• bubbelmaja

Vad betyder tolerans för dig?

Kastar ut en fråga så där helt appropå!

Det är helt enkelt så att jag arbetar som lärare och det gär läsåret har vi temat "EQ". Ungefär var 3e vecka har vi koncentrerad oss på ett nytt ord, tex vänskap, rättvisa, ansvar, tillsammans m.m. Det har varit väldigt uppskattat av barnen. Varje lärare planerar detta utifrån sin egen klass och då och då har vi temadagar då vi samarbetar med andra klasser.

Nu har vi kommit till ordet tolernas. Inte ett lätt ord för 7-åringar! jag sitter och klurar lite på vilken vinkling vi ska ha, hur jag ska lägga upp lektioner osv. Så under tiden jag tänker och funderar så här på söndagskvällen frågar jag er vad tolernas är för er? Vad är tolerans för barn?

• Svar på tråden Vad betyder tolerans för dig?
  • TBS
    bubbelmaja skrev 2009-03-22 19:55:52 följande:
    Kastar ut en fråga så där helt appropå!Det är helt enkelt så att jag arbetar som lärare och det gär läsåret har vi temat "EQ". Ungefär var 3e vecka har vi koncentrerad oss på ett nytt ord, tex vänskap, rättvisa, ansvar, tillsammans m.m. Det har varit väldigt uppskattat av barnen. Varje lärare planerar detta utifrån sin egen klass och då och då har vi temadagar då vi samarbetar med andra klasser. Nu har vi kommit till ordet tolernas. Inte ett lätt ord för 7-åringar! jag sitter och klurar lite på vilken vinkling vi ska ha, hur jag ska lägga upp lektioner osv. Så under tiden jag tänker och funderar så här på söndagskvällen frågar jag er vad tolernas är för er? Vad är tolerans för barn?
    Svårt..
    Handlar det om tex sexuell läggning eller religös tro, tycker jag inte att tolerans är något att eftersträva. Då tycker jag att acceptans är ett bättre ordval.

Däremot finns det saker som ska tolereras men inte behöver accepteras, såsom tex högerextrema eller kvinnofientliga åsikter.

Ska intolerans tolereras?? ;)
  • bubbelmaja

Tack för ditt svar.

Svårt ämne det här, kanske därför jag inte fått svar. Eller ointressant!?

• Funkyiore