• Sickan

Är örontermometer pålitlig

Är intresserad av era erfarenheter av örontermometer.

Vi har köpt örontermometer (Braun) på Apoteket. Tänkte att det skulle vara bra att kunna kolla febern på natten utan att väcka och krångla av pyjamas och blöja. När vi testade upptäckte vi att det skiljde rätt mycket på rumptemp och örontemp. Ibland 0,9 grader och ibland 0,3 grader. Det var alltid lägre i örat. Har ni upplevt samma sak?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-23 22:09
    Jaha ja då får vi väl öva på här hemma då Tack för alla svar!

• Svar på tråden Är örontermometer pålitlig
  • mandelblomma

jo det kn skilja rätt mycket då man måste komma rätt exakt mot trumhinnan...o små barn kan vara trånga i hörselgångarna.
    Men å andra sidan är det kanske inte så ofta man behöver veta den exakta tempemn ändå...

• näradig

ja, det gäller att komma på hur man ska göra. öva

• pysslar

Vad jag har hört så är de inte tillförlitliga, har testat på mig själv och fått olika resultat med en diff på nästan en grad. På vårat sjukhus har de helt slutat med örontemp allafall på barnavd just av den anledningen.

• näradig
    pysslar skrev 2009-03-23 21:58:17 följande:
    Vad jag har hört så är de inte tillförlitliga, har testat på mig själv och fått olika resultat med en diff på nästan en grad. På vårat sjukhus har de helt slutat med örontemp allafall på barnavd just av den anledningen.
    fast då mäter du ju fel.
    det är lite knepigt innan man kommer på hur man ska göra . och den är inte lika exakt som andra varianter.
  • mandelblomma
    näradig skrev 2009-03-23 21:55:49 följande:
    nja öva är nog inte det som fattas på barnsjukhusen där man kommit fram till det här...jag tar säkert 20 tempar om dagen minst...:)
    Men som sagt, det ÄR sällan man behöver en exakt temp.
  • Snorf

Jag har köpt en pann och öron temp, funkar jättebar, men visst skiljer det, men det står även på bruksanvisningen hur många grader man ska lägga på reultatet man får (brukar va 0,3 grad)
    Jag kör på panna och tycker den stämmer bra överens med rumptemp..

Mammas Prins Alvin
  • näradig
    mandelblomma skrev 2009-03-23 21:59:37 följande:
    nja öva är nog inte det som fattas på barnsjukhusen där man kommit fram till det här...jag tar säkert 20 tempar om dagen minst...:) Men som sagt, det ÄR sällan man behöver en exakt temp.
    jag menar att ts ska öva
  • MissLillan

håller med och sen måste man öva. sen är det viktigt att man inte har mycket vax. det är ju svårt att veta iaf på barn.

mandelblomma skrev 2009-03-23 21:54:35 följande:
    jo det kn skilja rätt mycket då man måste komma rätt exakt mot trumhinnan...o små barn kan vara trånga i hörselgångarna. Men å andra sidan är det kanske inte så ofta man behöver veta den exakta tempemn ändå...
    näradig skrev 2009-03-23 21:55:49 följande:
  • Busbellan

Jag är helnöjd med vår örontermometer. Tycker nog den mäter ganska exakt
    Brukar skilja max 0,1 gra mellan öronen. Eftersom den är så smidig att mäta med så brukar jag ofta ta tempen i båda öronen.

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Är örontermometer pålitlig