• Malabuz

Tranan?! Påskharen

Jag undrar när tranan kommer? vilket datum?

Sen vilken dag kommer påskharen och vilken dag går man påskkärring? jag blandar ihop det totalt alltid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-23 13:01
    Innan ni missförstår mig så i småland så "kommer" tranan och lägger godis hos barnen på natten. Detta gör vi inte i skåne och jag vet inte vilken dag tranan kommer med godiset. haha
  • Svar på tråden Tranan?! Påskharen
  • lillajag82

weather.alk.edu.stockholm.se/sokrates/kyrkoaret/pasktraditioner.htm

Påskgåvor ger man till dem man tycker om. Det kan vara påskägg av
    olika slag. Målade ägg att hänga i påskriset, tittägg av socker,
    chokladägg eller stora, dekorerade pappersägg fyllda med godis.

Påskbrev och påskkort har en lång tradition i västra Sverige, men
    på senare år har en spridits i landet

(ofta är det skärtorsdagens påskkärringar som delar ut dem).

Man kan skicka påskhälsningar
    till vänner och bekanta (på samma sätt som julkort).

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Malabuz
    Sencha skrev 2009-03-23 12:54:27 följande:
    Tranorna: ja, det beror ju på var i landet Här kan du läsa om Hornborgasjön: www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Projektwe.../Påskkärring: Skärtorsdag eller påskafton. Olika tradition på olika ställen. Kan variera väldigt lokalt. Påskharen: brukar nog på de flesta håll vara påskafton.
    ni missförstår mig, i småland så "kommer" tranan och lägger godis hos barnen på natten. Detta gör vi inte i skåne och jag vet inte vilken dag tranan kommer med godiset. haha
  • lillajag82

Långfredag igår med en massa traditioner som avverkades runt om i landet. XZXXXsom jag spelar med kom nog med den märkligaste traditionen...
    hon hävdade att den varelse som gömde påskäggen inte alls var påskharen...
    nej på öland så är det TRANAN! Inte påsktranan heller... nej en vanlig jävel! Hon hävdade även att alla tyckte och trodde såhär på öland... och att påskharen fanns den med men den bara VÄRPTE äggen... herregud...

på öland kommer tranan med äggen på långfredagen och haren värper dem

• lillajag82

har kollat runt lite och många säger att dte är tranan som kommer med godis till påsken
    och inte haren
    efter som tranan återvänder nu på våren då påsken e kommen medans haren har vi hela tiden här den skiftar ju bara päls

• lillajag82

Överallt jag läst så kommer tranan på långfredagen.

• Nelliesan77

I natt kommer tranan! :) Natten mellan den 24:e och 25:e mars.

Jag kommer från Öland o där hade vi den traditionen när jag var liten! :D

Men det verkar som det är bara runt kalmar område som har det!

• iolanthe

Hos oss kommer varken trana eller påskhare, här är det påskhäxorna som kommer med godis/små presenter natten till påsklördag, när dom flyger förbi på vägen till blåkulla .

Och påskkärring går man på påsklördag, vilket dottern ska få göra första gången i år. Eller gå och gå, hon är två år, så vi ska åka till några släktingar bara, gåendet får vänta några år ännu.

• Malabuz

trantrams

Gud vad den här tranan är jobbig då. Jag har läst runt på internet och där står det att tranan kommer inatt, sen är det en som säger att den kommer på långfredan sen en annan som säger att den kommer på skärtorsdag?!?!
    När kommer han med godiset?? Ungarna väntar ju och jag! hehe.
Svar på tråden Tranan?! Påskharen