• iolanthe

Aluminium eller teflon - vad är bättre?

Hade en liten diskussion om detta igår, och vet inte vad jag ska tro. Jag har en kastrull i aluminium som jag alltid använder när jag kokar mjölk, aldrig till nåt annat. Enligt min mamma, som jag fått den av, är aluminium helt ok att använda så länge man inte kokar nåt surt i den, tex. bärkräm och sånt. Kastrullen diskas för hand, aldrig i maskin.

Men enligt en bekant jag träffade igår avger aluminium gifter, så hon ansåg att jag ska köpa en teflonkastrull istället. Men teflon avger ju också gifter, vilket är orsaken till att vi inte använder teflon i vårt hus. Men enligt min bekanta så är aluminium ännu värre, och teflon inte farligt alls.

Det fanns en notis i dagstidningen för några veckor sen om att när dom testat dom som hade svårt att få barn i England så visade det sig att dom som det hade tagit lång tid att bli gravida för så hade högre halter av nåt som finns i teflon i kroppen än dom som blivit gravida snabbt. Och vi har en två-årig dotter som älskar mannagrynsgröt så det äter vi till frukost flera gånger i veckan och jag vill ju inte förgifta henne med nån kastrull.

• Svar på tråden Aluminium eller teflon - vad är bättre?
  • musli

Men... vad är det för fel på rostfritt???
    man kan ju faktiskt som vi gör, välja bort både aluminium och teflon...

• iolanthe

Därför att mjölk bränns så lätt i rostfritt. Jag använder rostfria kastruller till allt annat, men just mjölk lyckas jag aldrig koka i en sån.

• annzah

Jag föredrar rostfritt till det allra mesta, men har en stekgryta och en stekpanna med teflonbeläggning samt en liten teflonkastrull just till mjölk och sådant - jag kokar väldigt sällan mjölk men behöll den från teflonsetet som jag gjorde mig av med när de fina rostfria grejerna kom hem

• musli

Åh... jag gör allt i rostfritt, mannagrynsgröt, kokar mjölk, risgrynsgröt osv. Du har kanske för hög värme?

• iolanthe

Hmm, kanske det, ska testa med lägre.

• musli

Jag låter det preciiiiis koka upp och sen tar jag bort kastrullen (om man inte har induktion förstås där värme-minskningen är omedelbar) och sänker värmen drastiskt och sätter sen tillbaks grytan och låter det småputtra under omrörning...

Svar på tråden Aluminium eller teflon - vad är bättre?