• Sommarbebis

Hjälp fort! Huskur vid brännskador

Jag har för tre timmar sedan brännt två av mina fingrar och jag står inte riktigt ut längre. Om jag inte konstant har en isbit på fingrarna så gör det så ont så jag nästan skriker... Har tagit värktabletter, men det hjälper inte...
    Nu undrar jag om någon har något bra tips på hur man ska lindra smärtan???

• Svar på tråden Hjälp fort! Huskur vid brännskador
  • Nenne 71

Om du har så ont att du inte står ut tycker jag du ska uppsöka läkare. Lycka till!

Testa också att smörja med hudkräm på.

• Enniie

Blöt en handduk i kallt vatten och linda runt, men är det så att du har så ont som du säger, ring sjukvårdsrådgivningen och hör vad dem säger.

• HelleBelle

kyl med svalt vatten länge 10-15min. Is blir för kallt och man kan inte ha den mot huden så länge då det kan göra ont av den orsaken (köldskador).

• hinderbana

Detta funkar: ta den vita hinnan inuti äggskalet och lägg på brännskadan. Lite petigt men det läker garanterat snabbt.

• Karisma

När man bränner sig i solen så är turkisk yoghurt bra, det lindrar. Kanske hjälper det dig.

/K

• hinderbana

Du kan också smula en alvedon eller Ipren eller annan värktablett i en mortell och bre på. Det funkar även jättebra på getingstick. Äggskalet lindrar kanske inte smärtan men gör att det läker jättesnabbt och utan ärr.

Den smulade tabletten är kanske bäst för smärtlindring just nu.

• Sommarbebis

Tack för alla tipsen!!!
    Jag har redan försökt det mesta... Men nu ska jag gå ner och bre på mortlad trablett och se om det hjälper

Svar på tråden Hjälp fort! Huskur vid brännskador