• Kaxelina

Luktar illa i barnens rum

Sen en tid tillbaka har det börjat lukta riktigt illa i ungarnas rum. Som en gammal gubbe och urin. Vi har städat, moppat och lyft ur saker från rummet för att verkligen moppa på golvet. Det blir bättre i några dagar men sen så luktar det färdj*ligt.

Vad skall vi göra? Har ju ingen vidare lust att bryta upp plastmattan och vägar och sånt förrän vi vet om vi måste göra det.

Dessutom är det fel på deras element och det har vi även förskt att åtgärda utan resultat. Antingen är det för varmt och man bränner sig på elementet (helt avstängt skall den vara) eller så är det svinkallt.

• Svar på tråden Luktar illa i barnens rum
  • lia76

Kan det vara så att någon kissat på golvet i ett hörn eller kanten?
    För då kan det ha runnit ner under mattan.
    Så blev det när min bror hade katt och den kissade i ett hörn en gång.
    Det rann ner under mattan.
    Men då blev det så att lukten kom fram varje gång de svabbade golvet.
    Kunde lukta lite då och då annars också.

Bor ni i hus/hyresätt/bostadsrätt?
    Hyresrätt så ring till bostadsbolaget och hör hur ni ska göra

Har ni vanliga element med vatten i så testa att töm ur vattnet. (Om ni inte testat detta redan).
    Sen kan ni ju köpa el-element så länge tills ni fixat elementet.

Ida 080901, Stella 060923
  • Kaxelina

Vi bor iett egnahemshus och ja det är några ungar som kissat på golvet men vi trodde att vi torkat upp allt. Men det kan man ju såklart ha missat. :s

Vi har vattenburet element men systemet som dom gjort är att det går två rör geonom huset på en varsin sida. Igenom alla element så att säga. Vi har inte prövat att tömma men luftat har vi gjort samt bytt termostat.

• Pappa G

Det låter ju misstänkt att det kan ha runnit ner under mattan i någon skarv, eller under lister etc.

Hur är det med ventilation i rummet?

Som du beskriver elementet, så fungerar nog termostaten ändå inte riktigt.

• Kaxelina

Vi har en liten ventil uppe i ena fönstret samt att jag öppnar fönstrena emellanåt.

• Zanne

Lämna in madrasser på tvätt.

Tvätta alla täcken,kuddar,filtar,nallar,matta.

Torka sängramarna,alla andra möbler med en vatten och skurmedel.

Vädra rummet.

Sätt in en skål med ättikssprit i rummet. Låt det stå en dag.

• Kaxelina

Nästan allt har vi gjort och jag skall testa det där med ättiksprit också. Tack!

• mimmi 1

det kan inte komma från elementet? vi hade vattenburna element i vårt förra hus, och en gång när min man skulle lufta dom, så höll jag på svimma av den äckliga lukten... du vet, man håller en kopp eller nåt under, när man luftar, och så luftar man tills det kommer vatten utan några luftbubblor... det vattnet kan verkligen lukta gammelmorfar man kan ju bara tänka sej, vattnet cirkulerar ju hur länge som helst... man tömmer ju inte hela systemet bara så där...

läker ert element i ungarnas rum, så kan det ju vara det som luktar?

• Kaxelina

Vi har inte luftat just denna gång men det var någon månad sen vi gjorde det. Det är bara detta rum som luktar. Det är badrum, hall och kök i samma slinga och inget av dom rummen luktar.

• mimmi 1

men jag tänkte bara, att om det elementet inte är riktigt tätt, utan läker ut lite av vattnet??

men jag tror nästan mer på att det ligger urin nånstans som ni inte har fått bort...

• Anouschka

Hos oss hade lite urin hamnat under en bokhylla (???) i Siris rum och det stank nagot fruktansvärt när jag flyttade pa den...

Svar på tråden Luktar illa i barnens rum