• Loulou17

Ska bebisen ha en present med till storebror?

Väntar nr 2 om en dryg månad och har en son på två år. Undrar nu om det är bra att bebisen har med sig en present till sin storebror? Har hört det någonstans ifrån- Vad mer kan man göra för att "underlätta" ankomsten?
    Råd och tips emottages tacksamt!

• Svar på tråden Ska bebisen ha en present med till storebror?
  • Marre79

Vi hade inte det, gick bra ändå. Däremot hade ju släktingarna med när de kom å hälsade på senare. (till bägge barnen förstås). Dottern tyckte det var nog spännande med lillebror ändå!

• malinkat

Vi hade en liten present - han fick först ett kort från lillasyster där det stod att hon längtat efter att få komma ut o träffa honom, o eftersom hon inte var så rolig att leka med just nu fick han en leksak. Han blev jätteglad! Sen ser jag till att hålla nattrutinen, brukar sjunga för honom, oavsett systers behov. Besökare uppmanas ge honom uppmärksamhet först, låta honom presentera syrran. Mycket uppmuntran om att han är go med syster!

• Loulou17

Ja det var bra tips! Att han är en duktig bror!
    Åh jag gråter nästan av tanken - vad stolt han kommer att bli lilla killen!

• malinkat

Ja, det är kul när de växer av stolthet!
    Sen gäller det att se skillnad på om de är hårhänta med flit eller inte - vår kille hoppade upp i sängen en morgon där syrran låg, och vi var ju tvugna att säga till honom att vara försiktigt, förklara att han väger mycket mer och att syrran är liten och kan göra illa sig mycket om han landar på henne. Då blev han ledsen - han menade ju inte att göra något, han vet bara inte bättre. Vi satte oss då med honom i knät och pratade lugnt om att vi förstod att han inte menade något, men att vi alla måste lära oss och vänja oss vid allt det nya. Sen tror jag det är viktigt att de från början får veta att det är helt ok att tycka att det är jobbigt om syskonet skriker eller att det så ofta sitter hos mamma - det är den nya situationen, men det är ok att tycka att det inte är så himla kul jämt.

Måste säga att allt gått över förväntan - hoppas det fortsätter så... ;o)

• Cahjo

Har 1½ år mellan mina. När äldste kom till sjukhuset så var det ju för att träffa mig, inte bebisen. Så bebisen låg i sin säng när storebror kom så jag kunde krama honom ordentligt. Sedan kollade han på lillebror och lillebror hade ett paket till storebror. Storebror blev jätteglad!

Sedan som malinkatarina skrev " Besökare uppmanas ge honom uppmärksamhet först, låta honom presentera syrran. Mycket uppmuntran om att han är go med syster!" Detta är också jätteviktigt.
    Vi sade ofta att "vilken tur att vi har dig som kan hjälpa oss med lillebror" eller liknande.
    Han fick hjälpa till att ge nappen, mata med välling (när bebisen var lite större), hämta leksaker osv.

Det kommer nog gå jättebra men tänk på att "säga till" bebisen också så ni inte bara säger till storasyskonet, ex, om ni hjälper storasyskon med något oc´h bebis börjar gny lite säg lite allvarligt till bebisen (precis samma ton som ni använder när ni säger till storasyskonet) att "Nu får du vänta lite. Nu hjälper mamma storebror/syster". Mycket uppskattat av storasyskonet

• MizzTez

Min son köpte en liten sak till sin storasyster påväg ut. {#lang_emotions_wink} Inte för att det kanske behövdes, men det var en kul grej och gumman blev jätteglad! Sedan när släkten kom så fick hon naturligtvis av dem åxå. Både min släkt och min killes släkt, så hon var ju i paradiset! *fniss*

• fam kaos

Lillebror hade fixat en present till storebror när storebror och pappan kom för att hämta hem oss från BB. En grön tvättmaskin med knappar som storebror önskat sig mest av allt och tittat på i två månader. Det var väldigt uppskattat. Visst funkar det säkert även utan present men tvättmaskinen kostade 149:- och vi tyckte att det kunda vara en bra grej, han trodde blint på att lillebror hade haft den med sig när han kom

• Loulou17

Gulligt!
    Vi har köpt en liten Pippi-väska som vi ska fylla med lite småplock - kanske en pippibok eller så, som vi kan läsa tillsammans med bebisen...
    Han är lite Pippifierad för tillfället så det blir säkert uppskattat!
    Tack för tips!

• Amani

Vår son var drygt två när lillasyster föddes. Han köpte med sig ett litet gosedjur på väg till BB, och vi hade köpt en bil till honom från lillsyrran. Han blev förstås jätteglad så det kändes klockrent!

• LoMsBebis

Vår bebis som är beräknad att komma när sonen är 18 månader har med sig ett paket...
    Mest för att symbolisera och som fint minne att det kommer från bebisen till storebror.
    Men jag tror inte heller att sonen skulle frågat; men vart är mitt paket om nu bebisen inte hade haft med sig något?! hehe...

Å så spännande med syskon....längtar snart ihjäl mig.

• Anne69

Vårt äldre barn fick en docka av lillasyster när hon kom - det funkade jättebra o var mkt uppskattat.

• Himalya

Sonen fick en tidning med Disneys bilar. Där fanns en liten grön bil med. Han blev 2 år 2 veckor efter att lillasyster kommit. Så då blev det så att dom flesta kom ju på hans födelsedagskalas och träffade då hans lillasyster för första gången.
    Blev ju mest uppmärksamhet till honom då men även presenter till lillasyster.

Sonen tycker det är kul att hjälpa till med att tex ge mej en blöja när det ska bytas på tösen. Kommer med papper när hon nyst oavsett om det behövs eller inte osv. :)
    Sen mycket, mycket mycket beröm när han gör det eller är mysig med henne.

Han har gått först hela tiden. Behöver han hjälp med något och tösen börjar knorra eller skrika från sängen så har jag tagit honom först.

Låta honom vara liten. inte bara påpeka att han är stor nu. För det tyckte jag att sonen blev. Oj, vad dom lär sig på 2 år från att komma ut så små och hjälplösa.

Du har en mysig tid framför dej. Underbart att se barnen tillsammans.

• moosen

vi kommer ha det, just pga att vår lilla tjej inte är särskilt förtjust i andra barn, så vi hoppas att det ska hjälpa en aning. Har också ca 1 månad till bf och dottern blir i samma veva 2 år.

• Himalya

Just det. När dottern började le, även om det var mot väggen bakom storebror och han satt just framför henne så sa vi att titta vad glad hon blir när hon ser dej och då blev han riktigt stolt. Nu får han riktiga leenden mot honom och lyser av stolthet varje gång och säger: Nin (celinn) glad!
    Då säger vi att ja, hon blir glad när hon ser dej/du klappar henne tex.
    Då har vi 2 glada barn. :)

• Loulou17

Tack för alla tips! Nu börjar det dra ihop sig, bara 12 dagar till bf! Har köpt en insektsburk och förstoringsglas och en pippiväska med badbok i! Blir nog spännande så kan vi plocka myror och lägga i burken... och visa bebben!

• FrökenBokmal

Jag tycker det. Min bror och jag fick det när vår bror föddes och min son har också fått det nu (en bildbok med stora och små saker och en liten fingerdocka) när han fick en lillasyster (var 15 mån då).

På samma sätt brukar jag alltid ta med en liten grej när jag besöker en kmpis som har en nyfödd och som redan också har barn sedan tidigare... brukar underlätta: inte kul att bebisen ska ha all uppmärksamhet.

Svar på tråden Ska bebisen ha en present med till storebror?