Namnet kommer från en stad och region i norra Italien.
Grundidéen bakom Reggio Emilia är att man fokuserar på
det enskilda barnet och lyssnar och ser barnets olika
styrkor
Pedagogen stöttar, uppmuntrar och är kunskapsguide.
Arbetet formas och förändras hela tiden pga. barnets
intresse och nyfikenhet, samt uppmuntras att pröva sina
olika teorier.
Pedagogiken är en levande idé som hämtar kraft från barnen
och det aktuella sammanhanget.
Den är i ständig förändring, på samma sätt som världen förändras.
Det som var sanning "igår" kanske inte är sanning "idag".
Det finns inte bara en sanning, det går att lösa problem på olika sätt.
Vi ska se det moderna barnet som vi har framför oss.
Dokumentationen har stor betydelse i arbetet både för
barnen och de vuxna. Genom den går vi vidare i vårt
gemensamma lärande. Dokumentionen kan bestå av foto,
text, teckningar, film, dia eller hur man själv bestämt att
man vill presentera sitt arbete. Detta stärker barnens
självkänsla och utvecklar pedagogerna i det egna arbetet.
Samtliga personer runt barnet är viktiga i lärandet.
Både personal, föräldrar och andra samhällsmedborgare måste
sträva efter att förstå och se det kompetenta barnet.
Texten är hämtad från denna sidan:
hem.bredband.net/piachamberlain/reggio-emilia-inspirerat-arbetssatt.html