• Mrs Cykel

Diarré - vad göra? (8 mån)

Min lilla tjej på 8,5 månad verkar ha fått diarré och bajsar jätteofta. Vad bör jag göra? Vad bör hon få att äta och vad ska jag INTE ge henne?

Hon är annars pigg och glad som vanligt, men tänkte om man kan "påskynda" att magen kommer i balans igen.

Om ert barn hade så, hade ni då träffat andra små barn?

• Svar på tråden Diarré - vad göra? (8 mån)
  • Mrs Cykel

Någon som haft en bebis med dålig mage???

• Blåbärssaft

Undrar jag med...TS varierar bajset i konsistens och färg? Min lille kille 7 månader har börjat bajsa uppemot en 10 ggr/dag. Börjar ju bli lite tröttsamt plus att jag tycker synd om honom som måste bytas på stup i ett...

• ModestyBlaze

Vid diaree i samband med magsjuka rekommenderar jag BRAT kost. Annars kan man gå till vanlig "stoppande" mat.

B=BAnan
    R=Ris
    A=Äpple (äppeldryck)
    T=VITT bröd och rån

Stoppande
    Morötter (inkl. kokta + puré)
    Majs (inkl. majsgröt)
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Nyponsoppa
    Blåbärssoppa
    Smörgåsrån
    Vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
    Potatis
    Ris
    Pasta
    Stora mängder mjölk och maträtter som innehåller mycket mjölk
    Te
    Söta drycker

Lösande
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin

• Mrs Cykel

ModestyBlaze: Stort tack för ditt svar!!

• Mrs Cykel

Förresten, vad tror ni om att ge henne Hipps burk för 6 mån med potatis, majs och kalkon till lunch? Kan det vara okej?

Hittills idag har hon fått majsvälling till frukost och banan till mellanmål. Försökte med blåbär, men hon vägrade äta det.

Stackarn har diarré som vatten nästan. Men hon är pigg, i princip som vanligt. Är det "farligt" då?

Som förstagångsmamma blir man ju lite kinkig!

• Snoosan

risvälling, majsvälling är åxå bra om de gillar välling.
    Om man köper vanlig morotspuré så ska ( har iallafall funnits) finns det en anvisning på burken om hur mkt vatten man kan späda ut den mer med vatten för att de ska både få i sig vätska samt få den stoppande effekten av moroten.

• Mamma Russin

är det magsjuka eller nått sånt??

vår stina fick annars väldig diarre när vi bytte välling och röt till 8 månader.. hon tål inte fullkornet i den.. så nu har vi bytt tillbaka och magen börjar återhämta sig.. :)

kram och hoppas det löser sig..

enburkrussin.blogspot.com

• Mrs Cykel

Hur länge kan diarré hålla i sig innan man ska oroa sig? Hon har haft det i 5 dagar nu. Hon har hittills druckit bra, men idag har jag haft svårare att få i henne vätska. Jag ger henne vätskeersättning och välling, men välling vägrar hon just nu.

• Piff o Puff

De råd vi fick var att om de inte kräks, alltså bara har diarré, skall man ge så vanlig mat som möjligt men byta eventuell välling till majsvälling och undvika fullkorn. Dessutom är det ju bra att välja lite stoppande mat. Vissa barn kan bli väldigt känsliga för laktos, dvs mjölkprodukter, i samband med diarré, vilket ledde till att vi fick sluta med ersättning och gå över helt på välling när de var ca 8 mån.

Diarré kan sitta i ganska länge, vi hade en tre veckors omgång runt jul när våra tvillingar var 8 månader. Så länge de äter och dricker och verkar pigga är det ok. Anledningen att de sitter i så länge kan vara att tarmluddet skadas av infektionen och det tar ett tag att återhämta sig. Är det så är barnen smittsamma i början när de har en infektion, men sedan är det "bara" tarmarna som inte mår riktigt bra. Trots det kan man ju vara försiktig och undvika platser med mycket småbarn. Däremot tyckte vi att det var ok att träffa tex farmor och andra vuxna.

• Puff 2008

Ví hade precis en omgång med 7 dagars diarre på vår snart 7 månaders. Det var vinterkräksjukan som utlöste det, men vi hade svårt att få hennes mage stabil igen. Majsvälling löste problemet, och ganska små doser i taget, typ halva hennes normala mängd fast då dubbelt så ofta.

• Mrs Cykel

Tack för era informativa svar! Då låter jag henne äta det hon vill äta. Det där med ersättning var ju intressant. Hon får lite på kvällen innan hon ska somna, men kanske ska skippa det nu alltså.

• Piff o Puff

Det behöver ju inte vara ett problem med ersättning. För oss var det ganska tydligt eftersom de hade blivit lite bättre och ätit mat och majsvälling utan problem. När de sedan fick ersättning kräktes vår lilla tjej direkt och även vår pojke blev sämre igen. Märker man inget kan man nog lungt fortsätta med ersättning!

• Puff 2008

Vår dotter fick som sagt majsvälling, och sedan när vi försökte gå tillbaka till ersättningen så fick hon ont i magen, så vi fick "trappa in" den lite långsamt. Efter ett par dagar så funkade det som vanligt igen.

Svar på tråden Diarré - vad göra? (8 mån)