• bubbelmaja

Vad betyder tolerans för dig?

Kastar ut en fråga så där helt appropå!

Det är helt enkelt så att jag arbetar som lärare och det gär läsåret har vi temat "EQ". Ungefär var 3e vecka har vi koncentrerad oss på ett nytt ord, tex vänskap, rättvisa, ansvar, tillsammans m.m. Det har varit väldigt uppskattat av barnen. Varje lärare planerar detta utifrån sin egen klass och då och då har vi temadagar då vi samarbetar med andra klasser.

Nu har vi kommit till ordet tolernas. Inte ett lätt ord för 7-åringar! jag sitter och klurar lite på vilken vinkling vi ska ha, hur jag ska lägga upp lektioner osv. Så under tiden jag tänker och funderar så här på söndagskvällen frågar jag er vad tolernas är för er? Vad är tolerans för barn?

• Svar på tråden Vad betyder tolerans för dig?
  • TBS
    bubbelmaja skrev 2009-03-22 19:55:52 följande:
    Kastar ut en fråga så där helt appropå!Det är helt enkelt så att jag arbetar som lärare och det gär läsåret har vi temat "EQ". Ungefär var 3e vecka har vi koncentrerad oss på ett nytt ord, tex vänskap, rättvisa, ansvar, tillsammans m.m. Det har varit väldigt uppskattat av barnen. Varje lärare planerar detta utifrån sin egen klass och då och då har vi temadagar då vi samarbetar med andra klasser. Nu har vi kommit till ordet tolernas. Inte ett lätt ord för 7-åringar! jag sitter och klurar lite på vilken vinkling vi ska ha, hur jag ska lägga upp lektioner osv. Så under tiden jag tänker och funderar så här på söndagskvällen frågar jag er vad tolernas är för er? Vad är tolerans för barn?
    Svårt..
    Handlar det om tex sexuell läggning eller religös tro, tycker jag inte att tolerans är något att eftersträva. Då tycker jag att acceptans är ett bättre ordval.

Däremot finns det saker som ska tolereras men inte behöver accepteras, såsom tex högerextrema eller kvinnofientliga åsikter.

Ska intolerans tolereras?? ;)
  • bubbelmaja

Tack för ditt svar.

Svårt ämne det här, kanske därför jag inte fått svar. Eller ointressant!?

• Funkyiore

Att tolerera en människa, är att acceptera människan även man inte har samma åsikter, värderingar, ursprung etc. Dvs tycka någon är helt okej, trots att man är olika.

• Suzy QX

Lite i linje med att ha överseende med. Men allt ska ju inte tolereras. Nolltolerans mot mobbing exempelvis. Man ska inte tolerera att bli mobbad. Man kan inte tolerera att ett barn beter sig illa mot andra med avsikt.

Man kan tolerera att andra är av annan uppfattning eller åsikt i olika frågor så som religion eller vegetarism. Var och en är salig på sin tro. Men att bli pådyvlad andras tro behöver inte tolereras. (för då har den som försöker pådyvla inte tolererat att jag är av en annan tro).

Helt klart ett svårt ord eftersom det inte går att säja att man alltid ska tolerera saker.

• VulgusProfanum

Tolerans, respekt och acceptans gentemot våra olikheter. Så länge vi inte skadar andra.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • bubbelmaja

Tack för era svar!

Rent konkret för barn kan tolernas betyda att en del barn får hjälp före andra och att det inte är något att klaga på. Någon kanske alltid får gå först till matsalen. lite så att det är rättvist att alla inte har det lika jämt, eftersom inte alla behöver lika.

Svar på tråden Vad betyder tolerans för dig?