• Anonym (?)

sär skrivning

Jag visste inte var jag skulle lägga tråden och törs inte riktigt vara helt öppen för att slippa framstå som en trist " vän av ordning" .

Men visste ni att det heter JÄTTEKUL OCH JÄTTEROLIGT OCH JÄTTEFINT och inte
    JÄTTE KUL? Om man är osäker kan man säga det högt, då hör man om det ska särskrivas eller ej.

Sen heter det ÄNDA om det vi har där bak och min ENDA önskan om man talar om något som är i ental eller en enda önskan och så vidare. Det heter inte heller ENNDA som det ofta står.

Ja och kände stavas med ett n, KÄNNDE OCH KÄNNA stavas olika.

Satt och läste jobbansökningar häromdagen och det är jätteviktigt för helhetsintrycket att det ser snyggt ut i språket. Och särskrivning och stavfel förekommer allt oftare och i alla åldersgrupper så det är inte bara grudskoleelever som har svårt med det (dom har ju självklart en "giltig" anledning, ofta lär man sig ju efterhand )

Ingen annan som tänkt på det här eller skapar jag upplopp nu

• Svar på tråden sär skrivning
  • Jazza

och grundskoleelever stavas med ett N och inte grudskoleelever
    Hehe, kunde inte låta bli *fniss*

• Anonym (?)

Jaaaa, visst är det fantastiskt Och jag som satt och lusläste- underbart

• Jazza

Haha, så kan det gå.... Det kan hända även den bäste, uppenbarligen

• Anonym (ih)

Måste också säga, det som jag stör mig på är när folk skriver "LILLA Pelle". Tycker det låter mer rätt att skriva "LILLE Pelle". Lilla är flickor. Lille är pojkar. Bara tänka Lillasyster/Storasyster och Lillebror/Storebror.
    Eller är jag helt ute o cyklar?

• malva77

Jo, visst har jag tänkt på det. Inte så mycket som "vän av ordning" som för att det kan bli så kul med felaktig särskrivning.

Eller vad sägs om ICA-affären som har annons för STEKT KYCKLING LEVER till billigt pris. Den kycklingen vill jag se.

Eller chefen som diskuterar sin NYA KASSA MEDARBETARE - varför anställa någon som är kass.

Kolla in hemsidan skrivihop.nu - tyvärr är föreningen nedlagd men sidan finns i alla fall kvar med massor av roliga exempel.

Med detta sagt - jag är inte perfekt - gör också stavfel, syftningsfel och säkert också särskrivningar. Skrattar gärna åt dem med!

• Anonym (?)
    Anonym (ih) skrev 2009-03-23 13:53:11 följande:
    Måste också säga, det som jag stör mig på är när folk skriver "LILLA Pelle". Tycker det låter mer rätt att skriva "LILLE Pelle". Lilla är flickor. Lille är pojkar. Bara tänka Lillasyster/Storasyster och Lillebror/Storebror.Eller är jag helt ute o cyklar?
    Jaaaa- eller varför inte kanal 5:s nya program ARGA SNICKAREN. Heter det inte ARGE? Eller är det gammaldags?

Jag skriver ofta fel själv men har märkt att många har svårt  för  just särskrivning.
    malva77 skrev 2009-03-23 13:53:48 följande:
    Jo, visst har jag tänkt på det. Inte så mycket som "vän av ordning" som för att det kan bli så kul med felaktig särskrivning. Eller vad sägs om ICA-affären som har annons för STEKT KYCKLING LEVER till billigt pris. Den kycklingen vill jag se.Eller chefen som diskuterar sin NYA KASSA MEDARBETARE - varför anställa någon som är kass. Kolla in hemsidan skrivihop.nu - tyvärr är föreningen nedlagd men sidan finns i alla fall kvar med massor av roliga exempel.Med detta sagt - jag är inte perfekt - gör också stavfel, syftningsfel och säkert också särskrivningar. Skrattar gärna åt dem med!
    Sen är det ju tokroligt i nio fall av tio
  • DuBBeeL

"Ingen annan som tänkt på det här eller skapar jag upplopp nu"

• DuBBeeL
    DuBBeeL skrev 2009-03-23 14:06:28 följande:
    "Ingen annan som tänkt på det här eller skapar jag upplopp nu"
    Äh, det jag skrev blev inte med. Konstigt..

"Ingen annan som tänkt på det här eller skapar jag upplopp nu "
    Den meningen är en fråga och ska avslutas med ett frågetecken..
  • Filurina

Ytterligare en sak som stör mig är användningen av dem när det ska vara de... Jätteirriterande när någon skriver "dem kommer snart " ex. Ja, jag är också en vän av ordning

• myran82
    Filurina skrev 2009-03-23 14:08:09 följande:
    Ytterligare en sak som stör mig är användningen av dem när det ska vara de... Jätteirriterande när någon skriver "dem kommer snart " ex. Ja, jag är också en vän av ordning
    Håller med dig fullständigt. Jag är inte så duktig på stavning så det stör jag mig aldrig på. Men när en del skriver "dem" och de ska vara "de" har jag svårt för. Även när folk skriver "dom".

Sen gillar jag inte när folk skriver "Det är honoms" istället för "Det är hans"
  • Anonym (?)
    DuBBeeL skrev 2009-03-23 14:08:01 följande:
    Äh, det jag skrev blev inte med. Konstigt.."Ingen annan som tänkt på det här eller skapar jag upplopp nu "Den meningen är en fråga och ska avslutas med ett frågetecken..
    Ja man säger väl att högmod går före fall :D . Klart det ska vara ett frågetecken!

Men varför har det blivit så här? Varför särskriver man och varför vet man inte att det heter hans och inte honoms?
  • kavvan

Underbart att läsa...:) Skönt att inte vara ensam om sina åsikter!

• JAG är BÄST
    Jazza skrev 2009-03-23 13:46:08 följande:
    och grundskoleelever stavas med ett N och inte grudskoleelever Hehe, kunde inte låta bli *fniss*
    Jätte Kul' att nån såg stavfelet
  • Anonym

Det är en influens av engelskan. Där delar man upp orden på det sättet

Svar på tråden sär skrivning