att det inte är så gott kanske, jag skulle nog spy om jag åt honung utan att spä ut det först, alldeles för sött för min smak {#lang_emotions_dreamer}
  • M Hellin
    vampyria2 skrev 2009-03-22 12:45:31 följande:
    För att det inte är så gott kanske, jag skulle nog spy om jag åt honung utan att spä ut det först, alldeles för sött för min smak
    Men då kanske magsyran tar död på halsontet, så det kan ju vara ett alternativ. Men jag skulle då föredra saltvattnet att gurgla med.
  • BettanB

Du kan ha varmt vatten, men inte hett. Koka upp det och låt det svalna lite innan du häller det på honungen. Blanda gärna i lite citron och ingefära också, väldigt bra vid förkylning och halsont.

Nosce Te Ipsum
  • Min högsta önskan

JA det var ju också ett alternativ! Tack!

BettanB skrev 2009-03-22 12:51:56 följande:
    Du kan ha varmt vatten, men inte hett. Koka upp det och låt det svalna lite innan du häller det på honungen. Blanda gärna i lite citron och ingefära också, väldigt bra vid förkylning och halsont.
  • estrella81

men snälla lilla vän, varmt vaten ur kranen kna ma inte dricka, stackars stackars dina barn om du inte ens kanta hnad om dig själv.....

• Min högsta önskan

Vem har påstått att jag pratar om varmt vatten direkt ur kranen???

estrella81 skrev 2009-03-22 16:56:24 följande:
    men snälla lilla vän, varmt vaten ur kranen kna ma inte dricka, stackars stackars dina barn om du inte ens kanta hnad om dig själv.....
  • BettanB
    estrella81 skrev 2009-03-22 16:56:24 följande:
    Vad dillar du om?
    Nosce Te Ipsum
  • JASS

Jag har också ont i halsen.

Jag river lite ingefära i det varma honungsvattnet.

Superskönt!

• Min högsta önskan

Hmm.. Ingefära verkar vara något som fler föreslår... Och jag som inte är vidare förtjust i det.. Kanske får försöka med lite ändå..

JASS skrev 2009-03-22 17:26:21 följande:
    Jag har också ont i halsen. Jag river lite ingefära i det varma honungsvattnet. Superskönt!
  • JASS

Jag tycker inte att det smakar som t.ex. ingefära i maten. Det är bara starkt- och därmed skönt för en ond hals.

Och så är det super mot gravidillamående, om någon dras med det...

• 2016miakatt

Har just läst att vattnet ej bör vara över 60 grader. Citron och ingefära är också mycket bra

Svar på tråden Honungsvatten vid halsont?