• syssling

Enäggstvillingar av ETT återfört embryo?

Någon berättade att en tjej fått ETT embryo återfört men fick enäggstvillingar.

Tyvärr stod det inte om det var på en blasto eller korttidsodlat. Är det någon som vet om man rent hypotetiskt skulle kunna få enäggstvillingar av ett återfört enbryo oavsett om det är långtids- eller korttidsodlat?

NÄR sker liksom själva delningen?

Är det kanske till och med någon/några som varit med om detta? Vore intressant att höra.

• Svar på tråden Enäggstvillingar av ETT återfört embryo?
  • jaghetersophia

Har inget svar, men en kollegas bror och hans tjej fick också egäggstvillingar efter IVF och endast ett återfört embryo

• syssling

jaghetersophia: va intressant med din kollegas bror! Då har jag hört talas om två fall nu.

Är det fler där ute som vet? Framförallt det där om det spelar roll hur länge embryot är odlat innan återföringen?

• Pimpinellan

Jag ska fråga min klinik på fredag när jag är där. Det måste vara väldigt ovanligt för jag har aldrig hört talas om det. Tvåäggtvillingar är under 2% av min kliniks alla graviditeter.

• syssling

Pimpinellan: Åh det vore super om du kunde fråga. Ja det måste ju verkligen höra till ovanligheterna ... Först trodde jag att det aldrig kunde bli det av ivf men så visar det ju sig att det tydligen ändå kan hända.

• Simba79

Enäggstvillingar kommer alltid från ett och samma ägg
    Jag har sett siffror på vilka dagar som är vanligast att det befruktade ägget delar sig i två men hittar det inte nu. Har för mig att det var typ dag 5-9 men är osäker...

• Mulpa

Jag känner en tjej som gjort IVF och fick tillbaka 1 och har två grabbar på 4 år idag.. Alla inblandade va lika chockade. Så mirakel kan ske om de tär meningen!!

• E M N
    Pimpinellan skrev 2009-03-24 19:47:44 följande:
    Jag ska fråga min klinik på fredag när jag är där. Det måste vara väldigt ovanligt för jag har aldrig hört talas om det. Tvåäggtvillingar är under 2% av min kliniks alla graviditeter.
    Är nyfiken på pom du frågade... :) Är väldigt nyfiken :)
  • Waiting 4U

Så här ligger det till, morulan delas på två, där den ena bildar embryot och den andra bildar moderkakan. Om embryocellerna delar sig i två delar nu får du enäggstvillingar med gemensam moderkaka! ;)

• Simbaa

Vi har gjort ivf med bara ett ägg återfört och vi fick tvillingar.

Det har nog lika stor chans att få tvillingar så som när du blir gravid på vanligt sätt

Svar på tråden Enäggstvillingar av ETT återfört embryo?