Alkohol i filmjölk?
Vad innebär detta tjötet om alkohol i filmjölk? Innehåller filmjölk alkohol? Fattar inget!
Vad innebär detta tjötet om alkohol i filmjölk? Innehåller filmjölk alkohol? Fattar inget!
var har du hört det??
Det har jag i alla fall aldrig hört talas om... upplys mig!
Och NEJ - det finns ingen alkohol i filmjölk...
Arla: "Det finns ingen alkohol i fil, däremot kan det bildas lite i Kefir, eftersom Kefir innehåller en jästbakterie som ger den speciella Kefirsmaken. Men halten är mycket låg. Skall man få den promillehalt i blodet, som en burk lättöl ger, får man dricka 7 liter Kefir."
Wikipedia: "Alkoholfria drycker innehåller alltså oftast spår av alkohol vilket kan tyckas märkligt, men även andra livsmedel som vi normalt inte förknippar med alkohol innehåller samma halt av alkohol, som till exempel filmjölk."
Shenet: "Att leva helt alkoholfritt är omöjligt. Sockerarter jäses ständigt till alkohol som en del av ämnesomsättningen i växter, livsmedel och människor. I maten finns det särskilt i sådant som är jäst (fil, yoghurt och kefir upp till 2 %, vinäger upp till 0,2 %, mjölksyrejästa grönsaker, jäst bröd) eller kan börja jäsa (frukter och bär). "
Åh tack för alla svar! Det är med andra ord ingen fara att äta filmjölk sålänge det inte handlar om flera liter på en gång. Ibland blir man dock trött allt prat hit och dit om allt. Tusan, kan det inte räcka att man håller sig undan sådant som helt uppenbart innehåller alkohol.
Hej!
Jag hade oxå hört detta och frågade då min barnmorska om det (blev ju lite orolig, med tanke på att fil är något som jag äter varje morgon...), men hon blev mycket förvånad och hade aldrig hört talas om detta.
Så jag fortsätter äta min filtallrik på morgonen med ett gott samvete .
Filmjölk innehåller ca 0,003% alkohol, men livsmedel som innehåller nindre än 1,2% räknas som alkoholfria eftersom det inte finns någon mätbar påverkan på kroppen och därför behöver det inte deklareras. Julmust innehåller ca 0,3% alkohol t.ex.
Ät du filmjölk och drick du läsk med gott samvete.
Det där med alkohol i filen är väl en FL-myt!?
det finns även alkohol i vanlig mjölk.
men för att känna av det skall man dricka över 100 liter. för det är så lite.
Har aldrig hört detta, När jag väntade mitt första barn va jag helt såld på fil drack som en galning så det är ingen fara