• Juli

Allergi mot kyckling???

Jag har en snart 9 månader gammal bebis. Han äter mat och det går bra, men tre gånger när han fått kyckling så har han kräkts upp allt efter ett par timmar. Jag har både gett honom hemmalagad och köpt kyckling.
    Någon mer som har märkt detta hos sin bebis?
    Finns allergi mot kyckling?
    Är inte hans mage utvecklad tillräckligt för kyckling?

• Svar på tråden Allergi mot kyckling???
  • Dolphingirl

Jag har inge direkt erfarenhet av allergi mot kyckling men jag vet att det finns då jag har en kompis som var det.
    Säkrast är nog att ta upp det med BVC och kolla upp det med en läkare.

Gabriel är här! 080804 kl 05.20
  • Juli

Okej, då finns det alltså.
    Nämnde det på bvc sist (då hade han "bara" spytt 2 ggr av kyckling) men hon sa att de kan göra så ibland.
    Men tre gånger känns inte som någon tillfällighet...

• viseversa

har han ätit fisk ännu. En det kyckling matas med fiskmjöl och en del fiskallärgiker kan alltså reagera på just det.

• Juli

Tror han kräktes av fisk också...kommer inte riktigt ihåg...

• Sencha
    viseversa skrev 2009-03-22 21:30:14 följande:
    har han ätit fisk ännu. En det kyckling matas med fiskmjöl och en del fiskallärgiker kan alltså reagera på just det.
    Ja, jag hade en gymnasiekompis som hade det så.

TS: testa med kyckling som du vet vad den är uppfödd på.
    0401 & 0807
  • viseversa
    Juli skrev 2009-03-22 21:52:48 följande:
    Tror han kräktes av fisk också...kommer inte riktigt ihåg...
    Sencha skrev 2009-03-22 22:33:12 följande:
    Ja, jag hade en gymnasiekompis som hade det så.TS: testa med kyckling som du vet vad den är uppfödd på.
    Ja testa med kyckling som inte är matat med fiskmjöl och se hur det går. har nämligen aldrig hört talas om någon som är allärgisk mot själva kycklingen. men men kjag är ju ingen expert. Men läs noga på paketet och se om det står vad dom äter innan slakt.
  • Linus b

Jag är 15 år och när jag äter kyckling får jag ont i  magen, lite senare får jag så ont så jag spyr. Det har alltid varit så för mig så jag äter aldrig kyckling.. det kan till och med börja klia i hals och öron osv.

• Aros

Min son tålde inte kyckling när han var så liten. Det var först när han var drygt 3½ som han klarade av att äta det. Men det var pga hans äggallergi (mycket kraftig sådan). Och därför tål han heller inte odlad fisk eftersom fiskmaten till stor del består av ägg/äggskal. Håll honom borta från kyckling tills han fyllt 1 och testa då igen. Kräks han då igen kanske ett allergitest kan vara på plats. Men var även försiktig med ägg och odlad fisk om det är därifrån han reagerar på kycklingen.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Niveaa

Min dotter är inte allergisk mot något annat än kyckling.
    Upptäckte vid 1år ett samband mellan kyckling och kräkningar.
    ganska exakt 4tim efter intag så kräks hon tills det är helt slut i magen.
    kaskadspyr av bara några tuggor.
    Gjorde pricktest och det visade negativt läkaren bad mig prova igen vid två årsålder
    eftersom det är så ytterst ovanligt.
    anledningen att jag googlade idag på kyckling allergi och landade på denna tråden var att jag idag provade och jag ångrar mig djupt.
    5gånger har min 2åring spytt nu sen kl 10. hon åt en 2x2cm  bit kyckling vid 18tiden.
    Så jag är helt 100% övertygad nu. hon är allergisk mot kyckling.
    men inget annat så som ägg och dyl

• Ellih73

Hej!

Visst finns allergi mot kyckling. Jag är 36 och har en bror som är 29, vi är båda allergiska mot kyckling. Jag tål inte heller fisk. Har börjat äta lite torsk och tonfisk och det går bra om jag inte äter det för ofta. Jag får sticknigar i halsen och blir kraftigt illamående.
    Än om man gör allergitester så är det inte säkert att det visar något. Nu har jag en son på 10,5 månad, han har inte fått äta fisk el kyckling än, men ska snart börja, så vi får se hur det går.

Mvh Ellih

Svar på tråden Allergi mot kyckling???