• Gargamella

Hur ser förskollärar-studentens dagar ut?

Ja, jag undrar lite om hur dagarna/veckorna ser ut? För alla, men framförallt på Stockholms universitet (där det är aktuellt för mig att plugga om det skulle vara så)

Jag har ingen aning om hur vardagen ser ut, är det mycket eget arbete som man kan förlägga som man vill? Eller är det mycket "sitta i skolan"?
    Jag funderar mycket efterssom jag har småbarn och gärna vill hinna träffa dem... =0

Ytterst tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur ser förskollärar-studentens dagar ut?
  • Wkd chick

jag pluggar andra terminen på uppsala universitet och denna vecka ser ut så här för mig
    Sj studier måndag och onsdag ( tack å lov för det har ett 4 sidigt pm som ska in på fredag! Tisdag går jag mellan 9,15-12 torsdagen mellan 13,15-17 och fredagen mellan 9,15-15 tror jag det var...

vi brukar ha lektioner 3 dagar i veckan ibland alla dagar det e lite olika.. mkt arbetslagsarbete och sådant.. fast denna vecka är lite lugnare :) Hoppas du fått lite kött på benen.. det kan variera väldigt mkt.. har en son på 4 år som jag hinner se iaf ;)

• Sara K

Studerar första terminen till förskollärare på SU! Det är ungefär som Wkd chick skriver ovan även där. Vissa veckor mer och andra mindre.. Denna vecka är otroligt lugn med bara en dag i skolan t.ex.! Men då har man ju litegrann att läsa så det är ju inte helt ledigt NÅGONSIN!!! Det är ett relativt högt tempo, tydligen har det blivit tuffare sen universitet tog över men jag vet inte.. kan ju själv inte jämföra!
    Det ÄR mycket plugg, vissa kurser är svårare och man är verkligen aldrig riktigt ledig. Som förälder (har två barn 2½ samt 4) måste man lära sig att prioritera och att bli effektiv.
    En stor fördel på SU (utbildningen är fortfarande förlagd på Lärarhögskolan) är att många studenter har barn och det går att ta med barnen till skolan om man måste! Det är endel studier som man läser själv hemma men mycket ska göras i studentarbetslag så det är upp till gruppen att avgöra hur mycket tid man behöver och vart man ska vara.
    Mina barn går heltid på förskolan under mian studier och det känns nödvändigt för att få något gjort, att försöka studera med dom hemma är omöjligt än så länge! Har man större barn som kan roa sig mer själva så behöver man kanske inte ha dom fulltid..
    Skriv gärna om du har mer frågor!

• Gargamella

Tack snälla för svaren! Fler?
    Kommer säkert på frågor, men just nu är jag dötrött...

Är det mycket skriftliga inlämningar eller typ mycket muntlig redovisning...?

• Kicki86girl

Det beror ju lite på vilken kurs man läser och vilken grupp man har hamnat i. Jag är klar med min utbildning (blev klar i januari) och hade min sista termin på stockholms universitet (resten på lärarhögskolan) och hade turen att hamna i den tidiga gruppen, vi hade lektioner 9-12 3 dagar i veckan och resten var självstudier. Eftermiddagsgruppen hade lektioner från 13-16 varje dag.

I de blocken som alla läser oavsett ålder och inriktning (AUO2 &AUO3 var det mycket föreläsningar på förmiddagen 10-12 och sen grupparbete 13-16 och då berodde det rätt mycket på vilken grupp man hamnade i. Vissa tycker om att sitta hela den tiden man har till förfogande och andra vill få det avklarat så fort det går.

Jag har haft mest skriftliga inlämningar, har haft 2 tentor under min utbildning. De muntliga examinationerna har inte känts så jobbiga utan det har varit mycket att man ska redovisa sitt arbete eller diskutera ett fall i en grupp.

• Alizze

Jag läser på distans mot Gävle och har läst sen min son var 4 månader. Det fungerar jättebra. Lite dagistid för sonen och jag hinner allt, ibland är det stressigt men oftast går det bra. Jag är hemma ca 3 veckor och har sedan 1 vecka där jag går varje dag.

• Beeenjamin

Finns det några trevliga människor som går på Göteborgs Universitet?

1. Om man tar förskollärare examen, kan man utbilda sig vidare? Tex att bli lärare i grundskola för 1 - 3 årskurs. vad krävs? Praktik? Kurs?

2. Hur är det med sommarlov, sportlov, påsklov, jullov? Är man ledig som förskollärare när barnen är lediga? Får man betalt då? Man har semester i 30 dagar men sommarlov är 8 veckor. Vad gör man dessa 4 veckor? Jobbar man i fritidshemmet?

3. Vad kostar kurs litteraturen i högskolan? Cirka alltså.

4. På en skala mellan 0 och 10, hur svårt är förskollärare utbildning?

• piggelin88
    Beeenjamin skrev 2009-03-25 12:39:50 följande:
    Finns det några trevliga människor som går på Göteborgs Universitet? 1. Om man tar förskollärare examen, kan man utbilda sig vidare? Tex att bli lärare i grundskola för 1 - 3 årskurs. vad krävs? Praktik? Kurs?2. Hur är det med sommarlov, sportlov, påsklov, jullov? Är man ledig som förskollärare när barnen är lediga? Får man betalt då? Man har semester i 30 dagar men sommarlov är 8 veckor. Vad gör man dessa 4 veckor? Jobbar man i fritidshemmet?3. Vad kostar kurs litteraturen i högskolan? Cirka alltså.4. På en skala mellan 0 och 10, hur svårt är förskollärare utbildning?
    Jag kan inte svara på om det går några trevliga människor på Göteborgs universitet för jag går själv min tredje termin på lärarprogrammet på Mälardalens högskola men jag kanske kan svar på de andra frågorna.
    1. På MDH finns det ingen förskollärarutbildning utan man blir lärare mot tidiga åldrar vilket betyder att man får jobba på förskola, förskoleklass, fritidshem och skolan åk. 1-5 när man tagit sin examen.
    2. Kan tyvärr inte svar på den här frågan eftersom jag själv inte varit ute och jobbat än. Tror det kan skilja sig från ställe till ställe.
    3. Det kan skilja väldigt mycket från termin till termin men om man köper alla böcker nya så ca. 1500-3500/termin.
    4. Jag skulle säga att utbildningen är medelsvår, typ mellan 5 och 7, de flesta tror jag klarar det om de är intresserade av ämnet.
    Hoppas svaren kan var till någon hjälp!
  • pussgurkan86

man har inte ledigt som förskollelärare på ex. lov om man inte tar ut semester vill säga.

• Tecken
    Beeenjamin skrev 2009-03-25 12:39:50 följande:
    Finns det några trevliga människor som går på Göteborgs Universitet? 1. Om man tar förskollärare examen, kan man utbilda sig vidare? Tex att bli lärare i grundskola för 1 - 3 årskurs. vad krävs? Praktik? Kurs?2. Hur är det med sommarlov, sportlov, påsklov, jullov? Är man ledig som förskollärare när barnen är lediga? Får man betalt då? Man har semester i 30 dagar men sommarlov är 8 veckor. Vad gör man dessa 4 veckor? Jobbar man i fritidshemmet?3. Vad kostar kurs litteraturen i högskolan? Cirka alltså.4. På en skala mellan 0 och 10, hur svårt är förskollärare utbildning?
    Jag hoppar in här som icke-förskollärare, hoppas det är ok Alla förskollärare jag känner har semestertjänst = 5v semester/år som alla andra. Uppehållstjänst verkar ovanligt i förskolan nuförtiden. Ibland är dock förskolorna stängda delar av sommaren, och då får de antingen ta semester eller jobba någon annanstans (t ex på en annan förskola i stadsdelen). Ja, det var den frågan jag kunde besvara
  • piggelin88

För att svara på TS så kan dagarna se så olika ut från termin till termin. jag går min tredje termin på MDH och jag hade t.ex. seminarium och föreläsningar varje dag och nästan bara heldagar förra terminen men den här har jag bara två gånger i veckan, och det är inte ens heldagar. Fast då blir det desto mer att gör hemma förstås. Men det ser så olika ut från termin till termin.

Svar på tråden Hur ser förskollärar-studentens dagar ut?