Anonym (samma fundering) skrev 2009-04-02 09:20:36 följande:
Hej, jag har också grubblat en massa om pensionssparande. Just nu sparar jag i kapitalförsäkring och Skandia LIV genom Skandia - 1000 i månaden - minskar det när jag inte har råd till 500. Är liiite osäker för marknaden år ju inte så bra nu, men vill ha nån form av sparande som är just till "sen" - detta sparande lägger du själv upp till kanske 5 år t ex sen kan du fortsätta om du vill. Fördelen är ju att du kan ta ut pengarna när du vill och att det förhoppningsvis ska ge bättre ränta än ett vanligt bankkonto. Och så kan jag hela tiden ändra i vilka fonder jag sparar.Pensionssparande har jag börjat och avslutat flera ggr. Man ska tjäna en rätt hög lön för att det ska lönsa sig - poängen är ju att det är avdragsgillt och att de som tjänar över t ex 30 000 tjänar på det (minns inte exakt vilken summa det är).Arbetsgivaren betalar ju också in en del varje månad. jag har dock pluggat länge och varit arbetslös så får det sämre än de som började jbba direkt efter skolan så sparar just därför för att ha lite extra. Hoppas bara att jag inte behöver pengarna innan pensionen - men OM jag nu gör det är det ju bra att de går at ta ut.Så - snälla argumentera emot nu - har jag gjort rätt val? Jag är som sagt osäker. Är det bättre att pensionsspara på det andra sättet?
Jag tycker att du har gjort kloka val och satt dig in i frågan innan och under tiden. Jag och min sambo har ex ett gemensamt fondsparande på 300 kronor som går på autogiro som vi har kommit överens om att "glömma bort" (om det nu lyckas återsår att se

!) . Men en snabb kalkylering gav för handen att vi troligen kommer att ha ca 100000:- där när vi är i 60-65-årsåldern. Drömmen är ju att man ska kunna gå tidigare än 65 (eller 70 oxå för den delen...), men det får man ju se.
Det var ngt annat jag tänkte på oxå. Jo just det, det här med att fondsparandet har störtdykt tror jag inte man ska tänka på så mkt. En sak är säker man ska inte plocka ut pengarna nu när det ligger i botten! Då förlorar man ju jättemycket. En fördel när det går ner är ju att andelarna blir billigare så man får en kraftigare skjuts uppåt när det väl vänder. För det får vi ju hoppas att det gör.
Ett tillägg till. Att spara i försäkringar hos försäkringsbolag kan ju kosta en del. Jag har ex mött människor där avtal och överenskommelser totalt har gått i kras och de har inte fått ut tillnärmelsevis de pengar de blev lovade när de gick in i dealen. Så man ska nog försöka vara "klok i sig själv" så att säga.
Hoppas vi kan hålla liv i tråden och få mer tankar

!