• Åsa Lund

Hur få bort dimmig beläggning i kristallvaser?

Har ärvt en gammal kristallvas från farmor. Den är alldeles mjölkvit inuti och nu undrar jag om nån på FL kan tipsa om hur man får bort det?

Jag har testat med att hälla varmt vatten och vinsyra i och låta stå över natten. Det blev lite bättre, men inte bra...

Fler tips emottages tacksamt!!!

• Svar på tråden Hur få bort dimmig beläggning i kristallvaser?
  • skorpionen80

Har du provat att diska den i vanligt diskmedel? Tänk på att inte ha för varmt vatten bara, då kan glaset spricka. Är det kalk så hjälper ättika.

• SanMari

Finns ngt som kallas vattensjuka eller liknande, tror det har att göra med att glaset åldras. Prova att låta den stå ett tag med vatten i - syns inte det mjölkiga då är den tyvärr "sjuk" och inget att göra åt.

Av den anledningen ska man aldrig köpa tex vaser, karaffer på second hand om de står med vatten i, eftersom de blir vita när man kommit hem och de torkat........

• Åsa Lund

Jo, har man vatten i ser den jättefin ut. Då är den alltså gammal och sjuk?

Snyft!

• mimmi 1

ge inte upp... prova att hälla i bikarbonat och varmt vatten....

eller...

maskindiskpulver och varmt vatten....

eller....

målartvätt och varmt vatten.....

eller....

ättika o vatten 50/50, låt stå över natten...

• Nimbus

Lägg i bitar av svinto, lite vatten och skaka kraftigt! Häll ut.
    Detta har fungerat då jag hade en gammal vinkaraff med beläggning.

• gmt

desvärre - det är nog inte mycket du kan göra!

Beläggningen blir av att man låter blommor stå för länge i gammalt vatten - o det är som sagt omöjligt att få bort.

När du har vatten i vasen syns det dock inte - så vist är det synd men du kan ändå använda dig av den - men då ska det vara vatten o blommor i

• mimmi 1

men jag har fått bort sånna beläggningar... hittade en fin gammal vas hos min pappa, det vi hittade där att rengöra med var målartvätt... så jag hällde i en skvätt, och så varmt vatten, så stod den ett par timmar, sedan skrubbade jag ur den med diskborsten, och den blev jättefin igen....

• gmt

jomen visst! mimmi1 - Man ska inte ge upp - o vissa beläggningar går att få bort - absolut!

men det finns olika beläggningar - o en del försvinner aldrig!

• mimmi 1

Åsa Lund... hur har det gått?? provat nåt av tipsen?? funkat??

• Åsa Lund

Har lite avklippta pinnar från äppleträdet i vasen just nu, får vänta med rengöringen några dar.

Svar på tråden Hur få bort dimmig beläggning i kristallvaser?