• Wizz

Stressad hund

Jag har en groenendael, en ras som är lättvarvad och fartig. Inte mig emot eftersom jag gillar när det går undan och pysslar med bruks.

MEN grabben går ju upp i spinn och det är inte roligt längre. Mina tidigare hundar av samma ras har kunnat följa med vid alla tillfällen, man vill ju gärna ha hunden med så mycket som möjligt när man är ute.

Igår körde vi hem ved med hästen. Hunden lös och hästen går i maklig skritt någon km och bryr sig inte ett skit om hunden som härjar på. Stannar hästen och ska börja lasta. Hunden skäller, stressar, leker med pinnar och kan inte varva ner. Jag kommenderar ligg och han är lugn i tjugo sekunder sen börjar stressen igen, skäller, skäller och gnölar. Får lämna honom hemma nästa varv *suck*.

Hur gör man för att få honom att inte varva upp så hemskt? Man vill ju kunna ha honom med, men ofta hamnar han i bilen eller hemma för han skruvar upp sig så hemskt att man bara blir irriterad. Han är fyra år så jag har gett upp hoppet om att hanska mogna på sig. För övrigt är han grymt bra mentalt, men på tok för varvad så det är inte klen mentalitet det beror på heller, vilket annars kan vara lite rasbetingat. Han är inte överstimulerad heller...

Tips? Någon som har det lika? Jag behöver någon attt bolla med eftersom det här är nytt för mig.

• Svar på tråden Stressad hund
  • Miosmamma

Hej!
    Köpte i december -07 min första stress hund i form av terrier, jag tycker också att det är jätte jobbigt för hon går upp i stress på 2 röda och sen kommer hon inte ner igen. Men jag gick en jätte bra kurs i passivitet. Vi var 4 deltagare och vi hade hundarna i en ring med ganska långt mellanrum. Vi kommenderade ligg och lämnade hunden ett par minuter. Reste sej hunden gick man tillbaks,tog i halsbandet och drog det lätt neråt,inga ord då kommandot redan givits! Första gången stretade min hund emot rätt mkt men sen fattade hon galoppen och i slutet la hon sej självmant bara jag var på väg mot henne. Grävande korrigerades med nej och gnällande ignorerades, istället belöning när hunden var tyst i form av godis och lugna stryknigar över kinden. Efter hand kunde vi öka tiden mellan belöningar och avstånd från hunden men mitt tips är börja träna med så lite störning som möjligt i början och när han kan vara lugn där utan att förvänta sej något annat och stressa så ta in andra hundar eller djur. Hoppas detta är till någon hjälp.

• köttbullelydnad

Jag slås också av tanken på passivitetskurs

Svar på tråden Stressad hund