• Mammiztill2

Klara sig utan HEM tele?

Har du sagt upp din fasta hem telefon? "klarar" man sig bra utan den?

Hur gör ni som inte har fast hemtelefon, då ni vill ha bredband/internet?
    *då man bor i bostad där man inte kan få bredband via tv uttaget

har lite beslut ångest vad vi ska göra

tacksam för råd och tips

• Svar på tråden Klara sig utan HEM tele?
  • Anna 84

Hade hem tele i flera år men sen så sa vi bort det för att spara pengar men vi kalrade oss bra utan ..vi tog kontant kort som vi ringdegratis till varandra :) å så vidare

• MsDee

Vi har heller ingen hemtelefon, valde att säga upp den eftersom vi insåg att vi ändå mest använder våra mobiler. Idag har vi abonnemang genom 3 de flesta i familjen och då ringer vi ju gratis till varann!

Internet frågan kan jag dock inte svara på tyvärr!

Kram

• MissLillan

du kan ju ha en dongel till internet. vi har inte hemtelefon och tycker det funkar bra. vi har aldrig haft det. kolla bara så det är låga minutkostnader.

• Mammiztill2
    MissLillan skrev 2009-03-23 11:54:36 följande:
    du kan ju ha en dongel till internet. vi har inte hemtelefon och tycker det funkar bra. vi har aldrig haft det. kolla bara så det är låga minutkostnader.
    Vad är DONGEL?

jag har 3 som mobil operatör och ringer billigare än vad jag gör med de fasta nätet.
    Min man har annan operatör *morr*

har funderat på mobiltbredband då de tycks vara de som blir billigast.

Något bolag kan erbjuda mig Internet då kan tex de kosta ca 300kr/månad sen tillkommer en avgift som pendlar mellan 65-75kr/månad för man "lånar" telias jack.

Ringt typ tele2 men de kan abra erbjuda tele för 95kr/månad men inget internet bara deras mobila bredband men de har sämre surf mängd än vad 3 har.

Ni som inte har HEMTELE tänker på kompisar, släkt, läkare ect då dem vill komma i kontakt med er har folk blivit mer "snåla" att ringa er?
    *visserligen är det knappt någon som ringer oss endå fast vi har hemtele.*
    och då telia höjer sin månadsavggift går det på för oss med de vi har nu på 190kr/månaden för bara hem tele och de är för dyrt
  • MissLillan

dongel=mobiltbredband och det finns ju hos 3.
    nej jag tycker inte det är några problem alls. absolut inte hos läkare eller så. de tycker nog det är bra att man ger mobilnummer. den har man ju alltid med sig och kan svara så de slipper ringa flera gånger.

• Mammiztill2
    MissLillan skrev 2009-03-23 12:37:58 följande:
    dongel=mobiltbredband och det finns ju hos 3. nej jag tycker inte det är några problem alls. absolut inte hos läkare eller så. de tycker nog det är bra att man ger mobilnummer. den har man ju alltid med sig och kan svara så de slipper ringa flera gånger.
    hihi okej dongel  har inte hört namnet innan   har kollat upp 3 mobiltbredband då de har bäst nedladdning. bara man "klarar" av att inte få snabbt bredband så här kan jag bara få 0.385mb/s.
    bor inte i turbo3g.. utan får iså fall nöja mig med denna långsamma hastighet.

man märker nu då man vill bli av med hemtele, hur involverad TELIA är i allt i vårt hem för att ens kunna få bredband
  • Baaarbamamma

vi fundera också på att ta bort våran hemtelefon, men hur funkar det då när man har bredband??

• Mammiztill2
    Baaarbamamma skrev 2009-03-23 16:21:37 följande:
    vi fundera också på att ta bort våran hemtelefon, men hur funkar det då när man har bredband??
    har ni bredband via TELIA? annan operatör?
    Oftast kan man behålla sitt bredband, men man åker på en debitering för att man lånar telias Jack.

(har du fått brev om att du kan säga upp ditt abb "direkt" så länge du säger upp de innan den 14/4??)

från vilket bolag har du annars internet?
  • byström

Vi har ingen fast telefon, utan varsin mobil istället.
    Kör internet via fiberoptik.
    Har inte saknat fast telefon en enda gång.

• Baaarbamamma
    Mammiztill2 skrev 2009-03-23 16:23:57 följande:
    har ni bredband via TELIA? annan operatör?Oftast kan man behålla sitt bredband, men man åker på en debitering för att man lånar telias Jack.(har du fått brev om att du kan säga upp ditt abb "direkt" så länge du säger upp de innan den 14/4??)från vilket bolag har du annars internet?
    Vi har bredband och hemtelefon via telia. Hm..nej jag tror inte jag har fått det.
  • Mammiztill2
    Baaarbamamma skrev 2009-03-24 06:49:57 följande:
    Vi har bredband och hemtelefon via telia. Hm..nej jag tror inte jag har fått det.
    hur länge är ni bundna? är de 299kr/mån ni har?

eller har ni extra tillval av
    tv kanaler?,
    högre hastighet på internet?
    Bättre avtal på hemtelefon?

ja gillar inte deras avgifter de tar ut efter första året
    som tex:
    *29kr/månad för lån av router
    *Kort avgift på 500kr/år

sen även avi avgift sen dag 1 om man inte har autogiro (på 20kr)
  • Baaarbamamma
    Mammiztill2 skrev 2009-03-24 12:27:39 följande:
    hur länge är ni bundna? är de 299kr/mån ni har? eller har ni extra tillval av tv kanaler?, högre hastighet på internet?Bättre avtal på hemtelefon?ja gillar inte deras avgifter de tar ut efter första åretsom tex:*29kr/månad för lån av router*Kort avgift på 500kr/årsen även avi avgift sen dag 1 om man inte har autogiro (på 20kr)
    Jag ringde till dom för ett tag sen och frågade om bindningstiden på hemtelefonen och han jag pratade med att jag inte hade någon. Den har säkert gått ut. Men annars så har vi alltså bara vanlig hemtelefon och så högre hastighet på internet.

Jag funderar helt klart på att ta bort telefonen.

Ni som har telefon via bredbandet, är ni nöjda med det? har hört att det har strulat för många genom att det brusar eller att samtalen avbryts.
  • Shorona

Vi har inte haft hemtele på över ett år. Funkar hur bra som helst. Dessutom slipper man alla djävla telefonförsäljare som ringer i tid och otid!
    Bredband har vi mobilt.

Det är vi som är familjen G(-illerström)!
  • MinaHjältar

Vi sa upp våran telefon i januari för vi använde den aldrig. Både jag och sambon har comviq kompis abonnemang och alla i släkten och dom flesta vännerna har comviq så vi ringer och sms:ar gratis till alla dom. Dom 3 sista månaderna som vi hade fast telefon så användes den bara av sonen på 5 år när han ringde kompisar för att leka och dom samtalen kostade inte ens 10 kr sammanlagt, så de kändes rätt onödigt att sitta och betala en massa i abonnemang m.m för en telefon som inte används.
    Och vi har haft problem med en person som hållt på och busringt till oss flera gånger om dygnet (även på natten) i flera års tid även fast vi haft hemligt nummer hela tiden och vi har varit tvugna att byta nummer flera gånger m.m. Vi har mobilt bredband så de är inga problem.

Mina små troll
  • Mammiztill2
    Shorona skrev 2009-03-24 16:45:54 följande:
    Vi har inte haft hemtele på över ett år. Funkar hur bra som helst. Dessutom slipper man alla djävla telefonförsäljare som ringer i tid och otid! Bredband har vi mobilt.
    Vilket bolag har ni? på de mobila bb?
  • Mammiztill2
    MinaHjältar skrev 2009-03-24 18:43:56 följande:
    Vi sa upp våran telefon i januari för vi använde den aldrig. Både jag och sambon har comviq kompis abonnemang och alla i släkten och dom flesta vännerna har comviq så vi ringer och sms:ar gratis till alla dom. Dom 3 sista månaderna som vi hade fast telefon så användes den bara av sonen på 5 år när han ringde kompisar för att leka och dom samtalen kostade inte ens 10 kr sammanlagt, så de kändes rätt onödigt att sitta och betala en massa i abonnemang m.m för en telefon som inte används. Och vi har haft problem med en person som hållt på och busringt till oss flera gånger om dygnet (även på natten) i flera års tid även fast vi haft hemligt nummer hela tiden och vi har varit tvugna att byta nummer flera gånger m.m. Vi har mobilt bredband så de är inga problem.
    jobbigt att vara "förföjd" så och bli störd.  vad har ni för mobilt bredband?
  • Shorona
    Mammiztill2 skrev 2009-03-24 19:16:58 följande:
    Vilket bolag har ni? på de mobila bb?
    Telenor. Hos oss är det det enda som funkar.
    Mobilerna har vi så att jag har en telefon med 3 kontantkort som jag har haft i evigheter som jag tar emot samtal med. Sen så har maken Telenor fast pris med tvillingkort. Så jag har det andra kortet och ringer ifrån.
    Det är vi som är familjen G(-illerström)!
  • Mammiztill2
    Shorona skrev 2009-03-24 19:47:33 följande:
    Telenor. Hos oss är det det enda som funkar.Mobilerna har vi så att jag har en telefon med 3 kontantkort som jag har haft i evigheter som jag tar emot samtal med. Sen så har maken Telenor fast pris med tvillingkort. Så jag har det andra kortet och ringer ifrån.
    de negativa (för mg med telenor) är att man bara få "ladda upp" 5 gb/månad

hur snabbt har ni när ni surfar?  har kollat på den tpt test sidan?
  • En glad tjej
    MissLillan skrev 2009-03-23 12:37:58 följande:
    dongel=mobiltbredband och det finns ju hos 3. nej jag tycker inte det är några problem alls. absolut inte hos läkare eller så. de tycker nog det är bra att man ger mobilnummer. den har man ju alltid med sig och kan svara så de slipper ringa flera gånger.
    Ett litet ps. En dongel är INTE ett mobilt bredband från 3, dock är det själva grejen som man stoppar i datorn och det finns i många utföranden och inte bara som mobilt bredband. Tex så hade vi dongel här på jobb för flera år sedan för att kunna jobba med ett öayputprogram som heter Quark Xpress.
Svar på tråden Klara sig utan HEM tele?