• godisfia

Hur hårt vågar man trycka på magen?

Hej alla

Jag undrar hur hårt ni vågar trycka på magen för att känna bebisen. Jag menar alltså för att typ väcka eller putta till den lite försiktigt.

Jag frågar för att jag idag tänkte att jag ju måste kunna känna bebisen och när jag väl gjorde det ryckte den till, vilket gjorde mig rädd. Kommer nog inte göra om det!

• Svar på tråden Hur hårt vågar man trycka på magen?
  • angeni

Vi har tryckt ganska mycket på magen och ganska hårt vissa gånger.
    Det är ingen fara, då barnet ligger väldigt skyddat därinne.
    När barnmorskan kände på magen så gjorde det ganska ont när hon tryckte så det är ingen fara.

• MaijaO

Det är helt omöjligt för dig att fysiskt skada barnet genom att trycka med händerna på magen, du får ont först. Vid ett vändningsförsök hade jag ca 90 kg läkaren hängandes på magen utan att det var någon fara. Så känn du på.

• sommar2001

Har inga vetenskapliga belägg men jag tror inte att det är någon större fara. Brukar trycka till magen på sidan där bebisen ligger när jag funderar om det fortfarande finns någon där inne. Den ligger ju skyddad där inne så jag tror att du gör illa dig själv innan du kan göra illa bebisen.

• godisfia

Puh, jag andas ut lite!

Men även i så tidigt som i andra trimestern? Jag är i vecka 21. Jag tänker mest att man kanske skulle kunna skada leder eller nåt. Men jag antar att den flyttar sig om den tycker det är obehagligt.

Tack för svaren!

• MaijaO

Visst flyttar den på sig. Och de svarar ofta, precis som din gjorde när du tryckte. När den blir större och du kan känna var fötter eller händer är så kan man laka med dem, du trycker och väntar och då brukar de trycka tillbaka efer en stund.

• lilla mej

forra besoket hos bm tryckte hon ordentligt och sen tog hon min hand och sa kann har har haller jag en liten fot!!!!! va!! urk det kanndes inte ratt att gora sa...men dom vet vad dom gor sa det ska nog inte vara farligt...

Svar på tråden Hur hårt vågar man trycka på magen?