• Lysmasken

Tik å löpning, förvirrade nybliven hundägare

Jag måste fråga just när det gäller tikar och löpning samt hanhund.
    Nu är det så att jag precis har tagit över döda farfars hund, som just råkar vara en tik och som började löpa igår. Så jag har ingen erfarenhet av tikar eller hur dom beter sig innan löp och under.

Har en själv en golden hane som jag har haft sen han var 8 veckor å som är krypto.

Ringde tikens veterinär imorse och undrade vad det finns för möjlighet för oss å henne. Ingen sterilsering sa hon, men däremot ge henne hormonspruta.

Nu när hon löper så förstår jag att det är inte bra att lämna vovvarna själva då jag inte vill ha bebisar.
    Men hur länge ska man hålla dom isär och när löpet är över kan dom vara ihop själva?
    Det kan väl inte bli bebisar efter löpet eller????

HJÄLP MIG SNÄLLA. Så mycket info som möjligt när det gäller tik.

• Svar på tråden Tik å löpning, förvirrade nybliven hundägare
  • Nivlar

Parning sker vanligast i höglöpet som är ca 12-14 dagar in i löptiden, du kommer märka skillnad på intresset från hanhunden (och att tiken blir villig) när tiken kommer in i höglöp. Jag har själv en hane och en tik som jag bara särar på under höglöpet, men då är tiken en schäfer och hanen en dvärgschnauzer så det är inte fort gjort för dem att få till det.
    Det kan självklart bli så att dom lyckas para sig även då tiken inte är under höglöp också, så vore jag dig skulle jag vara uppmärksam på intresset mellan dem och sära på dem innan höglöpet och ha dem särade tills löpet är färdigt för att vara på den säkra sidan. Efter löpet kan du ha dem tillsammans som vanligt.
    Det ska finnas kemisk kastrering för hanhundar också, har inte testat det på min hane men det är en spruta hunden får som har övergående effekt.

Lycka till!

Svar på tråden Tik å löpning, förvirrade nybliven hundägare