• flowerLowa

Barnkammarböckerna

Kom på att vi kunde önska oss barnkammarboken till vår son i doppresent, och fick då se att det finns en hel uppsjö av olika. Silvriga, vita, gula, gröna, blå, gyllene, röda och svarta.

Vad är skillnaden? Vilken rekommenderar du?

Fler tips på vad man kan önska sej i doppresent?

• Svar på tråden Barnkammarböckerna
  • tjej1979

De har lite olika inrikning, antingen ngt tema eller ålder.
    Silvriga är tex bara sånger. Den gyllene är typ bibliska ord/tänkvärda texter, som i och för sig kanske skulle passa till ett dop men som jag aldrig skulle vilja ha (är väl nästan den enda vi inte har )
    Den svarta har spöktema- är mest lite längre sagor också, så kanske inte används så mkt förren de har blivit några år. Den gula är tema fordon, den har vi inte heller så vet inte hur den är. Den röda är "klassiska" sagor, ganska långa berättelser.
    Sen har vi den vita, gröna och blå som är lite blandat. Den vita är för de allra minsta, skulle säga upp till 2år kanske. Sen kommer den blåa, som kanske är från 1,5 år. Min dotter är 2,5 år och hon tycker fortfarande den är bra. Sen kommer den gröna efter det. Från 2,5 till 3 år kanske är lagom start för den.
    Så vet inte viken jag ska rekommendera, beror vad ni vill ha . Men här kom i alla fall en liten beskrivning.

• iolanthe

Dottern fick den silvriga i doppresent, och den kan jag starkt rekommendera, den har varit väldigt populär här hemma. Hon älskar att lyssna på skivan som följer med, eller så sjunger vi tillsammans och ser på bilderna, som är jättefina. Nu är dottern bara 2,5 ännu, men tex. systerdottern som är 8 år tycker jättemycket om att sjunga ur den när hon är på besök. Så jag tror det är den boken som hänger med längst om man säger så. Den vita tex. som är upp till två år växer dom ju ifrån och så är den inte kul längre.

Men om ni är troende så är ju den gyllene perfekt som doppresent. Funderar faktistk på att önska den i present till bebisen i magen, fastän vi inte är religiösa, för den är fin ändå.

Vi har både den röda och den blå också, bra böcker även dom, men inga böcker som jag skulle ge som doppresent, snarare födelsedagspresent då, som inte blir ett "minne" på samma sätt.

• flowerLowa

tack snälla ni!!!

då tror jag vi kommer önska oss den silvriga i doppresent! perfekt att det är en cd med också, för vi är väl inte direkt några skönsångare...

tack tack!

• Lilla Smilla

Vi har flera av böckerna med. Med den silvriga, vita och gröna vet jag att det ingår CD, för det har vi. Silvriga är som sagt bara sånger, vita är sånger, berättelser och ramsor för mycket små barn, gröna är sagor och sånger för lite äldre. CD:n innehåller både sagor, ramsor och sånger, beroende på vilken bok det är. Vi har även den röda, och den gillar jag skarpt. Det är kända sagor i den, perfekt att läsa som godnattsagor! De är inte jättelånga, finns sagor på två sidor och uppåt.

Vill man ha en bok med en cd som barnen gillar, rekommenderar jag den silvriga. Den har en bra blandning av nya och klassiska sånger. Den fick sonen i doppresent.

Vill du veta mer om de olika böckerna kan du kika på t.ex: www.adlibris.com/se/searchresult.aspx&quickvalue=barnkammarboken&title=barnkammarboken&fromproduct=False&gclid=CJDdi93juZkCFQFhQgoddXg95g

Här står det lite om varje bok. Bland annat står det listat alla sånger som finns på silvriga CD:n.

Svar på tråden Barnkammarböckerna