• emeliev

reggio emilia?

hej. är det någon som kan berätta för- och nackdelar med reggio emilia?
    min son har fått plats på ett sånt dagis, men vet inte vad det är.

har googlat lite om reggio emilia, men förstår inte riktigt om det är ngn skillnad på det och "vanliga"

tack.

• Svar på tråden reggio emilia?
  • emeliev

buffar!
    nån måste väl ha någon åsikt om reggio emilia??

• AnnaCJ

Hejsan! Mina pojkar går på en nyöppnad (1år sedan) Reggio Emilia förskola och jag älskar allt med stället För mig är Reggio Emilia det enda form av förskola som jag idag vill ha för mina barn. Vet exakt är det du vill veta? Det är nog nästan lättare att avara på dina frågor.
    MVH Anna

• AnnaCJ

Oj vad tokig stavningen blev. Jag hade lite för brottom. Sorry!

• Snuffemannen

Jag kan inte så mycket heller...men jag vet att många "vanliga" förskolor inspireras av Reggio Emilias verksamhet. Så det är inga konstigheter....

• emeliev

ok, för det finns ju förskolor där barnen måste leka på ett visst sätt mm. och det är inget jag vill ha att göra med. vill lixom att dom ska vara ute mycket och få leka fritt och inte efter någon mall. ungefär.

• carro79

min son gick på en förskola som var inspirerad av Reggio Emilia, jag tyckte inte det var så stor skillnad från "vanliga " förskolor. dom höll på lite mer med konst, det kom dit nån konstnär 1 gång i månaden å målade med barnen och sen var dom mycket för att barnen fick vara med i planeringen och "bestämma" lite själva vad dom ville göra. mer än så var det nog inte...

hoppas du fick lite inblick iaf{#lang_emotions_smile}

• emeliev

ok men det låter ju bra.
    har redan tackat ja till platsen eftersom det är nära där vi bor så, men man vill ju dubelkolla med alla ni som har koll!
    tack!!

• Eled

Namnet kommer från en stad och region i norra Italien.
    Grundidéen bakom Reggio Emilia är att man fokuserar på
    det enskilda barnet och lyssnar och ser barnets olika
    styrkor

Pedagogen stöttar, uppmuntrar och är kunskapsguide.
    Arbetet formas och förändras hela tiden pga. barnets
    intresse och nyfikenhet, samt uppmuntras att pröva sina
    olika teorier.

Pedagogiken är en levande idé som hämtar kraft från barnen
    och det aktuella sammanhanget.
    Den är i ständig förändring, på samma sätt som världen förändras.
    Det som var sanning "igår" kanske inte är sanning "idag".
    Det finns inte bara en sanning, det går att lösa problem på olika sätt.
    Vi ska se det moderna barnet som vi har framför oss.

Dokumentationen har stor betydelse i arbetet både för
    barnen och de vuxna. Genom den går vi vidare i vårt
    gemensamma lärande. Dokumentionen kan bestå av foto,
    text, teckningar, film, dia eller hur man själv bestämt att
    man vill presentera sitt arbete. Detta stärker barnens
    självkänsla och utvecklar pedagogerna i det egna arbetet.

Samtliga personer runt barnet är viktiga i lärandet.

Både personal, föräldrar och andra samhällsmedborgare måste
    sträva efter att förstå och se det kompetenta barnet.

Texten är hämtad från denna sidan:
    hem.bredband.net/piachamberlain/reggio-emilia-inspirerat-arbetssatt.html

• AnnaCJ

Emeliev- då komemr du blir jätte nöjd med en R.E förskola. På en RE förskola så lyssnar pedagogerna på barnen och vad barnen vill göra och deras intressen. Tex på mina pojkars dagis så är de inte bara indelade i ålders grupper utan även i grupper utifrån deras intressen. De får oftast välja sina egna aktiviteter i fall det är möjligt. De lyssnar på barnen och skapar efter barnens kunnande och förmåga. De låter barnen "fritt" utforska (inte hur fritt osm helst ) världen. Tex barn badar, dvs dockor badar, så om ett barn tycker att nu är det dags för dockan att bada så får dockan bada.
    RE är också MYCKET för att dokumentera. Så runt om mina barns förskola och massor i hallen och entren finns bilder upphängda på veckans/dagens aktiviter. Jag älskar att jag kan se vad mina barn har gjort under dagen och deras ansikts uttryck när de tex utforskar något nytt eller ser något roligt.
    Fråga på om du har fler frågor.
    Jag är BARA nöjd med RE förskolan.

• emeliev

låter ju super bra!! ingen som har haft ngt negativt!
    jag är redan nöjd med mitt val! hoppas att lillen kommer att trivas!
    tack så mycket för era svar!

• Elfva

Nej det finns väl egentligen inget negativt att säga mer än att många säger sig vara reggio förskolor men kanske inte alltid är det när det kommer till kritan...

Nå väl reggio är ingen metod det är ett förhållningssätt man har och en syn på barnen som kompetenta. Man jobbar mkt med skapande verksamhet och försöker locka barnen till problemlösning osv. Miljön är viktigt i en reggio förskola, så pass viktig att den ibland kallas för den tredje pedagogen.

• Nimbus

Om du vill veta mer så kan du inboxa mig med frågor. Jag har arbetat reggio-inspirerat i 9 år nu.

• Chatham

Kan man tolka detta som att det handlar lite om en slags variant av "fri uppfostran" där barnet bestämmer allt...

• Elfva
    Chatham skrev 2009-04-20 23:24:12 följande:
    Kan man tolka detta som att det handlar lite om en slags variant av "fri uppfostran" där barnet bestämmer allt...
    Nej det tycker jag inte. Det är inte så att barnen bestämmer allt men man utgår ifrån att barn är kompetenta och kan och vill och har det synsättet i arbetet med barnen. Barnen har i viss grad möjlighet att påverka sin tillvaro och vara delaktiga i arbetet på förskolan, barnens intressen och tankar driver projekt och teman vidare framåt... Som pedagog är man en handledare i projekten, men det är inte som fri uppfostran, barnen får inte göra precis som de vill hela tiden utan på en RE förskola finns också regler och rutiner som alla måste rätta sig efter och på en RE förskola är man också en individ i en grupp och måste ibland rätta sig efter majoriteten. Förstår du hur jag menar?
Svar på tråden reggio emilia?