• Mjolle

Ordet frukost förtrycker oss män

Nu har det hetat FRUkost hur länge som helst. Jag tycker det är på hög tid att det kommer en lagstadgad ändring - jag känner mig kränkt!

Ett förslag vore att det heter MANkost i minst hundra år.
    Eller så heter det något genusneutralt, vilket säkert vore det bästa.

Vad har ni för förslag på ett jämställt och genusneutralt ord för morgonmaten?

• Svar på tråden Ordet frukost förtrycker oss män
  • tvåtjejersmamma

He he! Helt rätt! Ska det vara lika så ska det! Om man orkar lägga energi och tid på att bråka om en så fjantig sak som "Herr Gårman" skylten så kan man lägga lika mycket tid och energi på FRUkosten!

Och varför finns det en internationella kvinnodagen, men ingen mansdag!? Det har jag faktiskt undrat länge. 

• panzermensch

För män är ego alla dagar men behöver en dag för att fatta att kvinnan ska ha uppmärksamhet med?

E - 05 I - 07 O - 09 - Mammas tjejliga
  • vampyria2

Ja vi kan byta ord med varandra...varför heter det mens, när det bara är kvinnor som har det????

• Marge75
    Mjolle skrev 2009-03-23 10:20:52 följande:
    Nu har det hetat FRUkost hur länge som helst. Jag tycker det är på hög tid att det kommer en lagstadgad ändring - jag känner mig kränkt! Ett förslag vore att det heter MANkost i minst hundra år. Eller så heter det något genusneutralt, vilket säkert vore det bästa. Vad har ni för förslag på ett jämställt och genusneutralt ord för morgonmaten?
    Du, det är inte bara genusmässigt det är helt uppåt väggarna - hur ska alla singlar och sambos tolka det? Ska de inte ha någon mat på morgonen bara för att de inte är gifta??
  • idiblon

Ordet frukost härstammar från medellågtyskans "vrokost". Det är en sammansättning av orden "vro" (som i tyska früh, tidig) och "kost" och lär ha använts redan på 1500-talet i betydningen "den tidiga kosten".

Internationell mansdag finns visst. 19:e november infaller den.
    en.wikipedia.org/wiki/International_Men%27s_Day

• vampyria2

Jag menar alltså att ni män kan säga att nu ska ni äta mens, så kan vi kvinnor säga "tusan jag ska ha frukost snart"  {#lang_emotions_throwup}

• tvåtjejersmamma
    idiblon skrev 2009-03-23 10:28:28 följande:
    Ordet frukost härstammar från medellågtyskans "vrokost". Det är en sammansättning av orden "vro" (som i tyska früh, tidig) och "kost" och lär ha använts redan på 1500-talet i betydningen "den tidiga kosten".Internationell mansdag finns visst. 19:e november infaller den.en.wikipedia.org/wiki/International_Men%27s_D...
    Menar du det? Det har jag aldrig hört talas om! Men kul att höra.
  • tvåtjejersmamma
    vampyria2 skrev 2009-03-23 10:26:56 följande:
    Ja vi kan byta ord med varandra...varför heter det mens, när det bara är kvinnor som har det????
    Ja, det kan man faktiskt också undra........
  • idiblon
    tvåtjejersmamma skrev 2009-03-23 10:29:59 följande:
    Menar du det? Det har jag aldrig hört talas om! Men kul att höra.
    Japp. Sedan 1999. Hoppas den kan börja uppmärksammas mer.
  • Jordgubba
    Mjolle skrev 2009-03-23 10:20:52 följande:
    Nu har det hetat FRUkost hur länge som helst. Jag tycker det är på hög tid att det kommer en lagstadgad ändring - jag känner mig kränkt!Ett förslag vore att det heter MANkost i minst hundra år.Eller så heter det något genusneutralt, vilket säkert vore det bästa.Vad har ni för förslag på ett jämställt och genusneutralt ord för morgonmaten?
    Du har helt och hållet missförstått det här! Det är ju vi som borde känna oss kränkta.

FRUkost= FRUn i huset tillagar kost(en) som mannen ska äta innan han far iväg till jobbet.
Svar på tråden Ordet frukost förtrycker oss män