Beeenjamin skrev 2009-03-25 12:39:50 följande:
Finns det några trevliga människor som går på Göteborgs Universitet? 1. Om man tar förskollärare examen, kan man utbilda sig vidare? Tex att bli lärare i grundskola för 1 - 3 årskurs. vad krävs? Praktik? Kurs?2. Hur är det med sommarlov, sportlov, påsklov, jullov? Är man ledig som förskollärare när barnen är lediga? Får man betalt då? Man har semester i 30 dagar men sommarlov är 8 veckor. Vad gör man dessa 4 veckor? Jobbar man i fritidshemmet?3. Vad kostar kurs litteraturen i högskolan? Cirka alltså.4. På en skala mellan 0 och 10, hur svårt är förskollärare utbildning?
Jag kan inte svara på om det går några trevliga människor på Göteborgs universitet för jag går själv min tredje termin på lärarprogrammet på Mälardalens högskola men jag kanske kan svar på de andra frågorna.
1. På MDH finns det ingen förskollärarutbildning utan man blir lärare mot tidiga åldrar vilket betyder att man får jobba på förskola, förskoleklass, fritidshem och skolan åk. 1-5 när man tagit sin examen.
2. Kan tyvärr inte svar på den här frågan eftersom jag själv inte varit ute och jobbat än. Tror det kan skilja sig från ställe till ställe.
3. Det kan skilja väldigt mycket från termin till termin men om man köper alla böcker nya så ca. 1500-3500/termin.
4. Jag skulle säga att utbildningen är medelsvår, typ mellan 5 och 7, de flesta tror jag klarar det om de är intresserade av ämnet.
Hoppas svaren kan var till någon hjälp!