• Sacha81

Folksam medlemsbarn eller barnförsäkring?

Nån som kan ge mig råd?

har min son försäkrad i folksam kostar ca 180 kr i månaden. Nu skulle jag teckna försäkring åt dottern och då har de en medlemsförsäkring som är blligare men visst lite sämre vad jag förstår?. Den kostar 80 kr i månaden och eftersom jag är så dålig på det där med att förstå och jämföra försäkringar kan kanske nån här ge mig råd hur jag ska göra??

Byta till billigare medlemsförsäkring på sonen?

Eller teckna dottern också i den dyrare barnförsäkringen?

**Mamma till Jesper 26/2-07 & Svea 11/9-08**
  • Svar på tråden Folksam medlemsbarn eller barnförsäkring?
  • Gravid2008

Jag skulle inte välja medlemsförsäkringen, utan den andra. Om du skall byta bör du teckna den nya och kolla att du inte får undantag innan du säger upp den befintliga.

• Sacha81

Ja det är lite det jag är inne på själv. Att teckna den dyrare till dottern också

**Mamma till Jesper 26/2-07 & Svea 11/9-08**
  • Gravid2008

Men kolla att hon inte får några undantag först. dvs varit på sjukhus, allergi, olycka etc. Behövs inte så mycket för att man skall få ersättning från riktiga barnförsäkringar (och därmed också undantag). Allergier = medicinsk invaliditet och ersättning. Få föräldrar utnyttjar dock sådana saker eftersom många tror att de bara ger ersättning om man råkar ut för en stor olycka.

Kompis dotter blev allergisk och gick 60 000 kr. Även om det inte är därför man skaffar försäkringen så betaar det ju premien tills dottern blir gammal (tankesätt, pengarna är ju dotterns) eller är ett startkapitak till dottern.

• snuttetuffe
    Sacha81 skrev 2009-03-23 11:24:54 följande:
    Nån som kan ge mig råd? har min son försäkrad i folksam kostar ca 180 kr i månaden. Nu skulle jag teckna försäkring åt dottern och då har de en medlemsförsäkring som är blligare men visst lite sämre vad jag förstår?. Den kostar 80 kr i månaden och eftersom jag är så dålig på det där med att förstå och jämföra försäkringar kan kanske nån här ge mig råd hur jag ska göra?? Byta till billigare medlemsförsäkring på sonen? Eller teckna dottern också i den dyrare barnförsäkringen?
    Skandia är grymt mycket bättre på barnförsökringar om man jämför... bara ett tips. Hade själv medlemsbarn men de skyddar inte så mycket.
    På Skandia får man mer skydd.
    Titta på det.
  • Starkast

Jag säger följande:
    Vi har tecknat de försäkringar som innehöll mest åt våra barn.
    Detta var vi mycket tacksama för den dagen vi fick användning av försäkringen.

Man räknar aldrig med att något händer. Men man blir inte förvarnad och man vet inte vem som kommer att drabbas.

Svar på tråden Folksam medlemsbarn eller barnförsäkring?