• angeni

Fosterrörelser vecka 35?

Hej, jag har lite funderingar,
    Är i vecka 35 nu så det är inte så lång tid kvar.

Är det vanligt att bebis lugnar ner sig?

Har i fredags känt ganska mycket sparkar
    Igår kände jag bara som att något rörde sig därinne, inget på utsidan
    Idag har jag inte känt något alls..

När jag petar på magen lite grann så vill den inte sparka.
    Kan det vara så att den har lagt sig på ett sätt så jag bara inte känner den eller är det vanligt att man känner mindre i slutet?

• Svar på tråden Fosterrörelser vecka 35?
  • smultronrt

Det är olika men jag den kan börja röra sig mindre nu..
    tästa drick isvatten tex.. något bör du ju känna även om det känns mindre..
    är du orolig så ring förlossningen

Vecka 36: (från FL sida)

Kroppen: Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen.
    Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Hur som helst är det bra att ta reda på hur förlossningsskedet går till och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.

Barnet: Nu väger barnet mellan 2000-2500 gram och längden är ungefär 45 cm. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man t.ex puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.

Vecka 35 (från Gravid.se)

Ditt barn är omkring 33 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,6 kg. Barnets centrala nervsystem håller på att mogna, matsmältningsapparaten är nästan färdigbildad och lungorna är vanligtvis helt färdiga. Risken för andningsproblem om barnet föds nu, är mycket mindre jämfört med för några veckor sedan. Nittio procent av alla barn som förds i denna vecka överlever utan några allvarliga men. Nu börjar barnets armar och ben bli knubbiga och fina. Barnet har väldigt lite rörelseutrymme så det fyller ut nästan hela livmodern och tvillingar är ännu mer trångbodda.
    BF 6 maj
  • chesa

Jag är själv bara i v 27 men vad jag läst och hört så ska man efter v 26-27 känna bebisen röra sig varje dag. Gör den inte det så ska man kontakta förlossningen. Så om jag vad du skulle jag ringa och prata med dem!

Berätta hur det går...

• angeni

Jag ska testa med att dricka kallt vatten och lägga mig en stund och prova att försöka få den att röra sig, vet ju sedan tidigare var det brukar sparka.
    Har jag inte känt något tills imorgon så ska jag ringa till förlossningen.

• juchia

ring till förlossningen och hör med dem hur du ska göra men gör det idag.{#lang_emotions_heart}

• angeni

Den lilla därinne har verkligen lugnat ner sig,
    Inatt däremot levde den rövare så jag knappt fick sova,
    Så jag antar att den har ändrat lite på sina sov och vaken perioder.
    Så lever det gör den iallafall

• Anima

Skönt att höra! Lycka till med bebisen!

• beijer

hejsan..
    När jag väntade min dotter så sa dem till mig att man ska känna bebisen 2 gånger per dag ungefär...
    men det behöver inte vara något heller...
    men är du orolig ring te bm lr förlossningen så du får komma in och lyssna på hjärtljuden..
    så slipper du vara oroilig..
    jag ill puttade på min lilla tjej när ja inte kände henne då sprkade hon tillbaka efter tag ..
    men min dotter kom vecka 35+2
    jag tror det är ganska trångt där inne nu med...
    min dotter låg på ett oc samma ställe dem tre sista veckorna hon kunde nog inte vända runt på sej...
    Lycka till

Svar på tråden Fosterrörelser vecka 35?