• mamlan

Dagens middag, för oss som inte har något emot halvfabrikat och enkla lösningar.

Finns en tråd där man kan skriva vad man ska äta till middag i dag. Brukar gå in där men känner mig lite lat och okulinarisk där. Nästan alla lagar bara mat från grnden, inga halvfabrikat och enkla lösningar. Startar en dagens middagstråd för oss som ofta har makaroner och korv, blodpudding, köpta kötbullar ody. på bordet...Måste väl finnas många av oss, eller? Kunde vara kul med lite tips på hur man gör "vanlig" mat lite skojigare oxå.

• Svar på tråden Dagens middag, för oss som inte har något emot halvfabrikat och enkla lösningar.
  • mamlan

Jag kan ju börja skälv, i dag blir det lite mer arbetad middag. Kött med potatisgratäng (köpt) och grönpepparsås(pulversås) men vitlöksbröd(fryst) och gröna bönor.

• neoaliya

Håller på med en söndagsstek, till det gräddsås och potatis:)

Blir ofta halvfabrikat här, svårt att hinna när man kommer hem efter kl17 och har 3 små hungriga magar att mätta

• mamlan
    neoaliya skrev 2009-03-22 16:07:58 följande:
    Håller på med en söndagsstek, till det gräddsås och potatis:) Blir ofta halvfabrikat här, svårt att hinna när man kommer hem efter kl17 och har 3 små hungriga magar att mätta
    Precis! Man är hemma efter 17 med en vrålhungrig 4 åring..som inte vill ha något inkokt på grönsaksbädd..Då är falukorv inget att fnysa åt
  • Min högsta önskan

Idag blev det pizza... ja. ingen hemmagjord alltså, utan rykande varm från en pizzeria.. Måste ju se till att de inte går under i dagens ekonomiska kris!

Ett förslag på klassikern köttbullar och makaroner är att steka köttbullarna (gärna köpebullar!! ) tillsammans med tärnad paprika (röd och gul). Blanda i Creme fraishe Paprika/Chili, och en vanlig creme fraishe och låt det småputtra en stund. Servera med makaroner eller annan pasta.
    OBS!!! Den smaksatta creme fraishen är väldigt stark (tycker jag!) så jag brukar ha i ungefär 2/3 av burken och 1-1 1/2 burk vanlig creme frache.

• neoaliya

Haha, nej och gissa vad??... Steken är inte färdig än så det blev korvstroganoff och ris Försöker göra jätte stora middagar så det finns att värma upp. Sen....korv tycker jag inte är halv fabrikat....för vem fan gör egen korv? haha.

mamlan skrev 2009-03-22 16:13:16 följande:
    Precis! Man är hemma efter 17 med en vrålhungrig 4 åring..som inte vill ha något inkokt på grönsaksbädd..Då är falukorv inget att fnysa åt
  • mamlan
    neoaliya skrev 2009-03-22 18:20:52 följande:
    Haha, nej och gissa vad??... Steken är inte färdig än så det blev korvstroganoff och ris Försöker göra jätte stora middagar så det finns att värma upp. Sen....korv tycker jag inte är halv fabrikat....för vem fan gör egen korv? haha.
    helt rätt om korven! Och dessutom, om jag bara skullle löpa rent kött och kyckling...ja då skulle jag då bli ruinerad!
  • Meria

Idag åt vi makaroner och falukorv, vilket tvååringen åt med god aptit, tömde tallriken, lyfte den och sa "meeer" med rådjursögon Gott med massa jappup (ketchup) på.

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • mamlan

Hjälp! Gick in på den andra middagstråden...ankbröst men rotselleripure' och hemlagade hemburgare med HEMGJORDA hamburgerbröd...Nu blev jag liiite stressad....måste läsa lite här, makaroner och korv, köpta köttbullar...puh,,,,Jag är inte ensam....
    Kul recept på köttbullarna förresten, jag brukar ibland värma dem i färdig pastasås, tomatsås, ex. dolmio. Släng i några gröna oliver om du gillar det och servera med spagetti och fetaost..Då har jag ansträngt mig lite extra...
    Funderade på ordet halvfabrikat, för mig är det nog mer typ, färdiga pannkakor tex. Inte falukorv..knappt köttbullar, de blir ju inge goda när jag gör dem själv ju!

• neoaliya

Ja och typ fiskpinnar, färdig lasagne osv:) Min man är väldigt duktig på att laga mat som man inte ens kan uttala. Blir alltid helt fantastiskt gott och allt är gjort från grunden. Tyvärr är det ju nästan alltid jag som kommer hem först och måste laga

mamlan skrev 2009-03-22 23:53:37 följande:
    Hjälp! Gick in på den andra middagstråden...ankbröst men rotselleripure' och hemlagade hemburgare med HEMGJORDA hamburgerbröd...Nu blev jag liiite stressad....måste läsa lite här, makaroner och korv, köpta köttbullar...puh,,,,Jag är inte ensam.... Kul recept på köttbullarna förresten, jag brukar ibland värma dem i färdig pastasås, tomatsås, ex. dolmio. Släng i några gröna oliver om du gillar det och servera med spagetti och fetaost..Då har jag ansträngt mig lite extra... Funderade på ordet halvfabrikat, för mig är det nog mer typ, färdiga pannkakor tex. Inte falukorv..knappt köttbullar, de blir ju inge goda när jag gör dem själv ju!
  • Leah1

pastaskruvar (kokta) lite i botten på en form och ha i
    tonfisk eller färdigfräst köttfärs
    grönsakswook-påse
    pasta överst
    1 burk chili-creme fraiche och 1 naturell blandas med lite mjölk till en lagom smet-sås, häll över och ev riven ost, gratinera i ugnen

riktigt gott. salta lite över grönsakerna.

Svar på tråden Dagens middag, för oss som inte har något emot halvfabrikat och enkla lösningar.