• Anonym

varför inget smink under operation?

Jag har fått lapp om en operation jag ska på och då får man inte ha smink på sig står det, varför får man inte det? Vad kan det skada liksom?
    Kanske e töntigt men jag e rätt beroende av smink och det känns jobbigt att åka till och från sjukhuset utan smink, och även att folk där ska se mig osminkad. Är det något smink som kan vara någorlunda okej, kanske lite mascara eller täckstift?

• Svar på tråden varför inget smink under operation?
  • Anonym

Står det Ej smink så får du nog acceptera det.  Du kan väl åka dit sminkad om det känns bättre,sedan tvätta av dig där. Att personalen ser dig utan smink är absolut inget som dom tänker på. Du är säkert jättefin utan.

• FlaxMamma

när du är sövd så håller en sköterska extra koll på din hud, dina tånaglar och naglarna på dina fingrar för att se så att du mår bra och att dem inte ändrar färg.
    känns väl viktigare att vakna upp frisk istället för att se bra ut!

• Anonym

Smink är fullt av bakterier, förmodligen därför

• Anonym

Om du bara visste hur mycket bakterier som finns i ditt smink..Därför får man inte ha nåt smink eller smycken på op..
    Sen så kan du ju gå tidigare dit så att du hinner tvätta bort det??

• Anonym

Herregud vilket problem... Vad är du rädd för ska hända om du åker utan smink? Du ska opereras, då får man se hur dassig ut som helst.

Jag skulle utöver ÄntligenLyckligs anledning tro att smink utger en gigantisk bakteriehärd som man helst vill undvika vid en operation där allt ska vara så rent som möjligt. Bara i mascaran finns det mängder av läskiga kryp...

• Anonym

Op och anestesipersonalen måste kunna se på dig hur du syresätter dig så att du mår väl under operationen. Det är också viktigt ur hygiensynpunkt för att minska risken för en infektion. Du skall heller inte ha något nagellack på dig vilket kan försvåra mätningen av saturationen.

• Anonym

Tack för allas svar. Har så ljusa ögonfransar bara, och huden e ojämn i färgen. Men är det vad som krävs så går jag ju dit utan smink. Får väl färga ögonfransarna kanske.
    Kom på en sak till, gör det något om man har sin vanliga fuktkräm i ansiktet efter man har tvättat sig på morgonen? Det står det inget om. Operationen gäller inte något i närheten av ansiktet.

• Anonym

Åk dit med smink och tvätta av det på sjukhuset då.

Hudkrämer har de väl antagligen inget emot att man har på sig, bara den är färglös då personalen kommer vilja hålla koll på huden.

• Anonym

Okej då vet jag. Får se om jag åker dit med smink eller inte. Känns lite jobbigt att behöva tvätta av det innan. Men då vet jag vad som gäller.

• Bebislängtan82

Jag opererades för 3 veckor sen imorgon och jag hade inget smink,jag använde däremot kräm i ansiktet på morgonen då jag blev väldigt torr och det fick jag i allafall göra.

Är 2009 vårt år
Svar på tråden varför inget smink under operation?