• Pomea

När kommer bröstmjölken?

Är i v. 19 nu och undrar hur brösten ska vara? Läste i en bok att bröstmjölk kan börja läcka tidigt i graviditeten men det har inte mina gjort. Det enda som har hänt med den är att det gör ont i bröstvårtorna och att brösten blivit skitstora. Normalt?

• Svar på tråden När kommer bröstmjölken?
  • olandstoken

jag är i v 38, har endast haft små "kristaller" (torkad mjölk) vid mjölkgångsutgångarna. mina bröst har blivit lite större och vårtgården har blivit mörkare och större.

• Hanna36

Råmjölk kan man börja läcka ganska tidigt, runt halvtid.
    den riktiga mjölken kommer dock inte förräns 1-3 dagar efter förlossningen.
    Om man läcker eller inte innan förlossningen har ingen betydelse för hur maningen kommer att fungera sen.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Mylla

Det är lika normalt att inte läcka under graviditeten. Att brösten blir skitstora är normalt och att de inte blir det är normalt men jag tror det är mindre vanligt.

• Pomea
    Hanna36 skrev 2009-03-23 19:49:43 följande:
    Råmjölk kan man börja läcka ganska tidigt, runt halvtid. den riktiga mjölken kommer dock inte förräns 1-3 dagar efter förlossningen.Om man läcker eller inte innan förlossningen har ingen betydelse för hur maningen kommer att fungera sen.
    Ja det var lite det jag fiskade efter, hur det påverkar ammningen. Tack;)
  • Apina

Kan själv tro att det är individuellt.
    Som för mig kom de redan i vecka 4 ca.
    Är nu strax i v.22 och det kommer såpass att jag måste ha inläggi bh:n för o inte bli allt för blöt om bh:n o tröjan, det läcker verkligen!

• BabyJia

Samma för mig, e i v 25 å ännu har de inte läckt nåt. Men dem har vuxit 2 kupstl. Va samma när jag vänta sonen, mjölken kom strax efter förlossningen.

• Rigmor Mortis

Jag läckte inte alls med dottern, direkt efter förlossningen fick hon ut råmjölk och det var inga problem med amningen. Denna gången kan jag pressa ut lite om jag försöker men jag spontanläcker inte.

• Sazee

Jag är 18+1 idag och jag har haft "läckande" råmjölk i flera flera veckor. Det är helt individuellt och inget som är konstigt med att ha de eller inte. :)

• NettanFjärtan

jag är i vecka 23 och det enda som har hänt för mig är att brösten är större. kommer ingen mjölk

• fiamalm

Själv hade jag aldrig ömma, större eller läckande bröst innan förlossningen. Det är helt nomalt, alla är olika.

• TinkyWinky

jag är i vecka 25 o har ej läckt ngt alls..

☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.25 ★ °☆
  • Skrutten74

Med sonen läckte jag lite och brösten växte 1 kupstorlek. Hade lite problem i början med amningen men var sedan som en kossa.....
    Med dottern läckte jag inte alls, brösten växte inte något. Amningen funkade direkt med henne.
    Så det är väldigt olika och absolut inget att oroa sig för. Låt bebisen amma mycket i början så kommer det igång inóm ett par dagar efter förlossningen.

• Loppan11

Jag började läcka i v 25.

Svar på tråden När kommer bröstmjölken?