• Glass

Hur ång tid tar det att måla om och lite fler frågor

Jag har ingen aning om sånt här, men hur lång tid tar det att måla om ett rum? Om man gör det noga respektive om man bara målar över lite snabbt?

Hur lång tid att tapetsera?

Är det lättast att taptsera eller att måla, med tanke på grundarbetet?

hur lång tid tar det att lägga ett klickgolv?
    plastmatta?

Vad ska man tänka på?

Förstår att det beror på vilket skick rummet är i och så, men normalslitet och säg 3*3 meter

• Svar på tråden Hur ång tid tar det att måla om och lite fler frågor
  • Innna

Jag ska precis börja måla om mitt sovrum hemma. Imorn startar arbetet och jag hoppas va klar till helgen (jobbar 8-17).

Jag ska måla tak, väggar, lister, dörrar och graderober. Har visserligen lite hjälp eftersom jag är gravid i vecka 30. Jag har tur att bra behöver spackla igen lite hål och sen på med färg på väggarna. Pilljobbet sen blir lister och spec garderobsdörrarna där den förra hyresgästen tyckte det va snyggt med struktur tapet i speglarna... INTE vackert kan jag säga, spec inte eftersom han målade det brunt sen... *morr*

Glöm inte att stryka flera lager färg bara, så inte gamla tapeten lyser igenom sen när det torkat...

Tapetrering tar inte så himla lång tid i ett sånt rum, men det är bra mycket svårare än att måla (tycker jag iaf)

LYCKA TILL

• Innna

Nja ganska. Har en pappa som har under alla år renoverat mycket hemma och man har hjälpt till och blivit instruerad i hur man ska göra saker för att det ska bli rätt. Pappa har jobbat inom snickeri och målar branschen hela sitt liv.

Det man ska tänka på är att inte slarva med under arbetet. Det kan straffa sig i slutändan. Och inte bli ledsen för att det är bubblor i ny satt tapet, dem försvinner på 24 timmar =)

• AnneSophie
    Glass skrev 2009-03-23 00:16:28 följande:
    Jag har ingen aning om sånt här, men hur lång tid tar det att måla om ett rum? Om man gör det noga respektive om man bara målar över lite snabbt?Hur lång tid att tapetsera? Är det lättast att taptsera eller att måla, med tanke på grundarbetet?hur lång tid tar det att lägga ett klickgolv? plastmatta?Vad ska man tänka på?Förstår att det beror på vilket skick rummet är i och så, men normalslitet och säg 3*3 meter
    Förarbetet är alltid både segast och jobbigast. man ska städa ut först, spackla, fylla med fog om sådant behövs, slipa, ev spackla igen (spackel sjunker in), dammsuga, tvätta med målartvätt osv osv och sedan ska du maskeringstejpa och plasta in.
    Sedan kan du börja måla.
    Själva målningen går rätt snabbt, men man ska måla minst två gånger och med torktid mellan.

Tapetsering kräver ju också sitt, speciellt vad gäller underarbetet. Du ska ha en jämn slät yta, så förarbetet är inte helt olikt det för målningen. Sedan är ju tapetseringen en sak för sig. Många tycker att det är jättesvårt, men nja...det behöver det inte vara. Idag finns ju väldigt smidiga tapetseringslösningar som kräver minimalt med kunskap och uthållighet. Tapetseringen är ju en fördel på det viset att man bara gör det en gång, när väggen är klar så är den.

I nuvarande huset så har vi både målat och tapetserat och jag tycker att båda är ungefär likvärdiga, just pga att underarbetet mer eller mindre är detsamma.
    moderatorsvart
  • Glass

kan man fuska lite med underarbetet? Måste det vara helt slätt om man tapetserar?

Har du någon uppfattning om hur lång tid ett rum kan ta?

• Innna

Skulle inte rekomendera att fuska med underarbetet vid tapersering, du kommer ånga dig sen. Är underlaget "skrovligt" så kommer tapeten också bli det. Men ett alternativ är att sätta vävtapet och sen måla på den. Den är inte lika känslig som en vanlig tapet. Dessutom är det lätt att måla över sen om man tröttnar på färgen.

• vickitoria

Underarbetet är absolut viktigast och är det som tar längst tid. Ska du måla på tapet som ser sjysst ut så är underarbetet mycket lättare! Spackla igen hål, vänta på att spacklet torkar, slipa. Slipa eventuellt ner tapetskarvarna och tvätta av med målartvätt. Damma och dammsug hela rummet noga och maskera fönster och lister. Måla! Låt torka och måla igen och igen tills du har ett täckande resultat!
    Själv föredrar jag att tapetsera, mycket roligare men samma tråkiga förarbete.
    Att lägga ett clickgolv är superlätt och går fort om man bara planerar och tänker till innan man börjar kapa och lägga.

Fuska INTE med förarbetet för det kommer synas på engång och du kommer förmodligen inte bli nöjd!

• Glass

hur lång tid tar det då, om man inte fuskar? bara på ett ungefär, 5 timmar, 12?  i aktiva arbete, inte torktider

• AnneSophie
    Glass skrev 2009-03-23 11:43:16 följande:
    hur lång tid tar det då, om man inte fuskar? bara på ett ungefär, 5 timmar, 12?  i aktiva arbete, inte torktider
    Jag målade hela vårt matrum, ca 4*4 m, på två timmar. Men då är jag rätt erfaren som målare och väldigt noga med att kantmålning blir snyggt osv. Så ca 4 timmar aktivt för två målningar, men räkna med fem.
    Tapetsering är svårare att beräkna. Kanske en vägg per timme?
    Och vad du än gör så slarva inte med underarbetet. Jag vet hur jäkla segt det är men när man inte gjort det ordentligt så ångrar man sig såååå mycket sen.
    moderatorsvart
  • Glass

ok, då har jag ett litet hum.
    Vad kostar det på ett ungefär, med färg och sånt?

• byström

Färg kostar ca 1000-1100kr/10lit i valfri kulör, räcker till ca 6-8kvm/liter/strykning, så till 2 strykningar räcker då 1lit - 3-4kvm.
    Taget direkt från en burk Beckers Scotte 7.

Svar på tråden Hur ång tid tar det att måla om och lite fler frågor