• Jojo7777

Vilken leverpastej på dotterns bröd-plockisar?

Nån som har tips om vilken leverpastej som man kan använda på små brödbitar? Den som jag har hemma innehåller E-ämnen som inte är lämpliga för barn, så jag undrar om nån har koll på vilken man kan köpa??

• Svar på tråden Vilken leverpastej på dotterns bröd-plockisar?
  • kobebis

Visste faktiskt inte att det fanns leverpastej som barn ej får äta.... Jag ger mina barn bredbar arbogapastej

• Jojo7777

Nja, får får dom väl..
    Kanske bara jag som är nojig när det gäller alla tillsatser. Känns dock inte bra att det första man gör i deras liv är att tuta i dom en massa onödiga tillsatser.
    På leverpastejen jag har finns:
    Konserveringsmedel E 250: Natriumnitrit "Ett färgämne som används för att konservera kött som kan orsaka huvudvärk, illamående, yrsel och andfåddhet. På grund av att det kan förenas med andra ämnen och bilda nitrosaminer (som man tror kan orsaka cancer) är det förbjudet i livsmedel för spädbarn och småbarn. Förbjudet i Australien. Innan inträdet i EU, var detta E-nummer ej godkänt i Sverige."
    E 620: Glutaminsyra " Ytterligare tester rekommenderas. Kan vara skadligt för ej färdigutvecklade hjärnor. Rekommenderas ej för spädbarn, små barn, ammande och gravida kvinnor. Kan orsaka flera olika allergiska reaktioner, framför allt hos personer som lider av acetylsalicylsyraintolerans eller astma."

Båda dessa E nummer har en symbol för " Barn bör undvika".

Känns inte sådär vidare kul att ge henne detta tycker jag...

• kobebis

Konstigt att bvc inte tagit upp det om det är skadligt för barn. Tvärt om de brukar ju rekommendera leverpastej som pålägg till små barn. Jag tror inte att det är någon fara. Det finns ju så mycket "skit" i maten som man inte vet om och än så länge har jag och mina barn inte farit illa Det går inte att undvika allt.

• HelenaMaria

Jag har inte orkat bekymra mig om vilken leverpastej sonen ska få. Kanske är jag en dålig förälder. Ge vilken leverpastej du vill, tror inte att det är någon fara för hälsan direkt.

• Miang

Vill du begränsa tillsatserna är ett relativt enkelt sätt att välja ekologiska varor. Det kan finnas tillsatser i dem också men det är bara ett fåtal som är tillåtna i kravmärkta varor. Det finns kravmärkt bredbar leverpastej från pastejköket bland annat, den brukar jag köpa

• Jojo7777
    Miang skrev 2009-03-24 14:23:52 följande:
    Vill du begränsa tillsatserna är ett relativt enkelt sätt att välja ekologiska varor. Det kan finnas tillsatser i dem också men det är bara ett fåtal som är tillåtna i kravmärkta varor. Det finns kravmärkt bredbar leverpastej från pastejköket bland annat, den brukar jag köpa
    Ok, tack! Ska kolla på det när jag ska handla!
    Visst tror jag inte heller att det är någon direkt fara, men jag tycker dock att det är jäkligt onödigt, och det måste ju finnas alternativ!
  • Jojo7777
    HelenaMaria skrev 2009-03-24 12:11:32 följande:
    Jag har inte orkat bekymra mig om vilken leverpastej sonen ska få. Kanske är jag en dålig förälder. Ge vilken leverpastej du vill, tror inte att det är någon fara för hälsan direkt.
    Jag väljer att kalla det för att jag orkar bry mig om vilket mat som finns till förfogande för oss konsumenter.
  • HelenaMaria
    Jojo7777 skrev 2009-03-24 16:52:20 följande:
    Jag väljer att kalla det för att jag orkar bry mig om vilket mat som finns till förfogande för oss konsumenter.
    Det är ju jättebra att kolla bara det inte går till överdrift. Jag kollar också innehållsförteckningar men väljer att inte nojja kring det. Det finns en risk med att vara alltför petig också och detta med alla E-ämnen har gått lite till överdrift.
Svar på tråden Vilken leverpastej på dotterns bröd-plockisar?